Influencer marketing: de snelst groeiende marketingstrategie


Een uurtje geleden scrolde ik door mijn Instagram feed heen. Ik kwam leuke stories tegen van Lizzy van der Ligt waarin ze ons meenam gedurende haar dag en liet zien hoe ze zich voorbereidde op een diner met vrienden. ’s Middags had ze een mealbox opgehaald bij ‘Brasserie Lolita’ en ’s avonds haalde ze de flesjes 0.0% gin tonic van ‘The Duchess’ uit de koelkast. Daarbij plaatst ze ook nog een mooi verhaaltje, namelijk dat deze GT’s echt een aanrader zijn voor zwangere vrouwen die er wel eens moeite mee hebben dat geen drankje mee kunnen drinken. 

Vervolgens scroll ik verder en nu zijn de stories van Vivian Hoorn aan de beurt. Hé, zij heeft vanavond een romantisch ‘at home dinner’, óók met een mealbox van ‘Brasserie Lolita’. Okay, okay, kan toeval zijn..

Weer een paar minuten later stuit ik op de stories van Barts Boekje. Ook zij neemt ons mee gedurende de dag. En ja hoor, drie keer raden.. Ze gaat vanavond genieten van de 0.0% gin tonics van ‘The Duchess’. 

Stories (v.l.n.r.) Lizzy van der Ligt, Vivian Hoorn en Barts Boekje

Too obvious, maar wel de normaalste gang van zaken anno 2020. Voor ons is het geen geheim meer dat influencers altijd een integraal onderdeel zijn geweest van elke succesvolle marketingcampagne, groot of klein. Maar sinds 2019 is influencer marketing wel onvermoeibaar doorgegroeid, er is zelfs vrijwel geen ruimte meer voor traditionele reclame (Frankwatching, 2019).

Hoe gaat deze trend zich voortzetten in 2021?
We weten dat meer dan de helft van de consumenten die influencers volgen hen beschouwt als een verlengstuk van hun vriendenkring. 70% van de tieners zegt zelfs dat ze de mening van influencers evenveel of zelfs meer vertrouwen dan hun ‘echte wereldvrienden’ (Awin, 2019).
Echter is het sinds dit jaar wel van groot belang dat de influencers écht authentiek zijn. En met écht authentiek bedoelen we dat de influencers ook echt achter de producten staan die ze promoten, maar ook dat de influencers goed passen bij de producten en diensten die worden gepromoot en dat zij als gevolg daarvan ook enthousiast zijn over het promoten ervan. 


Door samen te werken met authentieke influencers kun je verbluffende resultaten behalen met influencer marketing en hierdoor wordt de echte band die de influencers hebben met hun publiek doorgegeven aan jouw merk. Maar hoe vind je nou authentieke merkovereenkomsten met een influencer? 

Influencer briefings moeten flexibel zijn en gericht op de specifieke persoonlijkheden en persona niches van influencers, zodat ze inhoud kunnen creëren die past binnen hun gevestigde stijl en die trouw is aan hun publiek. De voorkeur voor samenwerken met influencers is bijna altijd voor branding en lifestyle gerelateerde berichten in plaats van product gerelateerde berichten. Wanneer je je als merk wil concentreren op specifieke USP’s dan kun je het beste de influencer de elementen van je merk of product laten kiezen die het meest weerklinken met hen. Dit zorgt ervoor dat hun inhoud nog steeds de waarheid is en daardoor authentiek (Frankwatching, 2019). 

Als het gaat om het instellen van de campagneduur geldt: hoe langer, hoe beter. Langdurige partnerschappen maken van een influencer een echte merkambassadeur voor jouw merk. Het publiek zal je merk snel herinneren elke keer dat ze een bericht van hun influencer zien en vice versa. Tevens zal het publiek je meer waarderen omdat je investeert in hun favoriete makers van inhoud, waardoor je nog meer geloofwaardigheid creëert bij je doelgroep (Awin, 2019). 

De cijfers
Influencer marketing wordt gezien als de snelst groeiende methode om nieuwe klanten te werven, 59% van de bedrijven is van plan het budget voor influencer marketing te verhogen. Influencer marketing presteert nu beter dan betaalde zoekacties, e-mailmarketing en organisch zoeken en influencer marketing wordt door 22% van de marketeers beschouwd als de meest kosteneffectieve marketingmethode voor het werven van nieuwe klanten (Awin, 2019). 

Momenteel is het meest succesvolle platform voor influencer marketing de blog en dat zal naar verwachting ook nog wel een tijdje zo blijven. 37% van de marketeers maakt namelijk gebruik van blogs voor productpromotie, omdat consumenten tegenwoordig graag informatie bekijken voordat ze tot aankoop overgaan. Daarnaast trekt elk sociaal platform in meer of mindere mate influencers aan, maar Instagram is uiteindelijk de gouden standaard voor de groep. Bijna vier op de vijf merken maakt gebruikt van het sociale platform voor influencer-campagnes.Voor de rest kijken merken naar Facebook (46%), YouTube (36%), Twitter (24%) en LinkedIn (12%) (Influencer Marketing Hub, 2020).

Naar verwachting spenderen merken in 2022 zo’n 15 miljard dollar aan influencer marketing, voorspelt Business Insider Intelligence op basis van cijfers van Mediakix.

Influencer marketing is dus een zeer belangrijke en snel groeiende trend. Door influencer marketing onderdeel van je marketingstrategie te maken, kun je je technieken voor het genereren van leads ondersteunen en een geheel nieuwe groep potentiële klanten aanspreken. 

Ga jij aan de slag met influencer marketing en wil je meer weten? Neem dan gerust contact met mij op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *