Het belang van employer branding

Organisaties die investeren in employer branding plukken daar de vruchten van. Zo vervullen ze vacatures sneller, werven betere kandidaten en houden personeel langer vast. Employer branding kan op tal van manieren worden toegepast. In dit artikel zal ik uitleggen wat employer branding precies is, waarom het zo belangrijk is en hoe je het kunt inzetten.

Wat is employer branding?

De definitie van employer branding volgens de auteurs van het boek Bouwen aan het nieuwe employer brand is: “Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”

Het gaat er bij employer branding om dat je zowel potentiële medewerkers aantrekt als bestaande medewerkers behoudt. Dit doe je door als bedrijf een voorkeurspositie te creëren ten opzichte van concurrerende bedrijven. Deze voorkeurspositie kan behaald worden door na te denken over waarom mensen bij jouw bedrijf zouden moeten willen werken. Als je dit weet deel je het met de buitenwereld en zorg je dat je het waar maakt. Onderaan dit artikel worden voorbeelden gegeven van bedrijven met goede employer branding zoals Google en Shopify.

Waarom is employer branding zo belangrijk?

Een krachtig werkgeversmerk valt op, spreekt aan en werkt als een magneet. Trotse, betrokken en gemotiveerde medewerkers zijn de belangrijkste ambassadeurs van jouw organisatie. Een sterk werkgeversmerk zorgt dus voor een goede publieke opinie van jouw bedrijf en voor meer sollicitanten. Toch zijn er naast het trekken van meer sollicitanten nog veel meer voordelen te behalen.

Met een goed werkgeversmerk is het duidelijker voor sollicitanten met wat voor bedrijf ze te maken hebben. Dit zorgt ervoor dat het bedrijf en de sollicitanten vaak beter op elkaar aansluiten, vacatures worden sneller ingevuld en de motivatie en betrokkenheid van werknemers wordt verhoogd. Verder blijven bestaande werknemers langer bij het bedrijf werken.

Andere voordelen zijn:

  • Je cost per hire wordt met 50% verlaagd.
  • Je krijgt minder zieken en vermijdt burn-outs.
  • Je verhoogt je omzet gemiddeld met 30%.
  • Je werknemers zijn productiever.

Hoe zet je employer branding in?

Het is nu hopelijk duidelijk dat employer branding belangrijk is maar hoe zet je het in? Het inzetten van employer branding start over het algemeen met een aantal stappen. Allereerst moet je als bedrijf jouw identiteit bepalen (wat maakt jouw bedrijf uniek?). Dit kan bijvoorbeeld met behulp van kwalitatief en kwantitatief onderzoek onder werknemers. Dan moet je je focussen op bepaalde kenmerken die jouw bedrijf onderscheiden van concurrenten om op te vallen op de arbeidsmarkt. Verder moet je duidelijk afbakenen naar welke doelgroep je op zoek bent.

Ook intern moet je zorgen dat alles goed gaat. Zo moet je werken aan de sfeer en cultuur binnen je bedrijf, want als je werknemers niet tevreden zijn kun je ook geen eerlijk positief beeld naar buiten brengen. Een medewerkerstevredenheidsonderzoek is een goede manier om erachter te komen waar je werknemers tevreden of ontevreden over zijn.

Na deze stappen kun je naar buiten brengen waarom mensen voor jouw bedrijf zouden moeten werken. Dit kan via social media, blogs, nieuwsbrieven, tv-campagnes, YouTube en nog veel meer. Richt je op hetgeen waar jouw doelgroep het meest actief is. Zorg wel dat je eerlijk bent, want als je liegt komen mensen daar snel genoeg achter. Ook zorgt het voor frustratie bij bestaande werknemers als je liegt over hoe het is om voor jouw bedrijf te werken. Als laatste als je al deze stappen hebt doorlopen kun je je resultaten meten.

Bedrijven met goede employer branding

Een goed voorbeeld van een bedrijf met goede employer branding is Google. De onderstaande link verwijst naar een video van Google gericht op employer branding. De video is vooral gericht op stagiairs die net bij Google zijn komen werken, maar het is voor elke potentiele werknemer een mooie manier om te zien hoe er in het bedrijf gewerkt wordt. Als je de video kijkt krijg je de impressie dat het uitdagend, betekenisvol en vooral leuk is om bij Google te werken. Dit onderscheidt Google van andere bedrijven en zorgt er dan ook voor dat heel veel mensen bij dit bedrijf zouden willen werken.

Naast video zijn er nog veel meer en simpelere manieren om employer branding in te zetten. Zo kun op onderstaande afbeelding zien hoe Shopify op een makkelijke maar krachtige manier zichzelf als werkgever presenteert. Zo hebben ze op hun “werken-bij-pagina” informatie over de missie, de werknemers, de verschillende kantoren en de werksfeer geplaatst. Je hebt het zo doorgelezen en onderaan de pagina valt te lezen: “If you’ve made it this far, we want to hear from you.” Op deze manier wordt duidelijk gemaakt dat potentiële werknemers die de pagina tot onderaan hebben doorgelezen zonder af te haken perfect bij Shopify passen. Op deze manier zorgt Shopify ook dat het bedrijf en de sollicitanten goed op elkaar aansluiten.

https://www.shopify.com/careers

Bronnen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *