De do’s en don’ts van influencer marketing

Als je niet helemaal thuis bent in de wereld van social media en influencer marketing kan je zomaar een fout maken die je als startup duur komt te staan. Dat is natuurlijk wel het laatste wat je wil als startup die zijn bedrijf in een goed daglicht probeert te zetten bij zijn doelgroep. Met deze do’s en don’ts bescherm jij jezelf tegen mogelijke fouten! 

Of je nou net bent begonnen met influencer marketing of er al een tijdje mee bezig bent, het is altijd goed om even stil te staan bij de do’s en voornamelijk de don’ts op dit gebied. Ik heb de belangrijkste do’s en don’ts even op een rijtje gezet voor jou. Laten we beginnen met de DON’TS:

  • Hoe meer hoe beter?

Veel bedrijven denken dat ze alleen hun doelstellingen kunnen behalen als ze de bekendste influencers inzetten met de meeste volgers. Deze worden ook wel ‘macro-influencers’ genoemd. Dit is echter totaal niet het geval. Micro-influencers kunnen net zo waardevol zijn voor jouw bedrijf als macro-influencers. Hun bereik kan misschien kleiner zijn, maar de band met hun volgers is daardoor ook wellicht persoonlijker. Hierdoor zijn die volgers ook meteen vatbaarder voor wat de influencer hun aanbeveelt. 

  • Geef de controle uit handen

Als je een samenwerking met een influencer aangaat is dat niet voor niks. Blijkbaar spreekt zijn of haar stijl jou aan. Zorg ervoor dat de influencer dit ook kan toepassen tijdens jullie samenwerking. Geef hun de ruimte om hun creativiteit kwijt te kunnen. Hierdoor kunnen de beste samenwerkingen ontstaan. Jouw idee in de remix bij de influencer. Hoe beter de plaatsingen bij de stijl van de influencer past, hoe betrouwbaarder het overkomt bij zijn of haar volgers. Hierdoor valt het minder op dat het een betaalde samenwerking is en komt het natuurlijker over. Dit is precies wat je wil bereiken!

  • Onderschat het niet

Als het goed uitpakt kan influencer marketing heel veel voor je opleveren, en dat is natuurlijk super! Echter kan het ook soms niet helemaal goed uitpakken. Het is belangrijk dat de je de impact van influencer marketing niet onderschat. Het kan je letterlijk maken óf kraken. Let daarom goed op met wie je een samenwerking aangaat. Kijk hierbij eventueel naar eerdere samenwerkingen van de influencer, kijk goed naar het profiel, de reacties, enzovoort. Zorg ervoor dat alles zo goed mogelijk aansluit bij jouw merk.

  • Vertrouw niet iedereen

Hoewel de meeste influencers dit niet doen, zijn er altijd een paar die hun statistieken iets (in hun) voordeel bewerken. 1.000.000 views op Instagram Story, 10.000.000 volgers, noem het maar op. En nulletje erbij fotoshoppen is zo gedaan. Ga dus altijd even zelf goed op research uit. Waar kan je dan op letten? Kijk op de influencer video’s heeft staan in zijn of haar feed. Hierbij zie je het aantal views, en daar kan diegene niet aan sjoemelen. Kijk ook even bij de volgers naar de gebruikersnamen. Zie jij alleen maar ‘xs04020p’ en 039gh99’ staan, dan is er een grote kans dat de influencer nepvolgers heeft gekocht. Gelukkig wordt daar tegenwoordig door Instagram zelf goed op gecheckt, maar ik zou altijd aanraden om het even te dubbelchecken! 

En dan nu tijd om te kijken wat je juist wél moet doen. Veel don’ts kan je natuurlijk al omzetten in do’s, maar voor de duidelijkheid even op een rijtje. De DO’S:

  • Koester een goede samenwerking

Het vinden van de juiste influencers kan lastig zijn. De doelgroep moet compleet aansluiten, de resultaten moeten positief zijn en het is ook wel fijn als de communicatie soepel verloopt. Heb je een perfecte samenwerking gehad? Kijk dan wat de mogelijkheden zijn voor een samenwerking op lange termijn. Dit is vaak voor beide partijen voordelig.  De influencer wordt op deze manier ook een soort van ‘brand ambassador’ voor jouw bedrijf, en dat is heel waardevol. 

  • Professioneel communiceren 

Een goede influencer kan je vergelijken met een goede zakenman/vrouw. Het is daarom ook handig om hem of haar zo te benaderen. Het zijn professionals in deze branche en zo willen ze vaak ook worden behandeld. Begin daarom altijd op een professionele toon. Aan hun reactie kun je vaak al aflezen op wat voor manier zij communiceren. Ga hier vooral in mee. Blijven zij heel zakelijk, blijf dan ook op een zakelijke manier communiceren. Ontvang je een wat meer relaxte reactie met emoticons, dan weet je dat je wat losser kan zijn in de communicatie. Wacht dit dus altijd even af. 

  • Investeren in je toekomst

Mocht je het allemaal maar vaag vinden en vind jij elke influencer hetzelfde ogen? Misschien is het dan beter om een bureau in te schakelen. Zij helpen jou bij het vinden van de perfecte match en nemen een groot deel van het werk uit handen. Dit is wel een investering, aangezien de kosten hiervan vaak wat hoger liggen dan wanneer direct contact hebt met influencers en de samenwerking regelt. Soms moet je investeren in de toekomst.

Met deze do’s en don’ts weet jij nu precies wat je wél en vooral niet moet doen! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *