Buiten winnen is binnen beginnen!

De wekker gaat af en vol goede moed word je wakker. Vandaag is weer een nieuwe werkdag en je hebt er zin in! Je trekt snel je werkoutfit aan en geniet van je ontbijt voordat je naar werk vertrekt. Op werk aangekomen help je de eerste klanten van de dag. Weer heb jij een klant tevreden en met een lach op hun gezicht naar huis zien gaan. Je denkt bij jezelf, wat heb ik een geweldige baan! Je hebt de essentie van je bedrijf kunnen overdragen aan de klant en dat maakt je heel gelukkig. 

Misschien denk je nu, ja tuurlijk bij welke medewerker komt dit nu voor? Dit klinkt als ideale situatie en ik zal eerlijk zijn, dat is het ook. Maar onhaalbaar is het zeker niet! Een groot gedeelte van je leven besteed je aan je werk. Daarom is het ook van belang dat werknemers een match voelen met het bedrijf waar zij werken en zich prettig voelen in zijn of haar werkomgeving. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook het geval is? Wanneer past het bedrijf bij je werknemer en dragen zij ook uit waar het bedrijf voor staat? Internal branding is hierop het antwoord. 

De betekenis achter internal branding 

Kijk bijvoorbeeld naar Coolblue. Coolblue heeft internal branding eigen gemaakt en weet precies hoe zij internal branding moeten toepassen in het bedrijf. Het geheim van Coolblue; de consistentie. Zij hebben een merk dat staat voor de ‘volledige toewijding voor de klant’, ‘echtheid’ en voor ‘humor’. Die basis voeren zij door in hun interne bedrijfscultuur. Wanneer je geholpen wordt door de medewerkers van CoolBlue, dan zie je ook dat ze dit oprecht doen. De medewerkers doen alles voor de klant, met een glimlach en met humor. 

Los van blijheid, de flauwe grappen en de tikkie overdreven grappige functienamen, is Coolblue een voorbeeld voor veel andere bedrijven met ambities op het gebied van internal branding. Dat heeft met twee zaken te maken; de bedrijfscultuur van Coolblue lijkt niet bedacht door een hip bureau, maar komt echt uit het hart van de organisatie. Daarnaast wordt het interne beleid strak bewaakt door de mensen die gaan over het merk en daardoor valt alles in elkaar. 

Medewerkers zijn key 

Het allerbelangrijkste bij het doorvoeren van internal branding binnen je bedrijf zijn je medewerkers. Bij internal branding is het van belang dat je de waarden van je bedrijf overbrengt naar de medewerkers. Begin daarom met het creëren van een merkidentiteit. ‘Op deze manier wordt het merk beter onthouden en kunnen merkbeloftes makkelijker vertaald worden in bepaald gedrag.” Kirsta Smit in How to: internal branding.   

De medewerkers maken in hun gedrag waar wat je als merk belooft. ‘Medewerkers spelen hierbij een grote rol omdat hun dagelijkse besluiten, acties en communicatie de basis vormen voor de merkidentiteit. Hoe beter jouw medewerkers de merkidentiteit uitdragen, hoe meer het beeld dat buitenstaanders van jou als bedrijf hebben klopt met de werkelijkheid.’ Meike Cremers in B2B branding; internal branding.
Maar nu zal je misschien denken, hoe creëer ik dan een merkidentiteit en hoe zorg ik dat de medewerkers hier affiniteit mee hebben? Laten we daarvoor even kijken hoe YoungCapital internal branding heeft toegepast. 

Wat we kunnen leren van anderen

Bij YoungCapital willen ze dat de medewerkers trots zijn op het merk, zodat ze samen met veel plezier fantastische resultaten kunnen bereiken. Daarom investeren zij veel in de cultuur, met als hoofdgedachte (merkidentiteit) ‘Proud to be YoungCapital’. Dit is geen actie, campagne of vooraf opgezette branding tactiek, maar een uitvergrote versie van het gevoel dat de medewerkers met zich meedragen. De medewerkers bij YoungCapital brengen het merk tot leven, ze zijn trots op het merk en om er te werken. Deze trotst zorgt voor drive, plezier en energie. Dat stapje extra zetten, gaat hiermee vanzelf. Of dat nu voor klanten, kandidaten of elkaar is. Dit alles komt doordat YoungCapital eenvoudige merkwaarden uitdraagt die voortvloeien uit het DNA en gedrag van de medewerkers. 

YoungCapital wil graag die merkidentiteit behouden en daar investeren zij dan ook fors in. De corporate recruiters letten er bij de eerste fase al op of iemand qua persoonlijkheid een match is met het DNA van de organisatie. Is er een match, dan krijgen de aanstaande nieuwe medewerkers nog voor hun eerste dag de kans om het bedrijf te leren kennen. Ze maken kennis met collega’s, leren de oprichters kennen en komen in aanmerking met de gedragsvalues van de organisatie. Om dit gevoel te stimuleren organiseert YoungCapital gedurende het jaar diverse evenementen die bijdragen aan het Proud to be YC-gevoel. 

Wat je hieruit kunt leren is dat YoungCapital flink investeert in het overdragen van de merkidentiteit ‘Proud to be YoungCapital”. Dit doen ze dus niet alleen door te kijken of er bij potentiele medewerkers een match is het met bedrijf, nee het DNA is verweven in de hele organisatie. Voor Coolblue geldt eigenlijk hetzelfde. Uiteindelijk draait het erom dat de DNA van het bedrijf matched met de medewerkers, zodat zij de waarden van je bedrijf naar buiten kunnen dragen. Dus, ga jij al opzoek naar de juiste match? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *