De psychologie van kleur in verschillende designs

Mensen houden van kleur, op de basisschool wilde ik altijd al de grootste bak met kleurpotloden met alle kleuren van de regenboog erin.  Deze fascinatie voor kleur is met de tijd niet weggegaan. Het is daarom belangrijk om tijdens de (re)branding van jouw merk goed na te denken over de kleurend die je gaat gebruiken. 

Kleuren voegen toe aan berichten en emoties en ze voegen iets toe aan dagelijkse dingen. Kleur is ook een belangrijke rol in logo’s voor ondernemingen. Als je kijkt naar beroemde plekken zoals times square in New York, je ziet een enorme hoeveelheid van verschillende logo’s met verschillende kleuren. Al deze logo’s op Times Square in New York willen jouw aandacht. Sommige proberen dit met rustige en zachte kleuren, terwijl andere schreeuwen om aandacht. Wat zeggen specifieke kleuren, en hoe gebruiken merken kleuren in hun voordeel? 

Wat is de kracht van geel?

Kijk naar het positieve in het leven, geel is optimistisch. Het is de kleur van de zon en gemakkelijk hieraan te lijden is dat geel een optimistisch en warm gevoel geeft. Geel is ook een kleur wat een rijk gevoel kan geven, het is kleurt namelijk de kleur goud. Hiermee bereikt geel een gedachte van een hoge waarde. Een ander voordeel van geel is dat omdat het zo vel is dat het altijd zal opvallen, ook al staat het in een drukke omgeving. Verschillende consumenten zullen vallen voor de kracht van de kleur geel. En toch gebruiken ze geel niet altijd op dezelfde manier. Als voorbeeld, McDonald’s geel gouden letter M is een prettige en vrolijke setting. Terwijl UPS zijn bruin met geel combineert wat wordt gezien als betrouwbaar en waardig. Bij het voorbeeld van UPS valt de gele kleur veel minder op dan bij het voorbeeld van de McDonalds. Waar je nog meer geel in design tegenkomt is bij de verpakking van chips, want de naam van lays chips en hun afbeeldingen die zij gebruiken samen met de zon op de verpakking. Naast dat geel staat voor optimisme en warmte, staat het ook voor attentie. Je ziet het daarmee vaak terug in het straatbeeld bij bouwvakkers of politiemannen. 

Wat denk jij bij de kleur oranje?

In tegenstelling tot geel is oranje een kleur wat staat voor creativiteit, verjonging en enthousiasme. In Amerika is er een fastfoodketen die veel oranje in zijn design gebruikt, ze hebben dit in combinatie met aantrekkelijke jonge dames in de bediening. Doordat ze veel oranje gebruiken versterkt dit elkaar. Net zoals het motormerk Harley Davidson, zij gebruiken ook oranje in hun designs samen met de kleur zwart. Het zwarte neemt de opvallendheid van oranje een beetje weg, maar hierdoor versterkt het elkaar en is het samen een aantrekkelijk en stoer design. Oranje is een kindvriendelijke kleur, zo zie je hem bijvoorbeeld terug in het logo van Nickelodeon. Bij het logo van Nickelodeon pakt de spetter oranje direct je aandacht van alle kinderen over de hele wereld. Samen met dit lokken oranje drankjes iedereen die van zoetigheid houdt. 

Laat het bloed maar pompen! Rood is de kleur van energy. 

Rood is in staat om mensen hun hart sneller te laten kloppen. Het is een krachtige kleur wat warmte, spanning, sexy en aandacht uitstraalt. Het is de kleur van je bloed (als het goed is), romantiek en stop borden langs de weg. Deze kleur werkt goed in de entertainment industrie. Neem het voorbeeld van Nintendo, zij hebben geen bijzonder lettertype in het design van het logo. Door het gebruik van de kleur rood valt het logo toch op. Hier is op een andere manier goed gebruik gemaakt van de aanwezige kleur rood. En zo heb je dit ook bij Netflix, ze gebruiken veel rood maar combineren dit met een uitermate simpel design van het logo.  Coca-cola maakt uitstekend gebruik van de opvallendheid van de kleur rood. Het logo gecombineerd met de marketing wat zij gebruiken schreeuwt punitiviteit en aandacht. 

Draagt paars een cape met sterren om zich heen? 

Paars is de kleur voor loyaliteit, het draagt het gevoel van mysterie bij zich. Wanneer merken paars in hun design gebruiken leggen ze de lat hoger voor zichzelf. Klanten verwachten dan een ervaring wat hoger ligt dan hun gebruikelijke standaarden. Aussie wat een merk is met verschillende producten voor je haar gebruikt veel paars in hun designs. Het stijlen van haar is een creativiteit op zichzelf. Dit in combinatie met Australië wat een symbool is voor avontuur. Paars draagt een deel wijsheid met zich mee. Denk hier aan het merk Hallmark wat kaarten maakt. Een kaart opsturen staat voor wijsheid, dus hallmark heeft de perfecte kleur om dit te symboliseren in hun design.

Zo blauw en helder als de lucht, daar wordt ieder mens toch kalm van? 

Blauw staat voor kracht, betrouwbaarheid en kalmte. Technologische bedrijven zoals Dell nemen maar graag gebruik van de mogelijkheid om blauw te gebruiken. Hiermee brengen ze een betrouwbaar bericht naar de buitenwereld. 

Toch is het voor ons ook belangrijk om juist de kleuren te weten die de consument verleiden om de aankoop te voltooien. We willen ten slotte de meeste aankopen genereren. Herken jij deze knoppen van winkelmandjes?

Als jij jezelf moest omschrijven met een van deze kleuren? Voor welke ga jij dan?

Amber Schooneman

Kleur-bekennen-in-het-verkoopgesprek. (2015, 26 januari). Verkopersonline. https://verkopersonline.nl/artikel/4434/kleur-bekennen-in-het-verkoopgesprek.html

Kleurenmarketing. (2017, 8 september). ttmcommunicatie. https://www.ttmcommunicatie.nl/nieuws/kleurenmarketing-kleur-kiezen/

webshop-academy. (2016, 3 april). kleurenmarketing. https://www.webshop-academy.nl/kleurenmarketing/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *