Zo trek je de aandacht van de veelbelovende jongeren

Het bereiken van jongeren is tegenwoordig best lastig. Hoewel het een gunstige doelgroep is, is het nog moeilijk om daar als bedrijf tussen te komen. De jongeren worden namelijk de hele dag door geprikkeld en blootgesteld aan informatie. Ze staan als het ware voortdurend ‘aan’ en leven in de media. Om toch indruk te maken op deze doelgroep en de betrokkenheid te vergroten, is het van belang dat je ze eerst leert begrijpen, weet wat de behoeften zijn en hoe ze dingen beleven. Kom erachter wat jij kan doen om de jongeren ook voor jouw merk ‘aan’ te krijgen.

Werk samen met je doelgroep

Verkoop je je product of dienst voor iedereen, dan verkoop je als het ware niks voor niemand.” Je kunt als merk zijnde niet aan ieder zijn of haar wensen voldoen. Daarom is het extra belangrijk om kennis over de door jouw gekozen doelgroep te hebben. In dit geval zijn dat dus de jongeren. Door met ze samen te werken, leer je de doelgroep goed kennen. Je kunt zo veel beter inspelen op hun wensen en behoeften. Hiermee bespaar je veel tijd, energie en geld aan een product of dienst die wellicht niet aanslaat. De mening van je doelgroep is dus eigenlijk nog belangrijker dan je eigen mening.

Vraag aan de jongeren wat ze vinden van je bestaande producten of diensten. Bovendien kun je nieuwe ideeën voorleggen en kijken hoe de doelgroep hierop reageert. Zij zijn tenslotte de personen die het moeten gaan aanschaffen. Om er daadwerkelijk achter te komen wat ze van je vinden kun je ze benaderen via sociale media, enquêtes afnemen of co-creatie sessies houden. Daarnaast kun je de jongeren ook bij je merk betrekken door samen content te ontwikkelen. Jongeren zijn creatief en komen met innovatieve ideeën. Hiermee hecht je een hoop waarde, want je weet exact wat ze willen en waarderen.

Bedrijven die hier al ontzettend goed aan doen, zijn onder andere Adidas en Milka. Ieder op hun eigen manier, maar toch bereiken ze hetzelfde.

person wearing white Adidas NMD shoes

Zo kun je bij Adidas sinds een paar jaar je eigen schoenen ontwerpen en kopen. Op deze manier gaan de consumenten creatief te werk en krijgen ze de mogelijkheid om zich te onderscheiden van anderen. Hiermee vergroot Adidas de betrokkenheid, interactie en waardering van het merk. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Milka, die sinds kort ook zo’n soort actie is gestart. Via de website kun je je eigen smaak samenstellen, waarnaar je kans maakt op een chocoladereep van jou in de schappen van de winkels. Wie de lekkerste en meest originele smaak bedenkt wint en deze smaak zal aan het assortiment worden toegevoegd. Kortom bereik je door samen te werken een stuk meer en is jouw weg naar succes weer een stuk dichterbij.

Vergroot de betrokkenheid door iets goeds te doen voor de wereld                                 

Om de betrokkenheid met de jongeren nog meer te vergroten, moet je als organisatie op een positieve manier bijdragen aan de maatschappij. Veel jongeren zijn zich ervan bewust dat er dingen moeten veranderen in de wereld, willen we de aarde redden. Ook blijkt uit onderzoek van Deloitte dat 66% van de jongeren hun keuze voor een nieuw merk of product baseren op hun betekenisgeving. Ze gaan vooral voor merken of producten waar ze achter staan. Daarbij willen ze iets goeds doen voor de wereld en dingen aanschaffen bij een merk dat goed bekendstaat.

Organisaties die aandacht geven aan een maatschappelijk probleem krijgen veruit de meeste voorkeur. Wanneer je hier niet mee bezig bent, overweegt de doelgroep zelfs om naar een ander merk te gaan. Werk dus altijd met betekenis en laat zien wat je betekent voor de wereld. Succesvolle voorbeelden zijn Unilever die helpt de ecologische voetafdruk te halveren, Heineken die de lokale boeren in Afrika steunt en Tony’s Chocolonely dat streeft naar een 100% slaafvrije chocoladewereld.

Geef je bloot en wees transparant                                                                                          

Voer de betekenisgeving door en zorg dat je altijd de identiteit van je bedrijf laat terugkomen in al je communicatie-uitingen. Net als mensen hebben bedrijven altijd een eigen karakter en identiteit nodig. Als dit niet het geval is, kan een organisatie ook geen waarde toevoegen of uiterst handelen. Bovendien kun je je hiermee onderscheiden van anderen en zien anderen wie jij bent. Dit is precies wat ook de jongeren in hun dagelijks leven bezighoudt. Ze zitten namelijk midden in de fase waarin zij hun eigen persoonlijkheid ontdekken en erachter komen hoe zij zich willen tonen aan de buitenwereld. Ze willen zich graag identificeren en zijn daarom altijd bewust bezig met of een merk bij hun past of niet. Ook willen ze dat bedrijven weten wat ze willen bereiken. Het hebben van een eigen verhaal en erkenning is hier een belangrijk onderdeel van. Als je bestaansreden aansluit bij hun normen en waarden hechten ze zich sneller aan jouw merk.

Na het lezen van deze betekenisvolle informatie ben je er helemaal klaar voor om de jongeren te overtuigen van jouw merk. Dus wacht niet langer en ga meteen aan het werk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *