De weg naar het werven van potentiële klanten!

on
Bron: Will Francis

Heb jij net een bedrijf opgestart of ben jij op zoek naar nieuwe, potentiële klanten via social media? Dan is dit artikel precies wat jij nodig hebt! Want hoe begin je nou aan zo’n lastige taak? Met dit stappenplan helpen wij jou een eindje op weg, want alle begin is moeilijk.

Social advertising

Niemand is meer weg te slaan van social media en niemand ontkomt aan de vele advertenties. Je kunt daarom het beste inspelen op social advertising, of terwijl: social media advertenties. Bij social advertising kan je gebruikmaken van verschillende tools, zoals: filteren op leeftijd, geslacht, woonplaats, koopgedrag en nog veel meer. De verschillende mogelijkheden zorgen ervoor dat social media een grote kans biedt voor het werven van potentiële klanten. De advertenties geven jou inzicht in allerlei data waardoor je makkelijk kunt zien wat wel en wat niet werkt. Probeer het gewoon eens uit en speel met bijvoorbeeld Facebookadvertenties. Je hoeft het bericht niet te publiceren om te zien welke advertentiemogelijkheden er allemaal zijn.

Voordat je begint met social advertising heb je een duidelijk stappenplan nodig. Wat is bijvoorbeeld je doel of wie is je doelgroep? Wat zijn hun interesses en hoe meet je de resultaten? Allemaal vragen die jij als bedrijf moet beantwoorden doormiddel van het volgende stappenplan:

  • Bepaal je doel
  • Onderzoek doen naar je doelgroep en hun interesses
  • Het maken, publiceren en testen van je advertenties
  • Het meten van de resultaten
  • Bepaal je doel

Om potentiële klanten te werven moet je voor jezelf bepalen wat je uiteindelijke doel is. Wat wil je dat de bezoekers doen? Moeten ze je volgen op Facebook en Instagram of wil je ze een product laten kopen? Bezoekers moeten eerst een bepaalde handeling uitvoeren voordat ze daadwerkelijk klant worden. Alles wat voortkomt uit die handeling moet jouw doel zijn. Zorg er wel voor dat je per advertentie één doel hebt, anders wordt het onoverzichtelijk. Je advertentie moet één geheel zijn om het te laten werken. Probeer daarom de tekst en alle afbeeldingen op elkaar af te stemmen.

Nieuwsgierig naar hoe je een goede advertentie maakt? Neem dan is een kijkje op deze website.

  • Onderzoek doelgroep en hun interesses
Bron: Marketingfacts

Kennis over de leeftijd en woonplaats van potentiële klanten is niet voldoende. Je zult wat tijd en moeite moeten steken in je onderzoeken. Je moet erachter zien te komen wat potentiële klanten leuk vinden, wie ze nou eigenlijk zijn en waar ze behoeften aan hebben. Het kan helpen om eens te kijken naar volgers van je concurrenten. Wat voor eigenschappen bezitten deze mensen? Sla al die informatie op en pas daar je advertenties op aan.

Zorg er wel voor dat je eerst een globaal onderzoek doet naar je doelgroep. Uit onderzoek van Newcom blijkt bijvoorbeeld dat jongeren steeds minder op Facebook zitten en steeds meer tijd doorbrengen op TikTok. Je moet jezelf dan afvragen of adverteren op Facebook wel zo’n goed idee is.

  • Maken, publiceren en testen van advertenties

Om je boodschap sterk over te laten komen, is het belangrijk dat je gebruik maakt van 3 elementen:

  • Een pakkende titel
  • Antwoorden op de wat en waarom vraag
  • Een begeleidende afbeelding

Een pakkende titel zorgt ervoor dat de potentiële klant blijft plakken bij je advertentie. Als een titel niet aanslaat, scrollen ze verder. Een titel moet daarom een emotie bevatten, die losgemaakt wordt bij de lezer. Buzzfeed.com is een goed voorbeeld van een website met sterke titels. Ze zijn meerdere keren viral gegaan, omdat de auteurs goed weten hoe ze lezers met bepaalde emoties moeten raken.

In een paar seconden moeten meerdere vragen worden beantwoord in een advertentie. De potentiële klant moet in een keer begrijpen wat hem of haar verteld wordt. Vaak hoort bij een pakkende titel een ondertitel en een call-to-action. Wat een CTA precies is en goede voorbeelden ervan, vind je hier.

Een afbeelding brengt toegevoegde waarde aan je advertentie. Het verduidelijkt de boodschap of zet de boodschap kracht bij. Het is sterk aan te raden om gebruik te maken van eigen beeldmateriaal. Zo blijf je transparant en kan je potentiële klanten een kijkje achter de schermen bieden. De optie ‘stockafbeeldingen’ valt negen van de tien keer af, omdat ze geen goede toevoeging zijn.

  • Meten van resultaten
Bron: Austin Distel

Om erachter te komen of je advertentie goed werkt, kan je meten hoeveel verkeer je advertentie heeft opgeleverd. Het is met een eenvoudige rekensom na te gaan. Het aantal klikken delen door het aantal uitgevoerde handelingen is het slagingspercentage. Klinkt dit allemaal als abracadabra voor je? Neem dan een kijkje op deze website en wie weet word jij een ster in het berekenen van het slagingspercentage.

Om het nog eens kort op een rijtje te zetten: bepaal je doel, doe onderzoek, creëer content, probeer het uit, meet je resultaten en ga er vooral lekker mee aan de slag. Wees niet bang om fouten te maken, daar leer je juist van. Op die manier heb je binnen no time de potentiële klanten aan je lippen hangen.

Heb jij na het lezen van dit artikel nog vragen of wil je graag het resultaat van dit stappenplan met ons delen? Laat het ons dan vooral weten! We zijn erg benieuwd naar jouw mening of uitkomsten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *