‘Met dit stappenplan speel jij gemakkelijk in op de maatschappelijke trends’

Foto door Prateek Katyal via Pexels

De wereld verandert in een rap tempo. Het gaat allemaal snel, zo ook trends. Zij komen en gaan. Volgens Motivaction is het belangrijk om als onderneming op de hoogte te blijven van allerlei verschillende trends. Zo kun je inspelen op de wensen en behoeftes die de consument nu heeft maar ook op de wensen en behoeftes in de toekomst. Als beginnende ondernemer kan het helpen om jouw merk op de kaart zetten. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de toekomstige trends en niet dat je pas inspeelt als de trend er al is, dan ben je eigenlijk al te laat. Als beginnende ondernemer is dit nog best lastig. Hoe speel je in op trends? Dat vertel ik jouw stap voor stap. Ben je ook benieuwd naar de trends van 2020? Lees dan ook mijn andere artikel op MICwatching ‘Deze 5 social mediatrends van 2020 moet jij als beginnende ondernemer weten’

Trend canvas

Een handig model dat jou verder kan helpen met trends omzetten in verdienmodellen is de trend canvas. Volgens Toolshero volgen consumenten altijd een trend. Door trends te volgen blijf je dichter bij de consument staan. Een trend canvas geeft je inzicht over je (potentiële) doelgroep en hun behoeftes. Ook krijg je meer inzicht in de trends die er gaande zijn. De nieuwe inzichten die je op hebt gedaan kan je weer omzetten in nieuwe en innovatieve ideeën.

Met de trend canvas ga je als volgt stapsgewijs aan het werk:

Stap 1: Kies een trend

Voor de eerste stap is het belangrijk om een trend te kiezen. Welke trend is belangrijk voor jouw merk? Past dit ook echt bij je merk? En houdt je doelgroep zich hier mee bezig? Dit zijn belangrijke vragen die je moet overwegen. Een ander model dat jou kan helpen bij deze stap is het DESTEP-model. Hier kijk je naar ontwikkelingen op zes verschillende niveaus. Je kijkt namelijk naar de:

D- demografische ontwikkelingen

E- economische ontwikkelingen

S- sociale ontwikkelingen

T- technische ontwikkelingen

E- ecologische ontwikkelingen

P- politieke ontwikkelingen

Delia, van strategischmarketingplan.com, vertelt dat als je dit voor jezelf hebt opgeschreven komen er nuttige en belangrijke nieuwe inzichten, kansen en misschien wel bedreigingen uit. Deze kan je meenemen in je marketingstrategie. Maar vergeet niet om alleen te onderzoeken wat voor jouw relevant is. 

Foto: Strategischemarketingplan.com

Stap 2: Kritisch kijken en beoordelen

Nu je alle kansen in kaart hebt gebracht en verschillende inzichten hebt opgedaan is het tijd om even kritisch te kijken naar alles wat je hebt opgeschreven. Wat past er bij jou merk? En ook bij je doelgroep? Willen zij dit zien? Welke trends heb je opgeschreven in het DESTEP-model en gaan jouw product verbeteren? Ewald, van Frankwatching, adviseert om alles nog even kritisch na te kijken. Maak een selectie van welke trends je nuttig vindt voor jouw merk en welke niet. Bewaar de ‘waardeloze trends’ want misschien kan je hier ooit nog inspiratie uithalen. Bekijk je nuttige trends nog eens goed. Doe hier eventueel nog meer onderzoek naar, voor het geval dat je nog gegevens mist, om deze aan te vullen.

Stap 3: Combinaties maken

Je hebt nu alle trends bekeken, beoordeelt en geselecteerd op waarde. Ook heb je onderzoek gedaan naar de doelgroep en hun behoeftes. Nu komt het creatieve gedeelte. Kan je misschien nieuwe combinaties maken met de trends, inzichten of problemen? Voor inspiratie kan je altijd kijken naar best practices. Hoe doen andere bedrijven, ondernemers, organisaties of zelfs (misschien) de regering het? Hier kan je altijd erg veel van leren. 

Foto door Pixabay via Pexel

Stap 4: Duurzaamheid

Je hebt nu alle stappen doorlopen. Je hebt de trend canvas ingevuld. Het is belangrijk om naar de duurzaamheid van je nieuwe trenduitkomst te kijken. Je moet je afvragen of deze trend zich gaat terugverdienen. Heb je wel echt een trend te pakken of is er sprake van een hype? Een hype is tijdelijk en het heeft even veel aandacht, maar in praktijk stelt het helaas weinig voor. Dit zou daarom ook zonde zijn als je hierin investeert. Het is daarom ook niet goed om hier je strategie op te baseren.  

Foto door Negative space via Pexel

Trends zijn erg belangrijk om op in te spelen, vooral als beginnende ondernemer. Het kan jouw helpen om je merk op de kaart te zetten, maar je moet er niet blindelings instappen. Eerst moet je nagaan of de trend wel bij je merk past. En wilt je doelgroep dit zien? Wat vinden zij van de trends van nu? Je moet ook kijken of de nieuwe trend iets toevoegt aan jouw product of dienst. Is dit niet het geval dan moet je het niet doen. Blijf zo dicht mogelijk bij je eigen merk. Als laatste moet je kijken of de trend ook echt duurzaam is. Is het wel echt een trend of is het maar een hype? Al met al moet je kijken of de trends die eraan komen de moeite waard zijn om op in te spelen.

Hopelijk hebben mij artikelen jou verder geholpen met jouw beginnende onderneming. Wil je meer leren over social media en marketing? Neem dan gerust een kijkje naar de andere artikelen op MICwatching.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *