6 tips voor bedrijven om viraal te gaan op TikTok

Met zijn kleine hoeveelheid van slechts drie miljoen actieve Nederlandse gebruikers is TikTok misschien niet het eerste socialmediaplatform waaraan jij denkt wanneer jij jouw bedrijf wilt profileren op social media. Dat de app echter veel mogelijkheden biedt voor bedrijven, heb je wellicht al gelezen in mijn vorige artikel; TikTok: een must voor bedrijven! Heb je dit artikel nog niet gelezen dan raad ik je zeker aan om dit eerst te doen. Hoe je als bedrijf gezien kan worden op TikTok zal ik in dit artikel toelichten. Lees hier de zes beste en belangrijkste tips voor bedrijven om op TikTok viraal te gaan en zo een groter bereik en een grotere mate van betrokkenheid onder volgers te krijgen.

1. Post regelmatig video’s
De For You-page is de algemene pagina waarop de video’s te zien zijn die binnen de interesses vallen van jou als gebruiker. Deze pagina is voor iedereen anders en wordt samengesteld door middel van een algoritme. Wanneer je op deze pagina beland, zal jouw video door duizenden anderen gezien worden. Door het regelmatig posten van video’s ziet TikTok dat het relevant is om jouw video op deze pagina te delen en beloond jou door dit te doen. 

2. Gebruik populaire hashtags
Door gebruik te maken van hashtags die op het moment van plaatsen populair zijn, zal jouw video eerder opvallen en door meer mensen gezien worden. Hoe meer mensen de video zien, hoe sneller deze op de For You-page zal belanden. Wanneer jouw video op deze pagina beland, zullen nog meer mensen deze zien en is je bereik automatisch groter. 

Bij de pagina ‘Ontdekken’ op TikTok zijn de meest trending hashtags te vinden. Kijk hier zeker naar en gebruik deze onder jouw video’s. Gebruik geen hashtags die te veel gebruikt worden. Jouw video zal hierdoor verdwijnen onder de lawine aan andere video’s. Gebruik echter ook geen hashtags die maar een tiental keer gebruikt worden, deze hashtag zal onopvallend blijven. Zorg dat de hashtags specifiek zijn, passen bij jouw video en iets zeggen over de content. Kijk ook zeker naar gebruikers die vergelijkbare content maken en welke hashtags zij gebruiken.

Let er wel op dat je niet te veel hashtags gaat gebruiken. Op TikTok kan je maar een bepaald aantal tekens gebruiken in het onderschrift. Het maximale aantal is 150, inclusief deze hashtags. Vergeet ook zeker niet om de hashtags #foryou, #foryoupage, #fyp, #voorjou en #voorjoupagina te gebruiken. Zo heb je een nog grotere kans om op deze pagina te belanden.

De hashtags die op dit moment trending zijn, gevonden op de ‘ontdekken’-pagina.
(eigen screenshot)

3. Maak goede en originele video’s
Met de video’s die jij als bedrijf maakt wil je natuurlijk specifiek jouw doelgroep bereiken en zorgen dat zij zich betrokken gaan voelen bij jouw merk. Hierom is het belangrijk om content te maken die jouw doelgroep interesseert.

Zorg ervoor dat de video beeldvullend is (verticaal gefilmd), houd het beknopt (gemiddelde duur van de video’s is vijftien seconden, probeer je daaraan te houden), wees authentiek en maak het persoonlijk (laat bijvoorbeeld zien hoe het er achter de schermen van jouw bedrijf aan toe gaat), gebruik het onderschrift om de video te omschrijven en zorg ervoor dat de video niet te serieus is. Het is niet erg om in het begin af te wijken van je merk. Probeer iets nieuws en kijk wat aanslaat. Het terugbrengen naar jouw merk komt vanzelf!

4. Doe mee aan challenges en trends of creëer deze zelf
TikTok kent tal van verschillende challenges en trends. Deze kunnen bestaan uit dansjes en/of verschillende handelingen en bevatten vaak een specifiek thema, geluid en video-effect. De trends zijn te herkennen aan de eigen hashtags die ze hebben en aan het feit dat er duizenden van dezelfde soort video’s op de For You-page voorbijkomen. 

Het zelf verzinnen van een challenge kan er ook voor zorgen dat je jouw bereik vergroot en zo creëer je ook nog eens betrokkenheid onder jouw volgers. Men kan deze challenge zelf uitvoeren en zij creëren dan als het ware content voor jou. Deze mensen worden weer door anderen gevolgd en door het TikTok-algoritme zullen andere mensen deze video’s zien. Mocht de challenge aanslaan is succes gegarandeerd!

Supermarktketen Dirk heeft bij deze video ingespeeld op een (op het moment van plaatsen) grote trend. TikTokkers plaatsten massaal video’s met het geluid ‘choose your character’. Hierbij worden verschillende soorten karakters gezien in verschillende scenario’s. Bekijk de video op het kanaal van Dirk om te kijken welke twist zij aan de trend hebben gegeven. (eigen screenshot)

5. Ontwikkel een eigen filter
Door het aanmaken van een eigen filter op TikTok vergroot je jouw naamsbekendheid. Andere gebruikers kunnen deze filter namelijk ook gebruiken bij hun video’s. Jouw naam zal voorbijkomen, mensen raken nieuwsgierig en bezoeken misschien zelfs jouw account!

6. Werk samen met influencers
Door samen te werken met influencers bespaar je niet alleen een hoop tijd, je bereikt ook sneller jouw doelgroep. Deze influencers hebben namelijk al kennis van wat aanslaat en hun volgers voelen zich met hen verbonden. Zoek van tevoren wel goed uit welke influencer jij wil inzetten. Heeft deze wel dezelfde doelgroep als jij, wat voor content maakt deze en past dit wel bij wat jij als bedrijf wil uitstralen? Is de uitkomst van jouw onderzoek negatief, zoek dan verder!

Dus, om een groot bereik en betrokkenheid onder jouw volgers te krijgen op TikTok moet je als bedrijf het volgende doen: post regelmatig video’s, gebruik populaire en toch passende hashtags, maak goede en originele video’s, doe mee aan challenges of creeër deze zelf, ontwikkel een eigen filter en/of werk samen met influencers. Ik kan je garanderen dat je met deze tips binnen de kortste keren viraal zal gaan op TikTok!

Bronnen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *