Het inzetten van branding binnen jouw mode merk

Een half jaar geleden liep ik in Parijs langs een vrouw. Ze trok direct mijn aandacht. Gekleed in een all-black outfit kwam ze in een flits aan mij voorbij. Maar in dat ene ogenblik viel mijn oog op een klein reflecterend logo op haar blazer.

Dat logo, bestaande uit de letters ‘YSL’, is het symbool van één van de meest iconische merken die er zijn, Saint Laurent. Deze vrouw was precies wat het merk wil uitstralen: vrouwelijk, zelfverzekerd en vastberaden. De letters YSL zijn niet een simpel logootje, maar een teken dat associaties met elegantie en kracht oproept.

Fashion branding

De reden dat mensen eigenschappen associëren bij het zien van een logo, zoals die van Saint Laurent, is branding.

Branding, of te wel merkimago, en daarbij het unieke karakter van jouw merk is essentieel voor verkoop, en verkoop is essentieel voor het voortbestaan van het merk. Dit maakt branding binnen jouw merk onmisbaar.

Maar hoe kun je branding van je eigen merk nou het beste aanpakken? Dat leg ik je uit!

Het is belangrijk dat alles van jouw merk aan elkaar verbonden is. Het logo, de huisstijl, kleurgebruik, kleding enzovoorts, moeten op elkaar aansluiten. Je bouwt consistent en congruent aan een branding. Wanneer je net een merk bent gestart en nog klein bent in de grote wereld van fashion, is het onmogelijk om een logo te hebben dat overal herkend wordt. Maar branding is meer dan alleen een logo. Het gaat over ontwerp keuzes en waarden die telkens terugkomen.

Mode draait om wie mensen willen zijn. Kleding is een manier waarop iemand zich kan onderscheiden van de rest. Er zijn verschillende soorten groepen te herkennen in de modewereld. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de subcultuur gothic. Hierbij wordt veel zwart gedragen en het heeft een duistere uitstraling. Een sterk merk met een aansprekende boodschap helpt klanten om zich verbonden te voelen met de kleding en accessoires die ze dragen. Als een consument zich betrokken voelt bij een merk, krijgen ze een band; de klant heeft het gevoel dat het merk laat zien wij hij of zij is.

Daily Paper

Daily Paper is een streetwear kledingmerk dat in 2012 is opgericht door drie vrienden uit Amsterdam. Het merk is geïnspireerd op de Afrikaanse cultuur, dit is goed terug te zien in de kledingstukken. Denk aan de geometrische prints die veel terugkomen in de designs.

Hoe is Daily Paper uitgegroeid tot een groot begrip in de fashionwereld doormiddel van branding?

Het merk heeft verschillende aspecten wat erg herkenbaar is voor de doelgroep. Zo maken ze veel gebruik van (felle) kleuren, de prints zijn geïnspireerd op de Afrikaanse cultuur, is in het logo een Masai-schild te herkennen en worden de campagnes gefotografeerd in Afrika. Dit straalt een bepaald imago uit waar de doelgroep zich mee verbonden voelt. Doordat ze zich verbonden voelen met het merk en het hun aanspreekt, dragen zij de kleding.

Omdat het merk zulke herkenbare aspecten heeft die altijd terugkomen in de designs van de kleding, maar ook bijvoorbeeld op de social kanalen, zal de doelgroep zich hierin vinden en de kleding aanschaffen. Door het inzetten van branding hebben zij een community opgebouwd.

Inzet van social media

Social media speelt een grote rol in fashion branding. Het is namelijk de goedkoopste manier om je merk te laten groeien. Je kan met weinig budget al ver komen. Er zijn verschillende strategieën. Zo kan je bijvoorbeeld hashtags inzetten om zo meer likes en volgers te krijgen. Wanneer je het groter aan wilt pakken, kan je influencers inzetten. Als je deze stap zet, is het belangrijk om eerst research te doen naar de beschikbare influencers. De stijl van deze persoon moet namelijk wel bij jouw merk passen.

Social media kan ook op een andere manier worden ingezet, namelijk om een band op te bouwen met de doelgroep. Zo creëer je een community. Je kunt als merk reageren op comments van volgers. Dit geeft volgers een gevoel van betrokkenheid bij jouw merk.  Een community opbouwen heeft veel voordelen. Het zijn trouwe volgers. Zij zullen vaker iets kopen, jouw merk promoten of het er met vrienden overhebben. Dit zijn allemaal voordelen die jouw merk laten groeien door middel van sociale media.

Kortom, zorg ervoor dat jij opvalt als merk binnen de fashion branche. Zorg ervoor dat je consistent en congruent bouwt aan je branding. Voor de doelgroep moet er een duidelijke rode draad zijn binnen het merk, dit zal ervoor zorgen dat mensen jouw merk zullen herkennen. Én vergeet natuurlijk niet social media in te zetten, hiermee optimaliseer je de branding van jouw merk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *