Hoe ontwikkel je een succesvolle marketingcampagne?

Er is in het jaar 2020 veel gebeurd en er zijn veel merken die hier slim en strategisch op ingespeeld hebben met hun marketingcampagnes. Er zijn heel veel leuke, mooie, krachtige, bijzondere en grappige marketingcampagnes ontstaan. Ik geef in dit artikel tips over hoe je een succesvolle marketingcampagne opstelt en daarnaast licht ik een aantal succesvolle marketingcampagnes uit.

De eerste en belangrijkste tip voor het ontwikkelen van een marketingcampagne is dat je weet wie je klant is. Als je dit niet goed op een rijtje hebt, is de kans groot dat je de plank misslaat. Het is onwijs belangrijk dat de vorm, inhoud en tone of voice aansluiten bij de doelgroep. De tweede tip is timing. Het is van belang om je marketingcampagne in te zetten op het juiste moment. Dit kan in de periode van een feestdag zijn, maar ook tijdens voetbalwedstrijden of andere evenementen. De timing is namelijk net zo belangrijk als de inhoud. De laatste gouden tip is het monitoren van je marketingcampagne. Als de campagne eenmaal draait, betekent dit niet dat je geen aanpassingen meer kunt aanbrengen. Die aanpassingen maken is zelfs aan te raden, omdat je aan de hand van de resultaten kunt zien hoe de campagne ontvangen wordt. Merk je dat de campagne niet de gehele doelgroep bereikt, dan kun je altijd nog de kenmerken aanpassen en de doelgroep verbreden. Daarnaast is het belangrijk om learnings te halen uit je marketingcampagne. Zo kun je bijvoorbeeld opmaken welke uitingen goed ontvangen worden en tot conversies leiden. Deze informatie komt uitstekend van pas bij het opstellen van volgende marketingcampagnes.

Ik schreef het net al, maar 2020 was een uitstekend jaar voor marketingcampagnes. Veel merken speelden in op saamhorigheid en er werden ook politieke standpunten ingenomen. Het jaar 2020 bracht veel onzekerheid met zich mee, maar bedrijven probeerden met hun marketingcampagnes de consumenten te verrassen, te inspireren en te verwonderen.

Een van de meest succesvolle marketingcampagnes van 2020 was van Nike. Onder de slogan ‘For once, don’t do it’ werd de campagne gelanceerd tijdens de protesten rondom de dood van George Floyd en de Black Lives Matter beweging. Deze marketingcampagne was geheel ongepland de wereld in geholpen, maar daardoor niet minder krachtig. Er werd heel sterk in woord en beeld uitgedrukt waar het op dat moment om draaide.

Bron: Nike

Een ander uitstekend voorbeeld van een ongeplande marketingcampagne is die van Heineken uit april 2020. Er werd heel goed ingespeeld op de gevolgen van de wereldwijde coronacrisis en de maatregelen die daarmee gepaard kwamen. In de campagne werd opgeroepen om met elkaar te zijn, maar dan op afstand. Er werden beelden van video calls getoond, waarbij de personen in de video allemaal een flesje Heineken vasthouden en ‘digitaal proosten’. Heineken wilde hiermee inspireren. Daarnaast werd er een ode gegeven aan de horeca, een ode aan restaurants, cafés, bars en clubs.

Een populair platform om je marketingcampagne op te lanceren is Instagram. De gebruikers van het platform zijn steeds meer van alle leeftijden. Maar hoe speel je hier als bedrijf op in?  Er wordt op Instagram hard gevochten om onder de aandacht van de doelgroep te komen. Dit wordt namelijk uitdagend gemaakt door de algoritmes. Het is daarom van belang om vooraf goed na te denken over een strategie. Het is belangrijk om je te verplaatsen in de doelgroep en je af te vragen wat zij wel of juist niet willen zien. Daarnaast is het een must om een strategie te ontwikkelen die vooraf inzichten geeft in welke content geschikt is voor jouw doelgroep op Instagram. Een goed voorbeeld van een succesvolle marketingcampagne op Instagram is die van Snickers uit januari 2018. Onder de slogan ‘Je bent jezelf niet als je trek hebt’ speelden zij in op het hongergevoel van de consument. Snickers maakte voor de campagne gebruik van Instagram-video’s. De gebruikers konden een spelletje spelen, door middel van de tap and hold-functie in de Instagram stories. De bedoeling was om de trek te stillen van het figuurtje in het spel. Na het spelletje werd de gebruiker beloond met een gratis Snickers reep. Het was een ongekend succes; na een week waren alle Snickers al weggegeven.

Een ander succesvol voorbeeld is de campagne van KLM. Er werd gebruik gemaakt van user generated content. Door deze campagne betrok KLM de klant echt bij het merk. Gebruikers konden berichten plaatsen met de hashtag #MyKLMmoment en hierdoor maakten zij kans om te verschijnen op het Instagramaccount van de luchtvaartmaatschappij. Een ander merk die veel gebruik maakt van user generated content is HEMA. Deze strategie betekent veel, omdat gebruikers over jou praten op Instagram. Zij laten dan zien dat zij zich graag met het merk associëren.

Bron: Instagramaccount KLM

We kunnen concluderen dat een (economische) crisis een ideaal moment is om te werken aan branding, zodat je als bedrijf hier op de lange termijn van kunt profiteren. Heb jij ook een marketingcampagne gespot die jou inspireerde? Laat het weten in de comments hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *