Social branding in een pandemie: Tips!

Social branding op zichzelf is al lastig genoeg. Maar social branding in een pandemie, hoe pak je dat in hemelsnaam aan? Veel bedrijven in onzekerheid en ontzettend veel ondernemers die thuis zitten, dat is de harde realiteit.

Zichtbaarheid online was altijd al belangrijk, maar nu is de tijd om dit te optimaliseren. Jij zit wel veel thuis, maar de rest van Nederland ook. Die bereik je natuurlijk niet door op de bank te zitten en te zemelen. Dus, pak pen en papier, want na dit artikel kun je direct aan de slag!

Hoe pas je social branding toe?

Zoals je waarschijnlijk al weet is social branding het gebruik van sociale media voor marketingdoeleinden. Het doel hiervan is om van je merk een soort individu te maken, die mensen op sociale media kunnen volgen.

Een vereiste hiervan is dan ook dat je een account hebt, maar als je in 2020 nog geen social media voor je bedrijf hebt aangemaakt, dan heb je waarschijnlijk onder een steen geleefd.

Wat zijn de voordelen van social branding in de huidige situatie?

Door niet te stoppen me het publiceren van nuttige, boeiende content creëer je een paar voordelen, namelijk:

  • Je zorgt ervoor dat je bij je klanten/doelgroep in het geheugen komt. Vooral bij concurrerende markten is dit erg belangrijk. Je doelgroep kunnen je namelijk makkelijker vergeten als ze je een tijdje niet gezien hebben. Door zichtbaar te blijven, zorg je ervoor dat je een sneller herstel kunt opbouwen voor als corona weer over is.
  • Geeft duidelijkheid. Mocht je toch open zijn of in een andere vorm functioneren, kun je dit via social media bij je doelgroep brengen. Hierdoor kunnen ze alsnog gebruik maken van je goederen of diensten.
  • Om steun vragen. Er zijn veel bedrijven die hun sociale media gebruiken om hun doelgroep om steun te vragen. Vooral de horeca doet dit. Om mensen op te roepen om te blijven bestellen, zorg je ervoor dat je bedrijf hopelijk kan blijven bestaan.

Een goed voorbeeld hiervan is Burger King;

De belangrijkste tips voor jouw social branding zijn:

1 Biedt de klant meer zekerheid

Zoals ik al zei is deze crisis voor veel een tijd van onzekerheid. Daarom is het juist zo belangrijk dat je dat als bedrijf niet uitstraalt. Mensen zijn nu juist op zoek naar merken die ze kunnen vertrouwen. Dit kun je doen door te laten zien dat je echte waarde kunt leveren, snel en goed kunt handelen.

2. Vernieuw je strategie

Omdat veel mensen het directe sociale contact missen, nemen ze meer tijd voor social media accounts om deze leegte toch deels te vullen. Hierdoor beperken ze de sociale isolatie en blijven ze op de hoogte van wat er allemaal in de wereld gebeurt. Door nu je strategie aan te passen kun je daar ontzettend veel profijt van hebben als mensen zo meteen weer hun social media gebruik minderen.

3. Proactieve houding

Met een proactieve houding van je sociale media accounts zorg je ervoor dat je altijd een stapje voor bent. Ook laat je zien aan je klanten dat om ze geeft en er voor ze bent.

4. Vermijd Corona

Het klinkt misschien gek, maar vermijd teksten of foto’s over corona. Het woord wordt mensen om hun oren geslingerd en zal geen positieve werking hebben. Als je wilt inspelen op de huidige gevoelens van mensen, kun je beter gebruik maken van:

  • Lastige tijden
  • De nieuwe werkelijkheid
  • Etc.

Ook is er rondom corona veel negativiteit op social media. Zo is uit een onderzoek van RIVM gebleken dat 80,8% van de tweets over mondkapjes negatief zijn.

5. Wees uniek

Hoewel het tussen de miljoenen bedrijven soms best lastig is om uniek te zijn, heeft elk bedrijf wel iets wat zich onderscheidt. Dit hoeft niet per se in je werkwijze te zijn, maar dit kan ook zijn op de manier waarop je je uit op social media. Dit kunnen uiterlijke kenmerken zijn: Denk aan een bepaalde kleur die je voor veel dingen gebruikt, of misschien andere soorten content creëren.

Als je wel iets in je werkwijze hebt wat jou onderscheidt van andere bedrijven, benadruk dit via social media!

6. Maak een social media plan voor herstel

Als ‘alles weer normaal is’ kun je beter alvast een plan klaar hebben liggen om weer verder te gaan

Door je dus zelfverzekerd, proactief en uniek op te stellen, kom je dichter bij je doelgroep. Ook door je strategie te vernieuwen en een plan voor herstel op te stellen, zorg je ervoor dat je altijd weet waar je staat en wat je moet doen. En hoe gek het ook klinkt, stop met corona! Gebruik hiervoor andere woorden en/of zinnen, zodat jouw doelgroep niet helemaal gek wordt!

Versterk je positie, ook in deze tijd, versterk je social branding!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *