7 tips voor social branding in tijden van COVID-19

En dan opeens zitten we in een onwerkelijke wereld. Een wereld waar bedrijven gedwongen dicht moeten en we met z’n alle in onzekerheid leven. De maatregelen die worden gehandhaafd komen hard aan. Nog nooit was online zichtbaarheid voor bedrijven zo erg van belang als nu. Op zoek naar verbinding met je doelgroep om samen deze onwerkelijke periode te doorstaan.

Verandering in social media gebruik tijdens corona

Op het moment dat de deuren van onze favoriete restaurants, winkels en andere bedrijven voor onze neus dicht werden getrokken veranderde ons gebruik op social media. Uit onderzoek van De Soda Social Media Monitor 2020 bleek er door de komst van het coronavirus een social mediagebruik ‘storm’ teweeg zijn gebracht. Social media die groeiende waren, groeide nu nog harder, zoals bij TikTok met wereldwijd 800 miljoen gebruikers. Vlak voor de komst van corona werd er nog een versnelde afname van 6% geconstateerd bij het gebruik van Facebook.

Onder alle leeftijden is het gebruik van social media zeer gegroeid tijdens corona. Voornamelijk onder jongeren, maar ook ouderen hebben social media meer ontdekt. De meest gebruikte platforms binnen een leeftijdscategorie van 25-45 jaar zijn WhatsApp (96%), Instagram (84%) en YouTube (81%). Ook wordt er in deze periode meer op Facebook gekeken dan voorheen wat een oorzaak kan zijn van de toegenomen nieuwsbehoeften.

Inspelen op de social media behoeften

Daar sta je dan met je uitgestippelde strategie en socialmedia-plan. De corona crisis zorgt voor angst en onzekerheid, maar daarnaast ook voor nieuwe mogelijkheden. In een razend tempo breidt de digitale wereld zich uit. Meetings via zoom, nieuwe apps om thuis nog sneller te werken, veel bedrijven nemen bezorgdiensten in de armen en de verbinding via social media wordt meer.

Maar hoe maak je die verbinding? Hoe zorg jij als bedrijf ervoor dat je ook in deze tijd de verbinding behoudt met je doelgroep? Het antwoord hier op is eigenlijk vanzelfsprekend. Bouw naar verbinding en vertrouwen. Lees hier de belangrijkste tips die jou als bedrijf, klein of groot, gaat helpen om een sterke verbinding te bouwen en het vertrouwen te winnen van jouw doelgroep.

1.Wees relevant

Zorg dat je aansluiting zoekt bij de mindset van je klant. Als een klant niet naar jou toe kan komen, breng jouw expertise dan naar de klant via online kanalen.

2.Juiste context

Zorg dat je de juiste context en content vindt voor jouw bedrijf. Plaats informatie en content wat bij jou aansluit. Je moet niks met corona als dat voor jou op dat moment niet relevant is zoals het plaatsen van corona challanges of acties. Hierdoor krijgt de klant een overload aan corona informatie waardoor het snel op reclame gaat kijken. Ook jij als bedrijf kan de juiste manier vinden om een helpende hand te bieden en te inspireren. Maak verbinding met de juiste mindset naar je klanten. Wees inspirerend, authentiek en sensitief.

3.Genoeg corona

Als bedrijf hoef je geen hele blogs of content stukken te wijden aan corona. Je kan op jouw manier een subtiele context toevoegen aan jouw posts. Inspelen op de gevoelens van de klant en met elkaar meeleven. Manieren om dit aan je posts toe te voegen zijn: ‘in deze onwerkelijke tijden’ of ‘ deze nieuwe situatie’.

4.Herkenning en steun

We zijn met z’n alle op zoek naar herkenning en steun, van elkaar, voor elkaar en met elkaar. Laat zien waar jij als bedrijf op dit moment mee bezig bent. Iedereen moet wennen aan deze bizarre situatie en op nieuwe en andere manieren relaties opbouwen. Een coronacontext is juist gewenst. Het raakt ons allemaal, helemaal niks over corona zeggen is dan ook vreemd.

5.Wees creatief en uniek

Wees inhoudelijk creatief, met posts, artikelen en andere vormen van content. Deze bizarre tijden vragen om een unieke en authentieke benadering. Wat heb jij als bedrijf te bieden, zodat je gezien en gehoord wordt. Zodat je relevant bent voor anderen. Denk aan een creatieve insteek van een blog, samenwerkingen met klanten of andere bedrijven.

6.Breng eigenheid

Zoek ook in foto’s naar creativiteit en eigenheid. Hoe kan jij er uitspringen met je content dan de rest van alle bedrijven op social media. Branding creativiteit is van belang in alle vormen van content wat je naar buiten brengt.

7.Breng humor

Humor relativeert en haalt de druk bij iedereen even weg. Humor en positiviteit zijn de belangrijkste middelen om te kunnen omgaan met moeilijke momenten. Gebruik humor zonder dat je de ernst van de situatie vergeet of onderschat. We kunnen in deze tijd allemaal een extra lach gebruiken.

Kortom, zorg voor relevante content waarmee jij als bedrijf een lach kan toveren op de gezichten van je klanten. Bied steun aan klanten en bedrijven om je heen. Speel in op de situatie en laat zien wat het met jou als persoon en als bedrijf doet. Maar het aller belangrijkste, wees authentiek, creatief en sensitief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *