Checklist: in zes stappen naar een succesvolle Instagrampagina

Wil je millennials bereiken? Dan zit er maar één ding op: Instagram. Maar liefst 46% van de Nederlanders tussen de twintig en negenendertig jaar gebruikt Instagram. En dat neemt steeds verder toe. Het strategisch inzetten van het medium kan voor jouw merk of organisatie hét verschil maken. Maar hoe maak je nou goede content en bouw je efficiënt een community op? Als je door het bomen het bos niet meer ziet of als jouw strategie nog geen concrete resultaten heeft opgeleverd, dan is dit artikel voor jou. Zó maak jij in een handomdraai van je Instagrampagina een succes.

1). Doelstellingen bepalen voor Instagram

Denk goed na over je zakelijke doelstellingen en bepaal welke statistieken je nodig hebt om je voortgang bij te kunnen houden. Een goed begin is immers het halve werk. Is je doelstelling bijvoorbeeld het vergroten van de merkbekendheid, dan kan je statistieken zoals profielbezoeken, weergaven, bereik en volgacties analyseren. Met deze statistieken kun je bijhouden hoeveel mensen je profiel, berichten en verhalen bekijken.

Als je doelstelling is om in contact te komen met je community, selecteer je statistieken die de betrokkenheid bij je inhoud meten, zoals vind-ik-leuks, deelacties, opmerkingen en hoe vaak je inhoud is opgeslagen. Met deze statistieken kun je de interacties van mensen met je foto’s en video’s bijhouden. Daarnaast kun je ook eens kijken naar statistieken zoals e-mails, sms’jes en/of telefoontjes om erachter te komen hoe mensen het liefst met je bedrijf communiceren.
Wil je je verkoop stimuleren? Dan kun je bijvoorbeeld de statistiek websiteklikken selecteren – met name voor de link in je bio -,  klikken op uitgaande links en hoe vaak je producten zijn geopend. Met deze statistieken kun je zien of mensen je website bezoeken, en in welke producten ze het meest zijn geïnteresseerd.

Je vind de bovengenoemde statistieken op de tabbladen Inhoud, Activiteit en Doelgroepen in je Instagramaccount. Je kunt ook in een specifiek bericht tikken op ‘Statistieken bekijken’ voor meer informatie over hoe en waar mensen je berichten ontdekken, bijvoorbeeld via hashtags, de startpagina of je profiel.

2). Jouw doelgroep op Instagram leren kennen

Komt jouw doelgroep op Instagram overeen met je klanten? Onder het tabblad Doelgroepen vindt je statistieken over de plaatsen, landen, leeftijdscategorieën en het geslacht van je volgers. Op deze manier kun je meer mensen op Instagram vinden die lijken op je huidige klanten. Gebruik ook de statistieken om erachter te komen op welke momenten je volgers Instagram gebruiken, zodat je gerichter je content kan plaatsen. Zo zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen je foto’s en video’s zien en er interactie mee hebben.

3). Beeldtaal bepalen en vertalen naar Instagram

Bepaal de insteek van jouw visuele verhaal.Ga je gebruik maken van foto’s en/of video’s? Instagram Stories en/of Instagram Reels? Misschien wel IGTV? Belangrijk is om een huisstijl te ontwikkelen voor je content op je sociale media kanalen. De uitstraling van je merk/bedrijf moet daar immers ook goed zichtbaar zijn. Denk aan kleurgebruik, typografie, patronen, textuur, contrast, vormen en hiërarchie.

4).Het belang van mentions en (locatie)tagging

Teksten, mentions en (locatie)tagging bij en in foto’s en video’s: het maakt of kraakt je content. Houd hier rekening mee bij het plannen van je content. Je weet inmiddels wie je doelgroep is en waar ze wonen. Gebruik elementen in je foto’s en video’s die de doelgroep waardeert, bijvoorbeeld lokaal taalgebruik of verwijzingen naar een actuele lokale trend. Op deze manieren maak je je foto’s en video’s aansprekend voor de mensen waaruit je community bestaat.

Zo kun je ook gebruik maken van de hashtag strategie: marketeers voeren sociale media campagnes uit met bepaalde hashtags om de betrokkenheid te vergroten. De hashtag is in technische termen een soort metadata-tag. Mensen gebruiken ze om inhoud met een specifiek thema of onderwerp te categoriseren en te vinden. Je vergroot het bereik en de zichtbaarheid van je inhoud door gebruik te maken van een trending hashtag. Belangrijk dus dat jij ze ook gebruikt. Maar hoe weet je dan welke hashtags er trending zijn? Dat check je bijvoorbeeld op de hashtaggeneratorsite RiteTag of in de speciaal ontwikkelde infographic van SocialMediaToday. Zie hier het resultaat van het goed inzetten van hashtags door KLM en Schorem uit Rotterdam

5).Voordelen van een bedrijfsprofiel

Met een bedrijfsprofiel haal je het maximale uit je sociale media inzet. Zo kun je je statistieken via je bedrijfsprofiel of andere apps bekijken, je website (met link!) in je bio zetten, je branche vermelden én je content in je hoogtepunten bewaren.

6). Succesvolle merken en bedrijven op Instagram

Profiteer van het feit dat je concurrenten het harde werk al hebben gedaan: bespioneer de concurrent. Neem de bestaande gegevens onder de loep en gebruik ze om je eigen content te creëren en je bedrijfspagina verder te ontwikkelen. Kijk naar de hashtags, het soort posts, het beeldgebruik en het inzetten van bijvoorbeeld influencermarketing.  En vergeet vooral niet te kijken naar de betrokkenheid van de gebruikers van de campagnes. Zij zijn namelijk hét leidende voorbeeld voor jouw bedrijfspagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *