In 4 stappen een SEO-tekst in 2020

De onlinewereld verandert razendsnel. En om de plank niet mis te slaan als copywriter zal je op de hoogte moeten blijven. In dit artikel vertel ik je alle dingen die je moet weten over SEO als copywriter in 2020. Ik neem je mee in 4 stappen. Wat kan écht niet meer? En wat zijn de nieuwe ontwikkelingen en trucjes die je anno 2020 echt niet mag missen?

Wat is er veranderd sinds 2019?

We weten allemaal dat SEO (Search Engine Optimizing) voor een copywriter onmisbaar is. Hoe zorg je er anders voor dat mensen bij jouw teksten terecht komen? ‘’Maar, wat kan er nu zo gauw veranderen aan SEO?’’, hoor ik je denken. SEO is eigenlijk een verzamelnaam voor alle stappen die nodig zijn om zo hoog mogelijk te scoren in Google. Toch kan er in een jaar veel veranderen in de SEO-wereld. Dat komt doordat zoekmachines zoals Google veranderen. Ze worden steeds slimmer, oude trucjes en sluipweggetjes werken niet meer. Dus wat is nu de beste aanpak? Dat ga ik je vertellen.

1 Dit kan écht niet meer

Content kopiëren van een ander, dat is nu echt van de tafel zou je denken. Toch gebeurt dit nog steeds. Men ziet dit als een makkelijke manier van content ‘’creëren’’, maar niets is minder waar. Google prikt hier namelijk direct doorheen, en plaatst je onderin de zoekresultaten. Niet makkelijk, maar verloren tijd en werk dus.

Je content volstoppen met zoekwoorden. Ook dit is verleden tijd. Google is steeds slimmer geworden de afgelopen jaren, en is op zoek naar ‘’natuurlijke’’ content. Een aantal zoekwoorden gebruiken in je tekst is natuurlijk goed, zelfs noodzakelijk. Maar houd het bij een paar, het liefst een tot drie. Dit zorgt ervoor dat je tekst natuurlijk aanvoelt.

Links kopen is ook iets waar je niet meer mee gesnapt wil worden. Er zijn websites die beweren dat je hoger in de zoekresultaten zult komen doordat zij heel veel spamlinks naar jouw website plaatsen. Geloof dit vooral niet, Google zal je juist straffen.  

Kortom, probeer het algoritme niet voor de gek houden. Google trapt er niet meer in, verspil je tijd niet aan het bedenken van tactieken om zoekmachines te slim af te zijn. Het gaat je simpelweg niet lukken.

2 Focus je op de bezoeker

Iedereen wil hoog in de zoekresultaten komen van Google of andere zoekmachines. Maar zorg dat dit niet je hoogste prioriteit wordt. Tegenwoordig rekent Google je namelijk vooral af op waardevolle informatie. Dat betekent dat je je moet richten op de lezer en wat voor hen belangrijk is. Je schrijft je content nog altijd voor de bezoeker en niet voor Google. Zorg dat je een aantal waardevolle zoekwoorden gebruikt en laat ze vaker terugkomen in je tekst. Dit kun je gemakkelijk realiseren op een manier die niet vervelend is om te lezen voor de bezoeker. Hieronder een goed voorbeeld van vtwonen die subtiel gebruik maakt van zoekwoorden.

Bron: vtwonen

3 Waardevol zoekwoordenonderzoek

We gaan van een tijd met zoveel mogelijk zoekwoorden in een tekst, naar een paar zoekwoorden die heel waardevol zijn. En het goede nieuws is, dit gaat vaak vanzelf. Het onderwerp waarover jij schrijft, en de woorden die je hiervoor gebruikt, zijn vaak al zoekwoorden. Het fijne is dat Google steeds slimmer wordt en ook synoniemen gaat herkennen. Maar om precies te weten welke zoekwoorden de beste kans hebben op een hoog zoekresultaat, doe je zoekwoordenonderzoek.

Er zijn vele websites die je hiervoor kunt raadplegen. Zelf zou ik https://neilpatel.com/ aanraden. Hoe ga je te werk? Je kunt natuurlijk opzoeken hoeveel er gezocht wordt op een bepaald zoekwoord, maar kijk ook eens naar andere factoren. Kijk bijvoorbeeld naar de kolom KD (Keyword Difficulty), hier komen verrassende inzichten uit. Deze kolom geeft namelijk aan hoe moeilijk het is om hoog te scoren op dit zoekwoord. Neem het woord ‘’bank’’. Dit is een woord waar veel naar gezocht wordt. Maar er zit ook ontzettend veel concurrentie op dit woord. En hoogstwaarschijnlijk van websites die hun SEO perfect op orde hebben, waardoor het moeilijk is om hen in te halen. Ga soms dus liever voor een woord waar iets minder op gezocht wordt, maar waar de concurrentie laag is.

Bron: NeilPatel
Bron: NeilPatel

4 Schrijven

Webteksten worden op een andere manier gelezen dan print. Men is ongeduldiger, scannen veel meer en pikken alleen de dingen eruit die hen interesseren. Daarom hierbij een aantal tips.

  • Gebruik duidelijke kopjes zodat mensen kunnen scannen.
  • Gebruik veel witruimte tussen kopjes en alinea’s zodat het lezen van de tekst een minder grote opdracht lijkt.
  • Maak gebruik van korte alinea’s met korte en duidelijke zinnen. Gebruik voldoende signaalwoorden zodat de tekst een geheel wordt.
  • Houd de aandacht vast door te beginnen met je statement en daarna de uitleg pas te geven.
  • En als laatste kun je gebruik maken van lijstjes, punten en afbeeldingen.

Zie hieronder een voorbeeld van Frankwatching waarin deze tips goed zijn toegepast.

Bron: Frankwatching

Heb je vragen of wil je aanvullende tips voor het schrijven van een goede SEO-tekst anno 2020? Aarzel niet om een reactie met je vraag achter te laten.

Meer weten over mij en mijn werk? Klik dan hier.

Voor het schrijven van deze tekst heb ik inspiratie opgedaan van:
Tommunicatie, Online Identity & Solutions en TekstMeester.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *