Hoe haal ik meer uit Instagram voor mijn bedrijf?

on

Het social media gebruik van jong en oud blijft groeien. Het is niet meer weg te denken voor merken en bedrijven. Door middel van social media kun je meer bekendheid creëren, omdat het een groot bereik heeft. Instagram is een van de meest gebruikte social mediaplatforms die wordt gebruikt onder jongeren. In Nederland hebben ruim 4,9 miljoen mensen een Instagram account. Maar wat kun je allemaal met een Instagram account om jouw conversie te verhogen? Dit artikel beantwoord al jouw vragen.

Ontwikkeling Instagram

Eens in de zoveel tijd worden de socialmediakanalen verder ontwikkeld. In het begin kon je op Instagram alleen foto’s plaatsen, foto’s liken en op foto’s reageren. Door de jaren heen is er veel meer mogelijk geworden. Denk bijvoorbeeld aan Instagram story’s, IGTV en Instagram shopping. Ook kun je iemand een Direct Message (DM) sturen, waardoor je dingen sneller kunt delen en beter contact op kunt nemen met mensen of bedrijven. Verder heeft Instagram een jonge doelgroep, 71% van de gebruikers is jonger dan 35 jaar. Wanneer je als bedrijf een jonge doelgroep hebt kun je dus het beste Instagram inzetten.

Instagram is onderdeel van Facebook. Het is mogelijk om een zakelijk account aan te maken bij zowel Facebook als Instagram. Als beginnend ondernemer raden we je aan dat ook te doen. Het voordeel van een zakelijk account is dat je statistieken kunt bekijken. Hiermee is het bijvoorbeeld mogelijk om te zien hoeveel mensen jouw bericht te zien krijgen, waar ze vandaan komen en welk geslacht ze hebben. Ook kun je met een zakelijk account adverteren, wat interessant is voor ondernemers. Het voordeel aan een zakelijk account op Instagram is dat dit niet verbonden hoeft te zijn aan een persoonlijk account, op facebook is dit daarentegen wel nodig. Verder gaat een netwerk opbouwen makkelijker op Instagram dan op Facebook. Waarom dit zo is lees je verder in het artikel.

Conversie verhogen

Van alle socialmediakanalen is Instagram het afgelopen jaar het snelst gegroeid, zowel in   totaal als in het dagelijkse gebruik. Het wordt door mannen en vrouwen gebruikt. Via Instagram zijn er een aantal functies waardoor je volgers gemakkelijk kan omzetten in klanten. Een goede strategie is alsnog belangrijk, maar met deze tips is het makkelijk om je conversie te verhogen via Instagram!

  1. Producten taggen in posts:

Het is nu mogelijk om in een post een product te taggen. Voorheen was dit niet mogelijk en werd het opgelost door onder een post te plaatsen ‘link in bio’. Tegenwoordig is dit niet meer nodig. De nieuwe shopping-functie maakt het voor de consument makkelijker om een product te kopen. Je wordt meteen doorverwezen naar de site waar je het product kan kopen met één klik op de knop. Kopen is nog nooit zo gemakkelijk geweest.

  • Swipe up in Stories

Het is mogelijk om in je Instagram story een link te plaatsen waar consumenten meteen heen kunnen gaan. In een story komt onder aan de post een klein balkje te staan met ‘Swipe Up’ als je hier gebruikt van maakt kom je meteen op de website en/of het product die je wil laten zien. Om dit te kunnen plaatsen in je Instagram verhaal moet je bezitten over een zakelijk account én je moet meer dan 10.000 volgers hebben. Het is ook mogelijk om influencers in te zetten om je product te promoten. Die maken dan een story met een link naar jouw product of dienst.

Een goed voorbeeld van een Instagram story is Mostwantednl, dit is een kledingwebwinkel. Zij posten kleding en zetten er een ‘Swipe up’ onder, zodat klanten het meteen kunnen kopen.

(Instagram story van MostwantedNL)
  • Link in bio & Link entree

Je kunt de ‘link in bio’ nog steeds verwijzen onder een post, maar dan voor andere bedoelingen. De link naar het product kan nu in de post en in de story, hierdoor is er in je bio ruimte voor andere links, zoals naar je eigen website of naar een artikel. Zorg er wel voor dat de link responsive is voor een mobiel. De meeste mensen gebruiken Instagram via hun smartphone. Bij de link in bio is nu ook een andere tool die gebruikt kan worden namelijk; Linktree. Hiermee kun je meer links in je Instagram-biografie plaatsen. Een goed voorbeeld hiervan is in de linktree van Qmusic. Zij plaatsen hier meerdere links naar hun content, zoals het weekoverzicht, maar ook een link naar hun beste filters. Hier kunnen mensen gemakkelijk op klikken.

(Link entree van Qmusic)

Conclusie

Doordat Instagram constant opnieuw wordt geüpdatet, is de app een van de beste socialmediakanalen geworden om je merk of bedrijf op te promoten. In de toekomst zullen er natuurlijk weer nieuwe functies bij komen op Instagram en daarom is het belangrijk om up-to-date te blijven. Voor nu is het belangrijk om de app daadwerkelijk te gebruiken, zodat jij jouw conversie kunt verhogen. Als je geen verstand hebt van social media of door andere redenen het liever uit handen wilt geven, is het ook mogelijk om een socialmediaspecialist in te huren. Maar met deze tips is succes in ieder geval gegarandeerd. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *