Met deze 6 stappen professionaliseer jij direct je UX-carrière

Praat jij op een feestje graag over je werk als User Experience designer? Ik tot voor kort niet. Nadat ik de ‘wat doe je voor werk’-vraag beantwoorde viel het gesprek na een ongemakkelijk ‘Oh, cool…’ meestal snel stil. Want je zit natuurlijk als een hacker de hele dag allemaal lange codes te typen, toch? Tijd om eens uit te leggen wat het werk van een UX-designer inhoudt.

In een eerdere post over User Experience (UX) schreef ik dat het belangrijk is om je opdrachtgever te kennen. Het is de eerste stap bij iedere nieuwe opdracht. Sterker nog, het is maar een gedeelte van de eerste stap. Je kunt een goed UX-designproces namelijk opdelen in 6 stappen. Doorloop je ze steevast alle 6? Dan staan de opdrachtgevers in no-time voor je in de rij.

Stap 1 | Ken jouw opdrachtgever en haar klanten

Naast inzicht hebben in de opdrachtgever moet je ook haar klanten kennen. In veel gevallen heeft de opdrachtgever wel wat data beschikbaar, maar meestal zal je zelf aanvullend onderzoek moeten doen. Je wilt hun mening over de huidige site of app achterhalen. Wat werkt goed en waar lopen de bezoekers vast? Om daarachter te komen neem je bijvoorbeeld interviews af of zet je enquêtes uit. Maar er zijn nog veel meer methoden.

Stap 2 | Analyseer je data

Tijd om de verzamelde gegevens te analyseren! Groepeer om te beginnen de gebruikers op overeenkomstige data. Probeer twee of drie fictieve personen te maken. Visualiseer hun wensen en behoeften in zogenaamde persona’s. Nu weet je WIE de doelgroep is. Je kunt zeggen ‘Is dit wel iets wat bij Linda past?’. Zo houd je focus op je doelgroep en weet je of je aan de juiste dingen werkt.

Vervolgens analyseer je hoe en wanneer de gebruikers met het product in aanraking komen. Dit geef je weer in een User Journey map. Deze geeft aan wat de doelgroep bij het product ervaart. Je kunt je hierdoor beter in hem of haar verplaatsen. Zo ontdek je waar een product goed werkt. Of juist niet. Want daar kun je beginnen met verbeteren.

Stap 3 | functioneel design

Op dit moment worden de meeste designers enthousiast. Misschien wel te enthousiast. Meteen starten met de kleuren, logo’s en lettertypes is namelijk niet zonder risico. Deze zaken leiden de aandacht af van wat werkelijk belangrijk is: doet je product wat het moet doen? Is het logisch dat een klik op deze knop de bezoeker naar die andere pagina brengt? En vindt hij daar de content die hij verwacht?

“Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works.”

Steve Jobs

Begin daarom met een sitemap. Benoem alle onderdelen van de site en geef aan hoe deze onderling verbonden zijn. Vervolgens maak je een wireframe. Dat is een heel basale weergave van de indeling en werking van de site, zonder de visuele opmaak. Het wireframe benatwoord veel vragen:

  • Wat is de indeling en structuur van een pagina?
  • Welk contenttype staat op welke pagina?
  • Hoe werken links, knoppen en menu’s?

Zo’n prototype brengt fouten in de logica snel naar boven. Pas wanneer de website zonder opmaak goed te navigeren is, kan design het dat laatste beetje gebruiksgemak toevoegen.

Stap 4 | Visueel design

Eindelijk kun je beginnen aan het visuele ontwerp. Nu geef je vorm en kleur aan het wireframe. Je maakt creatieve keuzes op een aantal cruciale punten:

  • Lettertypes
  • Kleurpalet
  • Afmetingen
  • Iconen

Maak door slim te combineren een aantal ontwerpvarianten. Neem de tijd voor deze stap en voorkom dat je te overtuigd raakt van je eigen ontwerp. Test je ontwerpen onder de doelgroep en leg ze voor aan de opdrachtgever.

Stap 5 | technische ontwikkeling

Is je ontwerp afgerond? Dan is het tijd om er een werkende site van te maken. Dit kun je zelf doen of uitbesteden aan een team van ontwikkelaars. Wie jouw ontwerp tot leven brengt maakt voor het belangrijkste deel van deze stap geen verschil. Wat dat belangrijkste deel is? Je raad het al: testen!

Interne testgroep
Laat het product in eerste instantie testen door een team van geselecteerde medewerkers bij de opdrachtgever. Zij weten waar het product aan moet voldoen en zullen de grootste problemen snel kunnen benoemen.

Externe testgroep
Vraag een selecte groep ‘gewone’ gebruikers om het product in ontwikkeling te testen. Zij kijken met een meer neutrale blik naar het product dan de opdrachtgever. Meestal ontdekken zij zaken die voor de opdrachtgever volkomen logisch lijken, maar bij hen om extra uitleg vraagt.

Stap 6 | Oplevering

Eindelijk gaat het product live! Een goede webdesigner weet dat het daarmee niet per se klaar is. In de loop van de tijd zullen er aanpassingen gewenst of zelfs nodig zijn. Zeker bij een volledig nieuwe site is het raadzaam nog enkele testmomenten onder de doelgroep te houden. Zo ontdek je ook de laatste punten om te verbeteren. Vanzelfsprekend maak je daar wel goede afspraken over met de opdrachtgever.

Zo zie je maar dat er nogal wat vaardigheden van je worden gevraagd. Ik vertel op een feestje tegenwoordig dat ik analist, ontwerper, manager én onderzoeker ben. Probeer het zelf maar eens. De gefronste wenkbrauwen geven je gegarandeerd een fantastische ingang om uit te leggen wat jouw werk écht inhoudt.

Photo
by Kelly Sikkema on Unsplash