DE PSYCHOLOGIE ACHTER WEBDESIGN

Het eerste moment, de eerste paar seconden, is van groot belang bij het bezoeken van een website. Je moet de aandacht trekken van je bezoeker. Bewust en onbewust kijkt je bezoeker naar veel verschillende factoren. Kleurgebruik, woordkeuzes, opmaak en visuele content moeten jouw bezoeker prikkelen. In dit artikel neem ik je mee in de psychologie achter webdesign.

Aanspreken onderbewustzijn 

Bij een succesvol webdesign gaat het niet alleen om een technisch goed werkende website. Je wil ook dat je doelgroep doet wat jij van ze verlangt. De doelgroep laten doen wat jij wil, kan je doen door de aandacht te trekken en ze onbewust te manipuleren. Een succesvol webdesign helpt je hiermee. Het menselijk brein reageert namelijk op meerdere aspecten, zoals; kleur, beelden en de opmaak van de tekst.  Daarom kan je met een succesvol webdesign ervoor zorgen dat je bezoeker op de website blijft. 

Kleurgebruik
De psychologische betekenis van kleuren moet passen bij het doel van jouw website. Iedere kleur roept namelijk een ander gevoel of emotie op. Het is handig om te bepalen welke emotie jij wil oproepen bij je bezoeker. Hieronder benoem ik een paar voorbeelden.

Blauw staat voor rust, kalmte, hoop en betrouwbaarheid. Daarnaast zorgt blauw voor een formele en zakelijke uitstraling. 
Groen staat voor ontspanning, vrede, kalmte en groei. 
Oranje staat voor feestelijkheid, vreugde en inspiratie. Daarnaast heeft oranje een actieve en stimulerende werking. Daar tegenover heb je zwart en grijs. 
Zwart staat voor autoriteit en macht. 
Grijs staat voor emotieloos en saaiheid. 

Zoals je kunt lezen zijn er diverse betekenissen achter de verschillende kleuren. Hierin wordt een duidelijk onderscheid gemaakt in betekenis tussen rustige en drukke kleuren. Het is dus interessant om een combinatie te maken van rustige kleuren en drukke kleuren. 

Beeldgebruik
Met een goede inzet van beelden op je website kan je je bezoeker manipuleren. Door bijvoorbeeld de ogen van een persoon op een foto in de richting van de tekst te laten richten, kan je de kijkrichting van je bezoeker te manipuleren. Beelden van goed kwaliteit werken het beste op je website. Het inhuren van een fotograaf is daarbij erg handig. Beelden kunnen dus een positieve invloed hebben bij een goede keuze en
plaats, maar bij verkeerde keuze en plaats ook een negatieve werking hebben. 

Neuromarketing

Bij neuromarketing wordt er gebruik gemaakt van de huidige kennis over onze hersenen. Naast het goed inzetten van kleur en beeld kan je jouw bezoeker onbewust beïnvloeden met de opmaak van jouw tekst. Er zijn verschillende soorten onderzoeksmethodes om achter de werking van onze hersenen te komen. Een daarvan is Eye-tracking. Eye-tracking is een onderdeel van neuromarketing. Bij deze onderzoeksmethode volg je de ogen van je bezoeker. Uit eerdere Eye-trackingsonderzoeken zijn vijf duidelijke patronen gebleken: 

  1. Witruimte trekt de aandacht. 
  2. 80% van de bezoekerstijd wordt doorgebracht op het bovenste gedeelte van de website. Om precies te zijn het direct zichtbare gedeelte van de website, zonder naar beneden te hoeven scrollen. 
  3. 69% van de bezoekerstijd wordt gekeken naar de linkerzijde van het beeld. 
  4. De aandacht van de bezoeker gaat uit naar een F-vorm. Dit betekent eerst horizontaal, dan verticaal, dan weer horizontaal en daarna weer verticaal. 
  5. Links bovenin worden logo’s het meeste bekeken en het beste onthouden. 

Aan de hand van deze punten kan belangrijke content het beste geplaatst worden. Op die manier valt deze content het meeste op. Iets wat je er nog meer uit wil laten springen, is je call-to-action. Dan is het duidelijk voor je bezoekers wat je van ze verwacht. Daarbij geeft het jou ook de kans om je bezoekers te sturen. 

Aandacht vasthouden 

Met de tekst op je website kan je de aandacht van je bezoeker snel kwijtraken. Daarom kan je ook bij de opbouw en structuur van je tekst kijken naar de psychologische werking van verschillende soorten teksten. De concentratieboog van mensen op websites is erg klein. Lange stukken tekst zullen snel als saai ervaren worden. Dit resulteert in het kwijtraken van je bezoekers. Het gebruik van koppen, korte alinea’s en bullet-points maakt de tekst levendig. Levendigheid en verrassende elementen maken het voor jouw bezoeker om de aandacht op je website te houden.  

Om goed aan de wensen en behoeften van jouw doelgroep te voldoen, kan het handig zijn om een sterke merkidentiteit te ontwikkelen. In mijn artikel Branding: het belang van een goede merkidentiteit leg ik je uit hoe je door middel van een sterk verhaal een goede merkidentiteit bouwt. 

Dit zijn een aantal punten die je een beter zicht geven in de psychologie achter webdesign. Je hebt niet 1,2,3 een succesvol webdesign dat perfect aansluit op je doelgroep. Er gaat veel onderzoek aan vooraf. Begin met iets kleins. Breid het kleine steeds meer uit. Uiteindelijk kom je tot één geheel. Wees niet bang om je webdesign aan te passen als je merkt dat je niet je gewenste resultaat behaalt. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *