De 3 basiselementen van een eigen huisstijl

Ben je een nieuw merk of bedrijf aan het oprichten? Dan is het heel belangrijk om een goede huisstijl te ontwikkelen. Een huisstijl is namelijk de visuele presentatie van je merk of bedrijf en moet je doelgroep aanspreken, overtuigen en tot actie aanzetten. Je huisstijl bepaalt voor een groot deel het imago van je merk of bedrijf en moet herkenbaar worden onder doelgroep. Het is daarom belangrijk om direct een goede huisstijl te ontwikkelen, want op een later moment aanpassen is een absolute no go. In dit artikel help ik je op weg met de belangrijkste basiselementen van een huisstijl.

Hoe begin je bij het maken van je huisstijl en wat maakt een huisstijl nou een goede huisstijl? In dit artikel gaan we in op de drie belangrijkste basiselement waarmee je begint bij het ontwikkelen van een huisstijl. We gaan kijken wat voor logo bij jouw merk past, welke kleuren je moet gebruiken en waar je op moet letten bij kiezen van een font. 

  1. Het logo
    Bij het maken van een logo is het belangrijk om goed na te denken over de visuele bouwstenen van je logo. Er bestaan drie soorten logo’s:
    • Typografisch logo
      Een typografisch logo wordt ook wel een woordmerk genoemd. Hierbij vormt de naam van het merk of bedrijf het logo, zoals bij Canon. Bij het kiezen van een font bedenk je wat je wilt uitstralen. Zo staat een bold font voor kracht, cursief voor elegantie en een handgeschreven font voor speelsheid.  
    • Symbool 
      Een symbool is ook wel een icoon of afbeelding dat betekenis, symboliek en karakter aan het merk verleent. Een voorbeeld hiervan is het logo van Apple. Voor beginnende bedrijven of merken is dit logo minder interessant, omdat je doelgroep je merk al moeten kennen om dit type logo tot een succes te laten leiden.
    • Gecombineerd logo
      Dit logo is zoals de naam als verklapt een combinatie van een typografisch logo en een symbool. Zowel het gekozen font als het symbool kunnen bijdragen aan de uitstraling van je merk. Een goed bijvoorbeeld is het logo van Adidas.


      Uit onderzoek van de American Marketing Association blijkt dat het belangrijk is om een beschrijvend logo te ontwerpen. Dit heeft namelijk een positiever effect op de verkoop dan een niet beschrijvend logo. In een beschrijvend logo zie je duidelijk wat het bedrijf doet of verkoopt. Een goed voorbeeld is het logo van Burger King. Hier zie je duidelijk de merknaam maar dat het bedrijf hamburgers verkoopt.
       

  2. Kleurenpalet
    Uit het onderzoek ‘Impact of color on Marketing’ van de Universiteit van Winnipeg blijkt dat 90% van de snelle oordelen over merken wordt gebaseerd op alleen de kleur. Voor het samenstellen van je kleurenpalet is het daarom belangrijk om te bedenken wat je wilt uitstralen, wat de waarden zijn van jouw bedrijf en welke emoties je wilt oproepen bij consumenten. Aan kleuren zitten psychologische associaties verbonden.  Hieronder vind je de ‘color emotion guide’ van The Logo Company. Dit is een handig hulpmiddel om de waarden van je bedrijf te vertalen naar de juiste kleuren voor jouw huisstijl. Ga uit van twee à drie basiskleuren. Gebruik daarnaast contract is je kleurenpalet, zodat je makkelijk onderscheid kan maken in belangrijke onderdelen en minder belangrijke onderdelen.
    .
    Bron: The Logo Company

  3. Typografie
    Typografie is een essentieel onderdeel van een huisstijl. Je kunt kiezen uit duizenden bestaande fonts, maar om je echt te onderscheiden ontwerp je een eigen font. Er bestaan drie soorten fonts:
    • Serif / schreef
      Dit lettertype is prettig leesbaar voor lange teksten op papier en minder voor op een beeldscherm. De lettertypes worden vaak gelinkt aan elegantie, formaliteit en geeft een authentiek gevoel. Schreef lettertypes hebben aan de uiteindes van de letters een streepje onder en boven aan de poot. 
    • Sans-Serif / schreefloos
      Dit lettertype is prettig leesbaar op een beeldscherm. Wil je vooral online zichtbaar zijn? Dan zou ik dus gaan voor een schreefloos lettertype. De lettertypes worden vaak gelinkt aan moderniteit, eenvoud en geeft een minimalistisch gevoel. Dit lettertype is wat strakker en heeft geen streepjes aan de poten.
    • Decoratief
      Dit lettertype is om accenten te leggen in je designs. Dit type gebruik je voor grote titels en als decoratie, en dus niet als leestekst. Gebruik decoratieve fonts voornamelijk groot en niet te veel.

Conclusie 
Om tot een goede huisstijl te komen is het dus belangrijk om deze basiselementen met veel aandacht te bepalen. Als eerst bedenk je wat je wilt uitstralen en aan de hand daarvan ontwerp je een typografisch logo of een gecombineerd logo. Daarnaast kies je twee à drie basiskleuren door te kijken welke kleurassociaties aansluiten bij jouw bedrijfswaarden. Om een lettertype te bepalen bedenk je eerst of je online of offline zichtbaar wilt zijn. Wil je offline zichtbaar zijn? Dan ga je voor een schreef lettertype. Wil je online zichtbaar zijn? Dan ga je voor een schreefloos lettertype. 

Heb jij nog tips voor een goede huisstijl of wil je persoonlijk advies voor het ontwikkelen van je eigen huisstijl? Reageer dan onder mijn artikel.  



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *