4 tips om als startup merkidentiteit te creëren op social media

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Het is niet voor niets dat Instagram, TikTok en YouTube heersend zijn in de wereld van social media. Een merk krijgt populariteit zodra mensen bij een bepaald woord of beeld aan dat specifieke merk denken. Neem als voorbeeld het woord cola, veel mensen zullen gelijk denken aan Coca-Cola. Er zijn diverse merken die cola verkopen, dus waarom denk je gelijk aan het merk Coca-Cola? Heel gek, maar Coca-Cola is zo geïntegreerd in jouw brein omdat je vaker dan dat je er bewust van bent wordt blootgesteld aan dit merk. Je kan wel concluderen dat Coca-Cola over een zeer sterke merk-identiteit beschikt. Zo’n merkidentiteit creëren vergt natuurlijk veel tijd, maar hoe kan jij als startup dit proces een boost geven? Ik geef je 4 tips.

1. Ken je doelgroep
Een foto, video of animatie heeft geen waarde als die niet bestemd is voor de juiste doelgroep. Voordat jij je creatieve brein aan het werk zet, moet je eerst definiëren wie je doelgroep is en wat hen bezighoudt. Een goede eerste stap is om een of meerde persona’s te maken, het ligt eraan hoeveel doelgroepen jouw merk heeft. In zo’n persona schets je de ideale consument van jouw product. Hieronder een zelfgemaakt voorbeeld ter illustratie.

Om deze informatie te vergaren moet je onderzoek doen naar je doelgroep. Een goede methode is een enquête. Een gouden tip: stel voornamelijk gesloten vragen, dan zijn de resultaten makkelijker te kwantificeren.

Zodra je weet voor wie jouw content bedoeld is, moet je heel specifiek bepalen wat jouw boodschap is. Wordt één met je missie, want hoe beter jij je merkwaarden kent, des te makkelijker is het om mensen te overtuigen van jouw merk.

Een voorbeeld van een merk met een zeer sterke visual brandig is Bol.com. De content op hun social media is origineel en shareable. Hierdoor creëren zij engagement met hun doelgroep en dat is wat je wilt bereiken.

2. Creëer een huisstijl
Voor een merk is het belangrijk dat de basis consistent is, denk aan kleuren, typografie en logo. Als je gebruikmaakt van een huisstijl gaan consumenten jouw merk herkennen en onthouden. Nu zijn er uiteraard oneindig veel kleuren en fonts, dus hoe bepaal je wat er bij jouw merk past? In eerste instantie kan je bedenken wat jouw merk moet uitstralen. Stel dat jouw merk een gevoel van vrede, rust en vertrouwen uitstraalt, dan kan je kiezen voor de kleur blauw. Mensen maken in het algemeen deze associaties met de kleur blauw. Zo zijn er nog meer kleuren die bepaalde associaties hebben, namelijk:

Paars: Luxe, spiritualiteit en creativiteit
Rood: Vetgedrukt en gepassioneerd. De kleur trekt gelijk de aandacht en straalt een sterke persoonlijkheid vol energie en kracht uit
Groen: Zorgzaam en fris. Wordt vaak gebruikt voor natuurlijke producten en alles met betrekking tot milieuvriendelijkheid. Groen staat ook voor groei.
Zwart: Straalt autoriteit en serieusheid uit. Past bij merken die al gevestigd zijn op de markt en niet meer echt de aandacht hoeven te trekken.  

Aan de hand hiervan kan je zelf peilen welke kleur of kleuren bij jouw merk passen. Als je er toch niet helemaal uit komt kun je altijd externe hulp inschakelen. Zo kan je eens een kijkje nemen op het Instagram account van colours.cafe om inspiratie op te doen. Mocht je de handen uit de mouwen willen steken om zelf kleurpaletten samen te stellen, dan kan dat op Adobe Color. Een goed voorbeeld van een merk dat een consistente huisstijl heeft is McDonald’s. Op zowel de website als op Instagram maken ze gebruik van dezelfde kleuren, typografie en boodschappen. Ter referentie naar wat ik eerder zei, bij een gele M denk jij vast direct aan McDonald’s 😉 #goodbrandidentity.

3. Vindt het perfecte lettertype
Wat betreft de typografie is het juist goed om creatief en origineel te zijn. De tijd van Helvetica, Calibri en Cambria is voorbij. Je moet eruit springen tegenover de concurrentie en dat kan je doen door middel van custom fonts. Dat houdt in dat je (of een professional) een font creëert die specifiek voor jouw bedrijf bedoeld is. Op deze manier straal je authenticiteit, creativiteit en originaliteit uit. Drie belangrijke componenten als het gaat om een sterke merkidentiteit. Net als bij kleuren zijn er ook associaties met fonts:

Serif fonts: Traditie, respect en onderscheidingsvermogen.
Sans serif: Moderniteit, objectiviteit en innovatie. Veel socialmediakanalen als Facebook en LinkedIn kiezen voor schreefloze lettertypen.
Modern fonts: Sterk en stijlvol. Een goede keuze voor vooruitstrevende merken.

Mocht je het nog niet helemaal voor je zien, dan zijn er op Instagram genoeg inspiratiebronnen te vinden. Een aantal voorbeelden: welovebranding, branding.mob en branding.source.

4. Gebruik templates
In essentie bespaart dit je enorm veel tijd. Om de consistentie te bewaken wil je zoveel mogelijk hetzelfde concept gebruiken in je communicatie. Om dit te realiseren kan je het beste gebruikmaken van templates. Met behulp van templates heb je namelijk de basis van jouw content al klaar en hoef je enkel nog een paar aanpassingen te doen.


Dat een goede visuele merkidentiteit cruciaal is kunnen we nu wel stellen. Immers vormt het de beeldvorming van je doelgroep over jouw merk. De eerste indruk bepaalt of bezoekers veranderen in volgers. So, step up your social game with visuals!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *