Worst case scenario: een mislukte design strategy. Dit zijn de 5 dos en don’ts

Vaak wordt gezegd dat je design strategy niet in één keer perfect hoeft gaan, mislukkingen horen er ook bij. Dit is ook zo, maar toch zijn er een paar dingen waarbij we je alvast kunnen behoeden voor (veel) gemaakte fouten.

Zo ging ik laatst op vakantie bij Roompot, dit is in tegenstelling tot voor wie wij schrijven juist een groot bedrijf. Maar nu wel een goed voorbeeld van een minder goed aangepakte design strategy. Ze hebben namelijk hun huisstijl veranderd, maar dit niet heel kenbaar gemaakt. Bij de ene uiting van hun bedrijf gebruiken ze het ene hun nieuwe en het andere hun oude. En laat de twee logo’s nou niet bepaald op elkaar lijken…

Hier 5 dos en don’t voor een sterke design strategey:

DO
Kijk af bij de concurrent. De bedoeling is natuurlijk niet dat je letterlijk gaat kopiëren, maar je hebt wel gelijk een goed overzicht in wat je goed kan gebruiken. Wat ik vaak doe is naar directe concurrenten kijken, zij hebben dezelfde doelgroep. Deze concurrenten hebben al onderzoek gedaan naar wat wel of niet goed werkt en kunnen dus een handige inspiratiebron zijn. Het scheelt dus tijd en zorgt voor een head-start. Belangrijk is om wel je eigen draai hier aan te geven, het gaat om jouw bedrijf en je wilt je waarschijnlijk wel onderscheiden van de rest.


DON’T
Probeer niet een ontwerp zo te maken dat het voor iedereen aanspreekt. Je moet hoofdzakelijk alleen jouw doelgroep bereiken. Het lijkt een mooi idee dat jouw design alles en iedereen aanspreekt, maar dit is vrijwel onmogelijk. Het gaat erom dat jouw doelgroep en branche getriggred worden bij jouw design strategy en de rest is mooi meegenomen. Het zou jammer zijn als je ten koste van jouw doelgroep een andere erg aanspreekt waar je verder geen affiniteit mee hebt. Harvard Business Review schrijft: ‘Most of us agree that a Ferrari is beautifully designed, but nobody would say it’s for everyone. The same could be true of a minivan. Each succeeds in its market because it delivers to a tightly defined group of users.’ En: ‘The least useful is a mandate to create something that appeals to everyone.’

DO
Denk goed na over je logo. Tegenwoordig is een logo vaak strak en simpel, maar wél met een goede gedachte/bijzondere twist. Er zijn voorbeelden van bedrijven die hun bedrijf iets tè of juist weining simpel hebben gemaakt. Zoals het logo van de Olympische Spelen in Londen (2012), je ziet dat het te druk is en ook is de ‘2012’ dat er in staat niet echt te lezen. Er wordt ook wel gezegd dat dit logo in ‘stukken gevallen’ is. Verder heb je nog het logo van Ebay, het enige wat bij dit logo is gebeurd is dat een standaardlettertype aan elkaar is geplakt en een kleurtje heeft gekregen. Best matig voor een groot bedrijf.

© Unsplash (2013)

DON’T
Schrijf niet al te lange teksten tenzij dit echt nodig is voor het onderwerp. Hou alles zo concreet mogelijk, zo voorkom je dat mensen snel afhaken of een information overload ervaren. Vertel je verhaal met korte, duidelijke teksten ondersteund door goed verhalend beeld. Het is misschien een cliché, maar een beeld spreekt 1000 woorden. Zo maak ik regelmatig mee dat bedrijven veel te vertellen hebben en dit het liefst allemaal op één en dezelfde pagina kwijt willen. Door dit te doen schrik je mensen af. Beeld is zó bepalend. Als je duidelijk en hoogstaand beeld toegevoegd blijft de bezoeker echt langer hangen. Zorg dan ook wel dat het beeld goed spreekt en gebruik niet de eerste stockfoto die je tegenkomt.

DO
Blijf bij je huisstijl, hou het één geheel. Je kunt soms een mooi model of grafiek tegenkomen die heel goed samenvat wat jij als bedrijf wilt vertellen. Maar heeft dit alleen ronde vormen, terwijl jouw huisstijl alleen maar strakke lijnen en hoeken bevat? Je kunt dan beter het grafiek re-stylen dan zomaar overnemen, hoe mooi het er ook uitziet. Het kan ook heel lelijk zijn om opeens gele visitekaartjes te hebben bij een design wat alleen maar paars met blauw bevat. Wees ook consistent hierin, als je als bedrijf al wat langer bestaat en je re-styled je gehele huisstijl en logo, verander het dan ook overal. Een slecht voorbeeld hierin is Roompot vakanties. In hun nieuwe design wordt de kleur blauw veel toegepast en heeft het een strak logo gekregen. Maar in hun verdere uitingen zie je alsmaar het oude logo terug die én niet strak en versimpeld is, maar ook een totaal andere kleurensamenstelling heeft. Wie nu op de site komt zonder te weten dat de huisstijl is veranderd, denkt dat hij op de verkeerde website is (dat is ook niets zo goed voor de bouncerate, maar dat is weer een ander verhaal).

© Unsplash (2019)