Zo ga je om met de privacy van klanten

on

Een bedrijf starten zonder social media is bijna niet meer mogelijk. Via Whatsapp heb je contact met je collega’s en via Facebook of Instagram kan je jezelf als bedrijf laten zien. Dit zorgt ervoor dat social media enorm mooie dingen kan doen en dat je erbij hoort. Toch zit er ook een keerzijde aan social media. Als je bedrijf social media op de verkeerde manier gebruikt en misbruik maakt van gegevens kan het een inbreuk zijn op de privacy van je klanten, waardoor je zelfs het vertrouwen van je klanten kan verliezen.

Tegenwoordig is het steeds makkelijker om data te registreren en kan je veel te weten komen over je klanten. Veel van deze informatie is relevant en mag gebruikt worden om daarop in te spelen. Toch is het belangrijk om op te passen met de data die je gebruikt. Persoonsgegevens gebruiken is een inbreuk op de privacy van je volgers en dat wil je voorkomen. Mensen staan namelijk steeds meer stil bij het feit dat er veel gegevens bekend zijn en dat deze op een verkeerde manier worden gebruikt. Zo wordt in de documentaire The Social Dilemma ingegaan op het feit dat organisaties profiteren van alle data. Mensen gaan social media steeds meer zien als een verdienmodel voor bedrijven en vragen zich af: als ik niet betaal voor het gebruik, ben ik dan wel een gebruiker of het product? De manier waarop je omgaat met de privacy en persoonsgegevens van je klanten is één van de meest belangrijke aspecten voor het vertrouwen en de toekomst van je bedrijf. Daarom moet je op een respectvolle manier omgaan met de gegevens van je klanten, maar hoe doe je dat?

Dataminimalisatie en transparantie

Consumenten zijn steeds minder geneigd om hun persoonsgegevens te delen met bedrijven. Inmiddels spreken trendvoorspellers van een trend in dataminimalisatie. Het is daarom belangrijk dat je als bedrijf transparanter wordt en consumenten duidelijk maakt dat je de gegevens eerlijk gebruikt. Transparant zijn is de basis. Er moet duidelijk worden aangetoond welke voordelen je als eigenaar hebt en welke voordelen je als gebruiker hebt van de data. Hoe, waar en waarom worden de gegevens gebruikt? Op die manier wordt het eenvoudiger om te werken met minimale datasets.

Zeggenschap en inspraak

Consumenten vinden het fijn om zelf zeggenschap en inspraak te hebben. Het is belangrijk dat ze in staat zijn om op te treden tegen onjuiste gegevens of ongewenste dataverwerking. Ook vinden consumenten het fijn om zeggenschap te hebben over welke gegevens wel en niet worden gebruikt. Uit onderzoek van Diana Janssen bleek dat Nederlanders data-uitwisseling als een onderdeel van de moderne economie zien. Mensen zijn daarom bereid om gegevens te delen wanneer duidelijk is wat zij ervoor terugkrijgen.

Waarde voor je merk

Het is van belang om onderscheid te maken tussen persoonlijke gegevens en operationele data. Ga daarbij na welke gegevens je echt nodig hebt om succesvol te zijn. Het gebruik van niet persoonlijke gegevensis namelijk geen inbreuk op privacy en kan wel helpen om klanten meer waarde te laten hebben voor je merk. Maar met informatie die wel een inbreuk is op de privacy van je klanten kan je er juist voor zorgen dat de waarde alleen maar daalt. Gegevens zijn uiteindelijk nodig om personalisatie aan te bieden. Ga daarom ook op een veilig manier om met de gegevens die je verzamelt en bescherm alle gegevens goed.

Informed datadriven

Maak als bedrijf gebruik van informed datadriven. De data moeten uit een logische bron komen en van goede kwaliteit zijn om relevant te zijn. Een belangrijk aspect is dat je medewerkers in je bedrijf hebt met kritisch denkvermogen, vertrouwen in de bedrijfscultuur en onderling respect. De data moeten een toevoeging zijn op wie je als bedrijf bent. Het is belangrijk dat de uitkomsten niet leidend zijn voor je besluitvorming, maar dat ze een waardevolle ondersteuning geven aan onze kennis en ervaring. 

Met deze informatie kan je als bedrijf op een respectvolle manier omgaan met de gegevens van je klanten. Kijk hoe je deze elementen kan toepassen in jouw bedrijf en bedenk welke informatie je nodig hebt om succesvol te zijn op social media. Wees daarbij altijd transparant, kritisch en denk ook vanuit de consument. Probeer een goede balans te vinden tussen de data die je nodig hebt en de privacy van je klanten. Heb je de goede balans gevonden? Dan ga je het vertrouwen van je klanten zeker behouden.

Afbeelding van Darwin Lagazon via Pixabay.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *