Reels: de nieuwe feature van Instagram

on

Even een kort filmpje opnemen met een leuk muziekje eronder. Misschien doe je het al. De social media app TikTok heeft de toon gezet voor deze functie van korte muziekvideo’s. Instagram, met ongeveer 5,6 miljoen gebruikers, blijft ook niet achter in deze nieuwe trend. Naast IGTV en IG Stories komt Instagram namelijk met een nieuwe feature: Instagram Reels. Instagram Reels biedt de mogelijkheid aan gebruikers om video’s te editen en te voorzien van muziek en leuke effecten. Een Reel duurt tussen de vijftien en dertig seconden en bestaat uit meerdere fragmenten die samen één clip vormen. Na het maken je Reel, deel je deze delen op je Instagram-account. Lees hier de beste tips voor het gebruiken van een Reel.

Audio inzetten. Waar begin je dan mee met het maken van zo’n Reel? Het is vrij simpel. Allereerst open je je Instagram camera, waarmee je ook Stories maakt. Je krijgt hier de optie om voor Reels te kiezen met daarbij verschillende soorten editing tools.  Aan je video voeg je audio toe waarbij je kiest uit een muziekbibliotheek of eigen gebruikte audio. Side note: wanneer je een openbaar profiel hebt en je je eigen audio gebruikt, kunnen mensen jouw audio ook gebruiken in hun Reels.

Bewerk de snelheid. Daarnaast is het mogelijk om met het maken van een video de snelheid aan te passen zodat je de Reel juist trager of sneller kan laten afspelen. Een gouden tip: Gebruik de timer en countdown wanneer je een Reel maakt zonder daarbij je telefoon vast te houden. 

Gebruik de uitlijnen knop. Door gebruik te maken van deze knop, lijn je de beelden van verschillende clips precies goed uit, zodat het een vloeiende video wordt. Je stelt hiermee voor je volgende fragment exact dezelfde positie in als voorgaande fragmenten. 

Maak een pakkende thumbnail. Als laatste stap kies je voor je Reel een interessante thumbnail of hashtag. Daarnaast is er een optie om een omschrijving toevoegen aan de Reel. Deze Reel deel je dan in je feed en/of stories. 

Welke positie hebben Reels?

Waar vind je de Instagram Reels precies op je profiel? Op je Instagram profiel hebben ze een opvallende positie, naast je eigen feed en IGTV. Wanneer je een Reel hebt gemaakt, verschijnt er direct een extra tabblad op je profiel. Als je een openbaar profiel hebt, staan de Reels ook op de explore pagina. Hierdoor komen ze onder de aandacht en zijn goed vindbaar binnen de app voor gebruikers.  De getallen onderin geven per reel aan hoe vaak die is afgespeeld op Instagram. 

Waarom zijn Reels belangrijk voor bedrijven?

Reels zijn belangrijk voor bedrijven, maar waarom precies? Allereerst is het goed om nieuwe kansen te onderzoeken. Dat is wat deze nieuwe functie met hapklare video’s dan ook mogelijk maakt. Deze authentieke en korte content biedt de kans om uw merk onderscheidend en creatief neer te zetten. In het afgelopen jaar heeft Instagram Reels getest in Duitsland, Frankrijk en Brazilië. Volgens de appmaker ontstond er hier een ‘explosie aan creativiteit’ op Instagram. Daarnaast laten deze testresultaten ook zien dat de betrokkenheid op Instagram-kanalen toeneemt door Reels. Door dergelijke content in te zetten bouw je een sterke community op. Virals delen en creativiteit verspreiden vinden gebruikers nou eenmaal erg leuk. Hierdoor biedt Reels bedrijven de kans om meer bereik te krijgen en een creativiteitsdomein te claimen. Ook is het door deze nieuwe content soort mogelijk om een moeilijk bereikbare doelgroep aan te spreken, namelijk jonge gebruikers die veel gebruik maken van Reels. Het inzetten van Reels kan daarom een interessante toevoeging zijn aan de marketingmix van jouw bedrijf.

Viraal gaan

Wanneer en hoe ga je dan viraal met een Reel? Iédereen ziet je als je een openbaar profiel op Instagram hebt. Bij TikTok is er een For You- page waarbij op basis van je voorkeuren het algoritme kiest welke video’s je te zien krijgt. Op de ontdekken-pagina van Instagram gebeurt precies hetzelfde. Je komt daardoor video’s tegen met 0 views en likes, maar ook met miljoenen. Dit betekent dat zelfs als niemand jou volgt, je video’s alsnog op de tijdlijn van anderen verschijnen. Hierdoor wordt viraal gaan een stuk makkelijker gemaakt. Wanneer het algoritme van Instagram merkt dat gebruikers lang kijken naar jouw Reels, wordt het ook vaker getoond aan andere gebruikers. Je gaat dus als bedrijf heel snel viraal met Reels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *