Aan de slag met influencer marketing

“Help, ik ben net begonnen met mijn bedrijf maar ik ben nog niet zo bekend bij mijn doelgroep. Ik wil een bepaald imago creëren maar ik weet niet zo goed hoe. Mijn budget is aan de lage kant dus ik wil graag wat proberen met social media, maar daar ben ik niet helemaal in thuis. Hoe pak ik dit aan?”

Voor veel beginnende bedrijven is het even zoeken naar de juiste strategie als het aankomt op social media. Als je hier niet helemaal in thuis bent, weet je niet altijd waar je moet beginnen. Ik hoop jou met dit artikel een stukje op weg te helpen in de wereld van social media, en dan met name de tak van influencer marketing. Dit is voor beginnende bedrijven de perfecte manier om een naamsbekendheid te creëren onder hun doelgroep. Met het kiezen van de juiste influencer kan je ook gemakkelijk een gewenst imago creëren. Met dit stappenplan help ik jou op weg! 

  • Stel je doelstelling vast

Voordat je alles in beweging zet, is het van belang dat je een doel bepaald voor jouw bedrijf. Wat wil je bereiken? Meer naamsbekendheid? Meer conversies? Een ander imago creëren? Pas als je een doel hebt vastgesteld, kan je hier stapsgewijs naartoe werken.  

  • Bepaal je budget

Het vaststellen van je budget ontzettend handig. Prijzen voor samenwerkingen met influencers kunnen namelijk enorm uiteenlopen. Zo kan je voor een samenwerking met een influencer zo een paar duizend euro kwijt zijn, terwijl je voor een samenwerking met een iets ‘kleinere’ influencer maar honderd euro kwijt hoeft te zijn. Dit betekent zeker niet meteen dat je hier dan minder resultaat mee kan boeken. Met een vast budget kan jij gerichter opzoek gaan naar de juiste influencer, en maak je de zoektocht wat makkelijker voor jezelf.

  • Kies de juiste influencer

Dit is natuurlijk best lastig als je niet zo thuis bent in de wereld van social media, laat staan in de wereld van influencers. Neem hier dan ook je tijd voor. Ga niet met de eerste de beste influencer aan de slag. Ga eens even goed rondsnuffelen op Instagram. Maak vervolgens een selectie en ga hier rustig mee in onderhandeling en kijk wie jou het meest kan opleveren.

Maar waar moet je nou op letten? Het belangrijkste is dat de influencer goed past bij de waarden van jouw bedrijf. Ben jij erg gefocust op bijvoorbeeld duurzaamheid? Zoek dan een influencer die zich hier ook mee bezig houdt. Is jouw bedrijf meer gericht op moeders met jonge baby’s? Zoek dan naar een moeder die influencer is. Op deze manier weet je zeker dat je jouw doelgroep bereikt, en dan is het belangrijkste. Bij hun wil je namelijk jouw bedrijf bekend maken.

Het aantal volgers is dus niet het enige waar je op moet letten. Boven de 10.000 volgers kan je al een waardevolle samenwerking aangaan. Tuurlijk is het leuk als je een samenwerking aan kan gaan met een influencer met meer dan 1.000.000 volgers, maar belangrijker is dat die volgers ook echt geïnteresseerd zijn in jouw product/dienst. Neem dit dus mee in jouw overweging. 

  • Communicatie is key

Heb je eindelijk de juiste influencer gevonden, zorg dan voor een goede en duidelijke communicatie met hem of haar. Een duidelijke briefing is hierbij van groot belang. Maak duidelijk aan de influencer wat jij verwacht van de samenwerking en wat jij hiermee wil bereiken. Heb je dit gedaan, geef dan de influencer ruimte om zijn of haar eigen inbreng te hebben. Hoe meer het in hun eigen stijl is, hoe beter het zal aankomen bij de volgers. Zij volgen de influencer namelijk met een reden. Dit kan zijn dat ze hun stijl zo leuk vinden, of misschien wel hun humor. Wat het ook is, geef de influencer de kans om dit in de samenwerking te verwerken. Kleine tip: probeer belangrijke punten zwart op wit te zetten, zoals de betaling bijvoorbeeld. Hier wil je achteraf geen gedoe over krijgen.

  • Meten is weten

Niet geheel onbelangrijk, is het resultaat. Wat heeft het nou echt voor jouw bedrijf opgeleverd? Moet je deze samenwerking voortzetten of moet je misschien toch opzoek naar een andere samenwerking? Dit soort keuzes kan je alleen goed maken als je weet wat de samenwerking heeft opgeleverd. 

Het meten kan je op meerdere manier doen. Een leuke manier hiervoor is het gebruiken van een specifieke kortingscode. Hiermee kan je precies zien hoe vaak deze code is gebruikt. Een andere manier is het gebruiken van een traceerbare link. Laat de influencer deze onder een post of in hun bio plaatsen. Jij kan dan precies meten hoe vaak op deze link is geklikt. 

Volg deze stappen en raak langzamerhand gewend in de wereld van social media en influencer marketing en breng zo jouw bedrijf bij de gewenste doelgroep onder de aandacht!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *