Hoe responsive ben jij?

Ken je dat moment dat je iets op je telefoon opzoekt, maar de website niet lekker werkt op je telefoon? Uit ergernis zal je snel een andere oplossing zoeken die wel werkt. Dit kan een totaal andere website zijn of je moet de extra stap nemen om de website op je computer of laptop te openen. Dit zijn al té veel fouten die langskomen als je het hier hebt over jouw website. Daarom zal ik je meenemen in de wondere wereld van responsive webdesign.

Wat is Responsive Webdesign?

Responsive webdesign zorgt ervoor dat je website meeschaalt met de schermgrootte van het apparaat van de gebruiker. Als je een website op je computer opent, is deze precies het formaat van je computerscherm. Maar als je later in de trein zit en de website opnieuw opent, schaalt deze website zich naar een kleinere versie om op je telefoonscherm te passen. Dit klinkt allemaal heel logisch, maar er zijn helaas nog genoeg websites die dit niet ondersteunen. Mensen denken al snel meerdere soorten websites nodig te hebben die alle soorten schermen zal ondersteunen. Maar uiteindelijk heb je één website nodig waarvan de layout zich aanpast aan de resolutie van het scherm. Door de verschillende schermgroottes van computers en telefoons is dit een van de belangrijkste punten voor de ontwikkeling van jouw website.

Maar dat is niet alles

Als je content van je website er goed uitziet op alle apparaten denk je klaar te zijn met responsive design. Maar dat is zeker niet zo. Wanneer je bezig bent met responsive webdesign kijk je vooral naar het doel dat de gebruiker heeft op jouw website. Neem bijvoorbeeld de website van een bioscoop. Op een computer heb je alle ruimte om kaartjes te boeken, verschillende films aan te bevelen en services te tonen. Op een telefoon is dat echter niet het geval. Het doel van de gebruiker is om kaartjes te kopen voor een film. Daarom is het belangrijk dat de gebruiker op een telefoon meteen zijn kaartjes kan kopen voor de films die op dat moment draaien.

Mobile First then the rest

Op basis van een onderzoek naar je gebruikers kijk je naar de apparaten die zij gebruiken. Wanneer zij het meest mobiel gebruiken, focus je eerst op de mobiele layout. Als je tweede grootste gebruikersgroep op een computer werkt, focus je daarna op je desktop layout. En zo ga je maar door met alle varianten die je nodig hebt.  

De eerste focus leggen op het mobiele aspect van je website wordt ook wel Mobile First genoemd. Hierbij focussen de webdesigners en -developers op de mobiele layout van hun website. Hierbij let je op de absolute basis van je website en het doel van de gebruiker. Bij het voorbeeld van de bioscoop focus je hierbij dus op het kopen van kaartjes. Aanbevelingen voor verschillende films en services komen onderaan de pagina te staan of worden zelfs helemaal niet getoond.

Is jouw website al mobielvriendelijk?

Wanneer je al een website hebt, kan je makkelijk testen of deze al mobielvriendelijk is. En dan heb ik het niet over het openen van je website op verschillende telefoons en tablets. Met deze link van Google kan je gemakkelijk en snel zien of jouw website al goed werkend is op mobiel.

Voordelen van een responsive design

Naast een mooi responsive design zitten er veel voordelen aan deze techniek. Een responsive design ziet er professioneel uit en vergroot de kans op conversie op jouw website. Zo heeft Google sinds 21 april 2015 hun zoekalgoritme verfijnd waardoor responsive websites een hogere rang hebben gekregen dan websites die enkel op desktop werken. Daarnaast blijven bezoekers sneller op de website hangen als deze op meerdere apparaten goed te bezoeken is. We hebben immers niet allemaal altijd een laptop bij de hand. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *