Met deze 5 webdesign tips boost je jouw conversie

Kleding, bouwmaterialen of zelfs je boodschappen. Je kunt bijna alles online bestellen tegenwoordig. Volgens cijfers van het CBS zullen er aan het einde van 2020 wel 51.600 webshops in Nederland zijn. Dat zijn er enorm veel, wat ook weer betekent dat er in jouw segment een hoop concurrentie is. Het is daarom heel belangrijk om op te vallen in de massa. Een goede en unieke webshop zorgt ervoor dat je jouw unieke merk op kunt bouwen, meer klanten kan krijgen en uiteraard, meer producten kunt verkopen. Webdesign is heel belangrijk als het gaat om het ontwerpen en opzetten van een webshop. De homepage van je webshop is je visitekaartje en moet er daarom aantrekkelijk en netjes uitzien. Je zult vast wel eens een website weggeklikt hebben omdat het er onprofessioneel of rommelig uitzag. Dit willen we uiteraard voorkomen.

Het is best makkelijk om een aantrekkelijke webshop neer te zetten. Goed webdesign gaat vooral om het juiste kleurgebruik, lettertypes die bij elkaar passen en foto’s en/of visuals die jouw producten weergeven. Door op deze elementen te letten krijgt de bezoeker een prettige klantervaring omdat bezoekers kunnen vinden wat zij zoeken zonder zich te storen aan het design. Hoe makkelijker en mooier je de klantbeleving maakt, hoe meer je verkoopt. Maar hoe doe je dit precies?

Hier zijn 10 tips voor het ontwerpen van een webshop die ervoor zal zorgen dat jouw producten stralen en als warme broodjes over de virtuele toonbank zullen vliegen:

1. Branding centraal

Zorg ervoor dat je een duidelijke branding hebt. Heb je al een fysieke winkel? Trek dan de stijl hiervan door naar je webshop. Gebruik dus dezelfde kleuren en tone of voice. Zo voelen jouw offline klanten zich ook meteen thuis bij jou als online klant. Heb je geen fysieke winkel? Denk dan heel goed na over de huisstijl die je wil doorvoeren. Je branding zorgt ervoor dat bezoekers jouw merk herkennen. Branding verander je dus ook niet zomaar, zorg er daarom voor dat jouw branding aansluit bij de persoonlijkheid van jouw merk. Het is wat jou uniek maakt en zorgt voor vertrouwen bij bezoekers.

2. Hou het simpel

Een van de belangrijkste designregels ooit is: “KISS”. Deze afkorting staat voor Keep It Simple, Stupid. Hou je webshop vrij van vervelende pop-ups, felle kleuren en andere zaken die je website rommelig laten ogen. Hoe meer toeters en bellen je hebt, hoe meer je de bezoeker afleidt. Het is belangrijk dat je bezoeker goed de producten kan vinden en dat het kopen ervan makkelijk is. Vermijd dus de elementen die hier niet aan bijdragen. Zo hou je jouw webshop netjes en overzichtelijk.

“Geen design” design is de laatste tijd overigens erg populair omdat het heel functioneel is. Een goed voorbeeld van simpel en functioneel is de webshop van IKEA. Productpagina’s op IKEA.nl zijn heel minimaal en makkelijk te doorzoeken.

IKEA.nl

3. Bereik het gewenste effect met kleur

Als je jouw webshop verder simpel houdt, kun je kleur in kleinere (maar belangrijke) elementen stoppen. Kleur kan heel veel onbewuste effecten hebben op bezoekers. Verschillende kleuren kunnen voor verschillende gevoelens, emoties en acties zorgen. De kleur rood zorgt bijvoorbeeld voor passie en opwinding, wat emoties zijn die koopgedrag stimuleren. Uit onderzoek is gebleken dat een rode bestelknop zorgt voor 34% meer conversie. Het is daarom slim om je eens te verdiepen in de psychologie achter kleuren.

4. Maak je site responsive

Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK in samenwerking met onderzoeksplatform ShoppingTomorrow blijkt dat 65% van de mensen die online winkelen hun mobiele telefoon hiervoor gebruikt. Het is dus fijn als je webshop er goed uitziet op een desktop computer of laptop, maar de meeste mensen maken dus gebruik van een mobiele telefoon tijdens het online winkelen. Zorg er daarom voor dat jouw webshop een responsive design heeft. Zo weet je zeker dat jouw webshop er netjes uitziet op mobiel en goed uit de verf komt.

5. Gebruik een sjabloon

Laten we eerlijk zijn, beter goed gejat dan slecht bedacht. Maak daarom volop gebruik van sjablonen en standaard layouts. Dat klinkt misschien wat basic, maar door een standaard webshop layout te gebruiken kunnen bezoekers sneller hun weg vinden. Bezoekers verwachten de winkelwagen bijvoorbeeld rechtsboven. Je kan je eigen huisstijl en branding uiteraard gewoon toepassen terwijl je een vaste volgorde van elementen aanhoudt in je webshop. Zo is je site niet hetzelfde als alle anderen maar maak je het makkelijker voor bezoekers om op conversie over te gaan!

Het is niet moeilijk om ervoor te zorgen dat jouw webshop er goed uitziet en goed te gebruiken is. Door deze simpele tips te volgen maak je de klantbeleving prettig en gemakkelijk, waardoor bezoekers sneller zullen kopen en vaker terugkomen. Heb jij nog designtips voor (nieuwe) webshophouders? Of heb je wat aan deze tips gehad? Laat het in de reacties hieronder weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *