Visual search shopping, de toekomst?

Stel je voor, je loopt op kantoor en ziet een collega met laarsjes waar jij al weken naar opzoek bent. Je loopt naar je collega, vraagt of je ze even kan scannen en bam: te koop bij Sasha voor €130. Het mooiste van allemaal? Je kan ze gelijk via de webshop bestellen. Dat is nou wat visual search shopping jou kan brengen. 

De psychologie achter jouw outfit

Als eerst wil ik jullie wat uitleggen over de mode-industrie. Want waarom is kleding nou zo belangrijk dat sommige mensen er duizenden euro’s aan uitgeven? En waarom moet jouw bedrijf gaan investeren in visual search shopping? 

Al zo lang de mode-industrie bestaat houden mensen zich er mee bezig. Van nature willen wij leuk gevonden worden.We willen vrienden, familie en geliefden want anders worden wij eenzaam. 1 van de manieren waardoor wij denken dat mensen ons leuk vinden is door middel van kleding. Kleding is namelijk niet zomaar iets, nee het laat zien wie wij zijn, hoe we ons voelen en waar wij van houden. Niet zo gek dat mensen er dan altijd leuker uit willen zien dan iemand anders. Mensen hebben nou eenmaal gelijk hun mening klaar over iemand, en daar kan, wat jij aan hebt, aan bijdragen. Dat is dan ook de reden dat deze industrie zo booming is. 

Fysiek of toch online shoppen?

Kleding werd natuurlijk altijd gewoon verkocht in fysieke kledingwinkels, maar daar heeft de mens geen zin meer in. Het kost te veel moeite en er komen hier te veel ergernissen bij kijken. Al snel kozen wij er dan ook voor om online te gaan winkelen. En dat is te zien aan de cijfers. Zo is het aantal fysieke winkels het afgelopen decennium met 11% gedaald. Online is het aantal webshops maar liefs verdriedubbeld. Doordat het aantal webshops verdriedubbeld is wordt het erg moeilijk om gezien te worden tussen al deze webshops. Visual search shopping kan erbij helpen om meer bezoekers naar je website te genereren. Ieder mens wordt namelijk een wandelend reclameblok. Zelfs de kleinste webshops kunnen hierdoor een hogere conversie krijgen.

Shoppable ads 

Maar wat is visual search shopping nou precies? Om dat te begrijpen is het belangrijk om eerst naar shoppable ads te kijken. Shoppable ads houdt eigenlijk in dat je bij bestaande foto’s kan laten zien waar en voor hoe veel geld je een bepaald product kan kopen. Hieronder ligt ik een aantal bedrijven toe die shoppable ads hebben ingezet: 

Instagram 

Instagram was de eerste die met shoppable ads begon. Dit zijn die zwarte lucht ballonnetjes met de naam en prijs van een artikel. Sinds 2017 is het mogelijkheid om de prijs bij producten te plaatsen en je door te verwijzen naar de webshop. Erg handig vind ik zelf. Zo hoef je niet de gehele webshop van een merk af te zoeken en weet je gelijk hoeveel iets kost. 

Google

Ook google loopt niet achter. Sinds dit jaar doen zij het op een soort gelijke manier als Instagram. Door het gebruik van de google lens. Bij elke zoekopdracht op google kan je ook zoeken naar afbeeldingen. Via de google lens kan je met 1 druk op de knop zien waar de spullen (of soortgelijke spullen) te koop zijn. Het doel van deze nieuwe ontwikkeling volgens Google? Het vinden van specifieke afbeeldingen makkelijker en toegankelijker maken voor de consument.

Snapchat

Daarnaast doet Snapchat dit weer op een andere manier. Zo hebben zij sinds 2018 al de optie om door middel van snaps (foto’s) die je maakt van een product doorverwezen te worden naar producten op Amazon. 

Mevrouw, mag ik een foto maken van uw jas?

Dat shoppable ads werken, is dus te zien aan het feit dat veel grote merken deze mogelijkheid aanbieden. Maar visual search shopping gaat nog een stapje verder. Je kan dit zien zoals snapchat dit doet, maar dan niet alleen met producten van Amazon, maar met producten van alle webshops die er zijn. 

Op deze manier kan de stap van het online shoppen nog gemakkelijker gemaakt worden. Visual search shopping is het scannen van kleding, meubels, cosmetica of wat dan ook met je smartphone. Je maakt dus als het ware een foto van een jas en ziet vervolgens op je smartphone waar je de jas kan kopen en hoe veel deze kost. Als deze niet meer beschikbaar is, zie je jassen die erop lijken. Zo hoef je niet meer uren webshops af te zoeken naar een bepaald soort jas, maar kan je gewoon je ogen openhouden als je op Amsterdam centraal naar de metro loopt. 

Visual search shopping kan dus veel voor jou bedrijf betekenen. Dat het de toekomst is, is hierboven wel gebleken. Misschien gebruiken we over 5 jaar wel allemaal deze functie op onze smartphone, waarna we met augmented reality ook nog de kleding kunnen passen. Eén ding is zeker, de toekomst ziet er digitaal uit, en dat allemaal dankzij de nieuwste technologieën. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *