Social Branding, een marketingtrucje voor jou?

Personal branding, Internal Branding, Employer Branding. Allemaal manieren om jouw bedrijf zo goed mogelijk te positioneren. Maar zijn dit dan allemaal trucjes? Zeker weten niet. Jouw product, dienst of merk positioneren en in de markt zetten is een van de meest belangrijke stappen van jouw bedrijf. In dit digitale tijdperk is het belangrijker dan ooit om sociaal actief te zijn en een ‘gezicht’ te hebben. Mensen willen zaken doen met mensen. En om die menselijke kant naar voren te halen en die verbinding tussen merk en doelgroep te realiseren, zet je dus je social branding op een goede en slimme manier in. Hoe je dat kan doen vertel ik je hieronder.

Het versterken van je merk via social media

Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat we inmiddels allemaal wel weten wat voor impact social media kan hebben op jouw bedrijf of onderneming. En in deze tijd is het belangrijk dat je als merk ook ‘sociaal bent’, maar wat maakt jou een ‘social brand’? Als merk heb je een eigen uitstraling, eigen normen en waarden, een eigen taal en karaktereigenschappen. Deze identiteit helpt jou bij het onderscheiden op de sociale platformen. Als sociaal merk communiceer je met je doelgroep. Je doet veel meer dan nieuwtjes delen of deals of evenementen communiceren. Actief luisteren naar wat je doelgroep te vertellen heeft maakt je sociaal en zorgt voor engagement. Iets wat jij zelf, hopelijk, in real life, ook doet. Als je sociaal bent tenminste.

Gerda van accounting

Je kent haar misschien wel. Gerda, van Bol.com. Zo niet, ga dan even kijken in de commentsection van het Instagram account van Bol.com. Kun je eventjes lachen. Bol.com heeft een alter ego (Gerda van accounting) aangenomen om de klant te woord te staan op social media. Haar uiterst snelle en doordachte antwoorden op de meest vreemde en willekeurige vragen van haar volgers, leverde bol.com een flinke fanbase op. En is middels deze manier eigenlijk getransformeerd van online boekhandel tot social grootheid. Bol.com is het perfecte voorbeeld van een sociaal merk en social branding. Met hun social media content wonnen ze in 2018 en 2019 de categorie “Beste Merk” tijdens The Beste Social Awards.  Een dijk van een social mediastrategie kun je wel stellen. Waarschijnlijk niet zo gepland, maar zo gebeurt. Steeds meer bedrijven integreren daarom webcare is hun social mediastrategie. Je online aanwezigheid op social media is al van grote invloed op de reputatie van jouw bedrijf, moge dat inmiddels duidelijk zijn. Niet alleen wát je post maar ook hoe je klanten te woord staat, draagt bij aan je (sociale) imago. Hiermee laat je zien dat je, ten eerste actief en aanwezig bent èn dat je luistert naar wat jouw klanten of bezoekers te melden hebben. En je vergroot hiermee ook het engagement van jouw kanalen en klanten.

Belevenis en betekenis

We leven in een wereld waarin we van alles beleven. Alleen een goede service verlenen is niet langer hetgeen wat je onderscheidend maakt. Maar een beleving, een ervaring en een gevoel wel. Iets waar ik het uitgebreid over heb gehad in mijn vorige artikel. Als merk zijnde is het dus essentieel dat jij jouw meerwaarde door middel van een bepaald gevoel of belevenis, overbrengt op de consument. Maar ook je betekenis. Mensen zijn op zoek naar geluk, naar een groter geheel. The greater good. Het is wetenschappelijk bewezen dat de meeste mensen geluk halen uit het bijdragen aan een groter geheel. Zo ook zie je dat bedrijven steeds meer een maatschappelijke betekenis krijgen. Wat ze dus meer menselijk maakt dan alleen maar een corporate bedrijf te zijn die alleen maar uit is op geld. Social branding is dus een benadering van branding op meer ‘holistische’ manier, vanuit het geheel van jouw bedrijf vanuit de menselijkheid van jouw bedrijf en wat die producten of diensten bijdragen aan jouw klant. Wat heeft jouw bedrijf of jouw missie voor een betekenis voor jouw klant. Zodat ze zich nóg beter met jouw merk kunnen identificeren. En dat wil je.

Persoonlijke aandacht is key

De klant of bezoeker wil een reactie op maat. Maar let op, als je hiermee begint zorg dat het consistent is. Maak goede afspraken binnen jouw organisatie over bijvoorbeeld tone-of-voice. Hebben jullie ook een Gerda of is jouw organisatie een stuk meer formeel? Communiceer eenduidig. En communiceer dit ook naar je bezoekers, zo weten zij precies waar ze aan toe zijn en wat ze van jou kunnen verwachten. Voorkom je dat je in het wilde weg content post zonder rekening te houden met je doelgroep bijvoorbeeld. Op social media kiest men er zelf bewust voor om betrokken te zijn met jouw merk door het te liken en te volgen. Het initiatief komt dus vanuit de consument. Wees je er dus van bewust dat de content die je deelt, past bij jou als merk en dit van toegevoegde waarde is voor die consument. Anders ben je ze kwijt. En de klant is natuurlijk koning. Probeer dus zo sociaal mogelijk te zijn in je doen en laten. Richt je op je branding, zichtbaarheid en onderscheidend vermogen zorg dus dat jouw Gerda boven het online maaiveld uitsteekt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *