De koning van corporate branding: Heineken

Een succesvol bedrijf ontstaat niet zomaar. De sleutel tot succes is een goede bedrijfsstrategie. Een van de meest populaire trends in de bedrijfswereld, is het toepassen van corporate branding. Het inzetten van je bedrijfsnaam als merk is een van meest gebruikte strategieën onder grote bedrijven, waaronder ook van Heineken

Het begin

Meer dan 150 jaar geleden begon Gerard Adriaan Heineken met het brouwen van bier. Deze jongeman uit Amsterdam, had geen idee dat jaren later zijn bier zich over de hele wereld zou gaan verspreiden. De ambitieuze brouwer had nauwelijks ervaring in het vak, maar aan zelfvertrouwen en goede moed had hij absoluut geen tekort. Gerard ontwikkelde zich al snel als ondernemer. Hij had een duidelijke visie. Hij droomde ervan om een bedrijf neerzetten met normen en waarden. Hij behandelde zijn werknemers en klanten met respect en gaf ze veel aandacht. Na zijn harde werk en het verfijnen van zijn recept, werd het merk erg bekend onder de bierliefhebbers. Alhoewel, was er pas sprake van innovatie en goed uitgedachte marketingstrategieën, wanneer de zoon van Gerard het bedrijf overnam. Freddy Heineken had destijds meer kennis over het business aspect. Wanneer hij verantwoordelijk werd van de marketing van het bedrijf, maakte de populariteit van Heineken een enorme sprong. Het merk verscheen op de markt in meer landen dan iedere andere brouwer ooit heeft mogen dromen.

De strategie

Vandaag heeft Heineken een erg sterk merkimago en hebben ze dit te danken aan corporate branding. Om corporate branding toe te passen moet een bedrijf de consument een beeld geven van hun ambities, laten zien waar het bedrijf voor staat of hoe het is ontstaan. En merk kan dit bereiken met een pakkende commercial dat een verhaal verteld over de organisatie, of een interessant artikel over de geschiedenis van het bedrijf. Deze vorm van branding heeft veel deuren geopend voor het biermerk. In 

2011 lanceerde Heineken een  internationale campagne met de naam: Open Your World. Hiermee stelde het commerciële biermerk zich op als bedrijfsmerk en werd het al snel door de klant geassocieerd met goede kwaliteit en betrouwbaarheid. 

The Magic of Heineken

Heineken is altijd al goed geweest in een verhaal vertellen, maar toen ze in 2014 de documentaire The Magic of Heineken maakten, slaagde ze erin om dit naar een nieuw level te brengen. De consument kan door middel van deze documentaire een kijkje nemen in het leven van de Heineken familie. Zij krijgen te zien hoe Gerard Heineken het bedrijf 150 jaar geleden heeft opgestart, hoe het is uitgegroeid tot een bedrijf met meer dan 90.000 werknemers, en krijgen ze interessante informatie over de ontvoering van Freddy Heineken. Het kleine stukje geschiedenis dat zij de consument keer op keer bieden, is het perfecte voorbeeld van het succevol toepassen van corporate branding. 

Bedrijfsidentiteit

Er zijn uiteraard meerdere manieren om corporate branding toe te passen. Een klant hoort zich goed te voelen bij een merk.  Om hiervoor te zorgen moet het bedrijf zich openstellen zodat de consument hun ziet als een bedrijf met een betekenis en dat voldoet aan hun verwachtingen. Zoals vele andere bedrijven, vervult Heineken deze verwachtingen door middel van hun commercials. In de commercials wordt aandacht besteden aan actualiteiten en kan het bedrijf met gemak de aandacht van hun doelgroep trekken. De video-campagne ‘Connections’ waarmee er aandacht wordt besteden aan de coronacrisis, is op YouTube meer dan honderdduizend keer bekeken. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *