Bij branding tellen cijfers ook!

on

Om jouw ideale klant te vinden ga ik jou het belang van branding uitleggen, ik ga je uitleggen hoe jij de cijfers van dit jaar kunt gebruiken om volgend jaar succesvoller te worden! Op deze manier kan jij een top business neerzetten.

Wie zijn jouw klanten?

Afbeelding 1: Wie is nu mijn ideale klant?

Door de eigenschappen van alle verschillende tevreden klanten naast elkaar te leggen, kan jij jouw ‘standaard klant’ bepalen. Hier kan jij jouw branding strategie voor ontwikkelen. Denk hierbij uiteraard aan de gemiddelde leeftijd, interesses en/of andere gemeenschappelijke kenmerken. Interessanter is echter nog om te kijken naar de gemeenschappelijke behoefte en de manier waarop deze klanten bij jouw organisatie terecht zijn gekomen. De standaard klant is de klant, die jij als ondernemer succesvol hebt voorzien in zijn behoefte. De standaard klant is een tevreden klant die voor omzet zorgt. We kunnen hem dus eigenlijk wel jouw ‘ideale klant’ noemen. Je zou denken; branding daar denk je toch over na voordat je een bedrijf start? Dat klopt zeker, maar je wilt tijdens je reis als ondernemer ook altijd je branding verbeteren! Je kan gaan wachten tot klanten komen voor jouw manier van branding en jezelf op de kaart zetten, ik raad je ook aan de branding aan te passen zodra jij jouw ideale klant gevonden hebt zodat je meer van deze klanten aantrekt.

Leuk die ideale klant, maar nu?

Om jouw onderneming te laten groeien, is het belangrijk om meer van dit soort ideale klanten te vinden. Door te onderzoeken via welke wegen deze klanten bij jouw onderneming terecht komen, kan je keuzes gaan maken voor jouw branding strategie. Welke klanten werving methodes werken niet en in welke is het handig om verder te investeren? Ook de manier waarop je een platformen inzet, kan je aanpassen op hun gemeenschappelijke eigenschappen en behoeftes. Vanuit marketing en sales oogpunt, kan je bijvoorbeeld je verkoopteksten hierop inrichten. Ook kan je de manier aanpassen waarop jij jouw klant aanspreekt om nog meer ideale klanten binnen te halen.

Strategische keuzes

Afbeelding 2: Ken je klant.

Ook de elementen binnen jouw onderneming kan je aanpassen aan jouw ideale klant. Door de specifieke behoefte, waarvoor jouw klant voor jouw onderneming kiest zo duidelijk mogelijk in kaart te brengen, kan je gefundeerde strategische beslissingen nemen. Er zijn namelijk vrijwel zeker elementen die jij belangrijk acht aan jouw onderneming, maar waar jouw ideale klant geen waarde aan hecht. Mits deze elementen niet van kritieke toegevoegde waarde zijn voor de organisatie, (bijvoorbeeld voor doorloop van processen) is het aan te raden ervoor te kiezen om deze elementen te schrappen. Hierdoor neemt de omzet niet toe, maar dalen de kosten wel. Het gevolg is uiteraard een stijging van de winst.

Andersom kan het juist interessant zijn om extra te investeren in elementen waar jouw ideale klant wel waarde aan hecht. Hierdoor kan je zijn behoefte nog beter vervullen, waardoor de klanttevredenheid verder toeneemt. Hierna kan je doorbouwen aan bijvoorbeeld extra services die een andere (of vervolg van de huidige) behoefte van de klant vervullen. Hiermee creëer je extra omzet, zonder dat je nieuwe klanten hoeft te vinden.

Er zijn vier soorten klanten, maar welke wil jij?

Deze cijfers krijg je natuurlijk het makkelijkst in beeld met bijvoorbeeld een CRM-systeem. Wij begrijpen echter dat veel (startende) ondernemers niet over zo’n dergelijk uitvoerig systeem beschikken. Dan is het handig om er een moment voor uit te trekken om jouw klanten zelf te identificeren. Categoriseer deze klanten op basis van de hoeveelheid omzet die zij voor jou opbrengen en hoe gemakkelijk je ze hebt kunnen helpen.

Er zijn 4 soorten klanten, ik zet ze voor je onder elkaar:

  1. Klanten die veel tijd en inzet kosten, maar weinig opleveren (afstand nemen);
  2. Klanten die veel tijd en inzet kosten, maar veel opleveren (behouden, maar kijken of je ze gemakkelijker kunt helpen);
  3. Klanten die weinig tijd en inzet kosten, maar weinig opleveren (behouden, maar zeker niet meer tijd en inzet insteken. Wel kijken of je er meer omzet uit kunt halen);
  4. Klanten die weinig tijd en inzet kosten, maar veel opleveren (in investeren!).

De ideale klant is de klant die de meeste omzet binnenbrengt, maar die zo weinig mogelijk tijd/inzet kosten (oftewel de laatste klant van het lijstje hierboven). Deze ideale klanten identificeer je met behulp van bijvoorbeeld hun website, social media-accounts, persoonlijke informatie die jij over hun bezit of zelfs door een gesprek aan te knopen. Nu je weet wie jouw ideale klant is en welke eigenschappen deze ideale klant heeft, is het zaak om je branding daar op in te laten spelen, door de juiste toon te gebruiken en manier van spreken (of de manier van schrijven natuurlijk) meer van deze klanten te vinden!

Jouw top business!

Jij weet nu hoe je erachter moet komen wie jouw ideale klant is. Jij weet nu ook dat je jouw branding altijd kunt aanscherpen en verbeteren, gaandeweg zodat jouw ideale kant bij jou terecht komt. Meer ideale klanten betekent meer omzet, wat kan resulteren in meer winst! Jij weet nu wat je kunt doen om van jouw business en top business te maken.

Afbeelding 3: Jouw sweet spot.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *