Hoe zorg je ervoor dat je merk toekomstbestendig is?

In mijn vorige artikel heb ik het een en ander uitgelegd over branding en hoe je dit kunt aanpakken voor jouw bedrijf. In dit artikel vertel ik hoe je met je merk met de tijd mee kunt ontwikkelen. Tegenwoordig worden er steeds sneller nieuwe technologieën en trends ontwikkeld. Zorgen dat je mee gaat met de ontwikkelingen met je merk is dus een MUST.

Je merk moet mee kunnen bewegen

De marktontwikkelingen op gebied van technologie en trends gaan steeds sneller en daarom is het des te belangrijk dat je bij blijft met je merk. Want als je dit niet doet heb je de kans dat je verouderd en hierdoor minder aantrekkelijk bent voor je consument. Ook zijn er maatschappelijke ontwikkelingen die belangrijk zijn om in de gaten te houden. Als we kijken naar een ontwikkeling die op het moment erg populair is, is dat consumenten openheid vanuit bedrijven steeds meer waarderen en daarnaast vinden mensen belangrijk dat een bedrijf een positieve bijdrage heeft aan de samenleving en dat het duurzaamheid uitstraalt. Het is dus belangrijk om hier mee aan de slag te gaan en te bedenken hoe jij ervoor kunt zorgen dat je merk hierop aansluit een mee kan bewegen met deze veranderingen. Zorg dat je transparant bent en geef inzicht in je merk.

Trends en ontwikkelingen om in de gaten te houden

Er wordt steeds meer gedigitaliseerd en dit heeft een grote impact op je merk. Denk aan de personalisatie voor de klant die steeds verder door wordt ontwikkeld als gevolg van AI en ML. Hierdoor kun je je klanten nog beter bedienen met jouw producten en ligt er een mooie kans open om je merk nog meer terug te laten komen in het dagelijks leven van je klanten.

Een trend die nog steeds erg groeit en tegenstrijdig lijkt met de vorige ontwikkeling is dat steeds meer mensen hun privacy steeds belangrijker gaan vinden. Consumenten zijn zich er vaak veel meer van bewust dat er veel verschillende persoonlijke data per persoon wordt gebruikt en worden hier steeds voorzichtiger mee, iets om rekening mee te houden.

Ook het 5G netwerk zorgt voor nieuwe mogelijkheden. Steeds meer ontvangers zullen binnenkort 5G proof zijn en zal ervoor zorgen dat alle verbindingen nooit meer traag zullen zijn. Door deze snelle verbinding zal het aantal verzamelde data ook stijgen en ontstaat er een uitgelezen kans om jouw merk nog beter aan te passen voor de ideale merkbeleving bij jouw klanten. Lees hier er meer over.  

Social media wordt steeds vaker gebruik voor e-commerce. Dit is steeds vaker terug te zien bij verschillende merken. De populariteit van het merk op de social kanalen zorgen hierbij voor veel meer conversie. Extra belangrijk dus om je branding aan te pakken en je merkbeleving te verbeteren. Een merk dat dit heel goed doet is H&M. H&M is een sterk merk met heel wat volgers op hun socials. Vooral op Instagram doen ze het goed met zo’n 36,1 miljoen volgers! Via hun post kan je je favoriete outfit zo bij elkaar winkelen en dat allemaal via e-commerce.

Bron: Instagram.com

Branded Commerce

Je ziet bij veel bedrijven dat deze 2 onderdelen van “merk” en “e-commerce” nog apart van elkaar staan. En dat dit nog vaak aparte afdelingen binnen een bedrijf zijn. Helaas is het meestal zo dat als je op de website van een merk komt je meteen leest hoe geweldig het merk is. Maar als je vervolgens naar het winkelgedeelte gaat dit vaak niet opgaat en het niet meer is dan honderden producten met een zoekbalk. Zoals emerce in haar artikel aangeeft is het key om deze 2 onderdelen niet apart van elkaar te zien maar iets als wat samengaat namelijk: Branded commerce. Een bedrijf dat dit al heel goed doet is het modemerk ABOUT YOU.  ABOUT YOU heeft ervoor gezorgd dat het verhaal van het merk niet ophoudt als je naar de webshop klikt. Ze spreken de bezoeker aan door gepersonaliseerde content en zorgen ervoor dat door de vele influencers de content interessant blijft.

Bron: ABOUT YOU

Bijblijven met social media

Zorg dat je bij blijft met social media trends is misschien niet algeheel onlogisch maar hierbij heb ik het meer over het bij blijven met de social media platformen. De afgelopen tijd zijn er een aantal nieuwe platformen steeds bekender geworden. Denk bijvoorbeeld aan het platform TikTok die op het moment alleen al meer dan 4,5 miljoen gebruikers in Nederland heeft. En kijk daarnaast ook eens naar Parler.com een nieuw platform wat lijkt op twitter maar een policy heeft waarbij gebruikers vrij hun mening kunnen uiten zonder wat er gefilterd wordt.

Blijf bij je merk

Het is natuurlijk goed om goed op de hoogte te blijven van alle nieuwste ontwikkelingen en trends. Daarbij is het ook slim om te kijken op welke punten je merkbeleving kunt verbeteren. Mijn tip hierbij is wel om goed te kijken naar wat er bij jouw merk past en wat niet. Dit is natuurlijk verschillend voor iedereen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *