Hier moet je als Social Brand aan voldoen: 10 eisen

Ben jij sociaal? En dan doel ik niet op jou als persoon, maar op jouw merk. Is jouw merk net zo sociaal als jijzelf bent. Kan je spreken van een ‘Social Brand?’ Het is tijd om jouw merk een menselijk en sociaal karakter te geven. Met alleen een goed logo kom je er namelijk niet. 

Maar voordat we daarmee aan de slag gaan, wil jij natuurlijk weten waarom alleen een goed logo en een mooie, herkenbare huisstijl niet goed genoeg is. Heb je dat dan allemaal voor niets gedaan? Absoluut niet. Door een goede missie en visie te definiëren, een thema te kiezen en dit alles je eigen te maken en door te trekken in je communicatie heb je nu een heel goed beeld van wie je als merk bent, wie je wil zijn en hoe je over wil komen bij jouw consument. Zonder dit van jouw merk te weten wordt de menselijke kant van jouw merk laten zien een hele lastig opgave. Heb jij nog niet helemaal in kaart gebracht waar je als merk voor staat en wat je uit wil dragen of heb jij dit nog niet doorgevoerd in je communicatie? Zet dan eerst deze vijf stappen voordat je je gaat richten op social branding.

Social Branding

En dan nu Social Branding. Want wat houdt het precies in? Met alleen een Facebookpagina en een Instagramaccount, waar je zo nu en dan eens iets post, ben je er nog niet. Social Branding is veel meer dan alleen aanwezig zijn op verschillende social media platforms. Social Branding gaat om de vraag ‘Hoe sociaal is jouw merk?’ Uiteraard kan social media je wel helpen om je als merk sociaal op te stellen, maar de focus moet liggen op het centraal stellen van de consumenten en de band die je met hen opbouwt.

Wat maakt jouw merk sociaal?

Luister je als merk actief? Vertoont jouw merk passend sociaal gedrag? En ben je voortdurend op zoek naar win-winrelaties? Dan ben je goed op weg om een Social Brand te worden. Je bent continu op zoek naar wat mensen online zeggen (over jouw merk) en probeert hier iets mee te doen. Je klantenservice zit goed in elkaar, je biedt interessante en aansprekende content, maar je behaalt vooral pluspunten op het gebied van reactiegedrag. Je bent je bewust van de manier waarop je reageert en van het tijdsbestek waarin je dit doet. Vooral het laatste punt onderscheidt jouw merk van de rest.

Maar vergeet niet, Social Branding gaat ook door in mindere tijden. Je behaalt niet altijd alleen maar successen, dus je moet ook bij een mislukking sociaal gedrag blijven vertonen, vriendelijke klantenservice blijven bieden als er iets mis is gegaan en vooral niet bang zijn om je excuus aan te bieden en fouten toe te geven. Sociaal zijn is dan ook geen campagne. Je bent het of je bent het niet.

Waar moet je verder aan voldoen?

1.     Je communiceert niet alleen met je klant, maar je creëert ook een meerwaarde. Je voegt echt iets toe aan het leven van de klant.

2.     Ondanks dat je veel tijd en aandacht hebt gestopt in jouw branding vind je het niet erg om de controle hierover ietwat los te laten als je hier meer engagement voor terug krijgt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het betrekken van consumenten bij productontwikkeling. Zo liet Milka de klanten een nieuwe smaak ontwikkelen.

3.     Regels en afspraken zijn voor jou niet alles. Het gevoel en de emotie is daarentegen des te belangrijk. Je focust je op de menselijke kant van jouw merk, het karakter, de waarden en het doel van alles wat je doet. Een informelere vorm van communicatie draagt hier vaak aan bij.

4.     Je biedt de juiste typen content aan. Dit kan variëren van informatievoorziening, (persoonlijk) nut, entertainment, beloning, een incentive of iets waarmee men zich kan identificeren. Alles kan, zolang het maar aansluit bij jouw merk en de wensen en behoefte van de doelgroep.

5.     Kwaliteit is voor jou belangrijker dan kwantiteit. Het gaat niet om hoeveel content je deelt, maar om hoe goed dit past bij jouw doelgroep.

6.     Sociaal zijn gaat altijd door en stop niet na vijf uur ’s middags. Je bent dus ook in staat om na kantooruren te communiceren met jouw klanten.

7.     Je gaat net zo goed om met negatieve feedback als met positieve feedback. Een goed voorbeeld hiervan is NS. Zij zullen vrijwel altijd reageren op jouw feedback via social media, ook als het negatief is. Zij zullen niet alleen reageren, maar zelfs proberen je probleem op te lossen.

8.     Jouw Brand creëert, ontwikkelt en stimuleert echte menselijke handelingen, activiteiten en gedragingen.

9.     Je bent echt, authentiek en transparant. Men kan niet meer zomaar om jouw merk heen. Denk aan Albert Heijn met zijn sterke merkimago.

10.  Je bent duidelijk over wat jouw doel is en alles wat je doet staat in het teken van het behalen van dat doel.

Hoeveel punten kun jij afvinken? Of is er voor jou nog flink wat werk aan de winkel? In dat geval, geen paniek. Wees als merk iets meer jezelf, sociaal, flexibel of open. Laat jouw sterke kanten terugkomen in wat je doet als merk. Dan komt het vast en zeker goed.

Bronnen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *