Een fashion webshop is een wereld van nieuwe mogelijkheden

Wist je dat fashion één van de belangrijkste productcategorieën binnen e-commerce is? Het online kopen van kleding, schoenen en accessoires is in deze branche erg snel gegroeid, eigenlijk pas sinds maart 2020 (Fashion United, z.d.). Als je een fashion winkel hebt, is het dan ook bijna essentieel geworden om een webshop te beginnen. In dit artikel leg ik je graag verder uit waarom jouw fashion winkel aan e-commerce moet beginnen en succesverhalen van bedrijven die je al zijn voorgegaan.

E-commerce uniek voor fashion branche

Geholpen door grote online spelers als Zalando, ZARA, Nelly en H&M worden er miljarden euro’s omgezet in online fashion. Fashion kent een goede winstmarge, er gaat veel geld in om en het inkopen van kleding gaat relatief gemakkelijk (Ecommerce News, z.d.). Ook al maak jij nu nog geen deel uit van die miljarden euro’s, het geeft wel aan waar jouw bedrijf naartoe kan gaan. Zo zijn er op dit moment ook nog kleinere fashion webshops hun weg omhoog aan het klimmen. Maatbogen maar vooral de merkbeleving zijn uniek voor de fashion branche. Maar ook de processen in de fashion branche zijn positief afwijkend. Er kan worden nagedacht over het retourbeleid en social impact (Dutch Drops, z.d.).

Een nieuwe wereld van mogelijkheden

In tegenstelling tot bijvoorbeeld fysieke winkels biedt online winkelen fashion consumenten een nieuwe wereld van mogelijkheden. Zo kan er gepersonaliseerde aanbiedingen worden gegeven. Denk hierbij aan een verjaardagskorting of een andere kortingscode. 98% van de fashionkopers vindt recensies belangrijk. Met het toepassen van reviews bouw je een duurzaam vertrouwen op. Een eenvoudig en effectief filtersysteem stelt de klanten in staat om gemakkelijk toegang te krijgen tot andere delen van je fashion webshop. Bijvoorbeeld: shirts -> lange mouwen shirts. Ook kan er gebruik worden gemaakt van hoge kwaliteit aan productfoto’s. De klant kan op deze manier het item later nog bekijken en zien hoe het item bij het model valt. Ook kan er op je webshop een korte introductiefilm van het item worden toegevoegd. Bij een fysieke fashion winkel kan dit niet. AfterPay en Klarna zijn de nieuwste mogelijkheden. De klant kan het item later pas betalen. Dit kan voor jouw webshop voor meer omzet kan zorgen, aangezien de klant het product toch kan kopen, niet afhaakt en later pas betaald wanneer het hem/haar uitkomt. Dit zijn de voornaamste voordelen van e-commerce voor een fashion webshop (Fijak, z.d.).

Marketingpositie in kaart brengen

Fashion webshops moeten een duidelijke keuze maken tussen ‘unique’ versus ‘global’. Als bedrijf kan je de focus leggen met unieke producten op een kleinere doelgroep of als grote speler met 900 merken op een grote groep consumenten. Je moet eerst aan je volgers werken, dan de interactie aangaan, engagement verhogen en als laatste pas converteren. Als fashion webshop zou je daarom e-commerce moeten toepassen. Je kan met e-commerce gemakkelijker je marketingpositie in kaart brengen. Deze aanpak kan je terug zien in het succes van Outfittery.nl. Klanten kunnen bij een stylist van Outfittery aangeven wat hun wensen zijn. De klant krijgt vervolgens een kledingbox opgestuurd die voldoet aan zijn/haar wensen. De klant betaald pas als hij een artikel houdt. Door middel van een 3D body scanner en een pop-up shop kunnen klanten ook offline een kledingbox ophalen. Hier zijn de stappen van de interactie aangaan, engagement verhogen en converteren perfect toegepast (Vennegoor op Nijhuis, 2015).

Afbeelding: thisismdfs.com

Succes begint met liefde

Veel fashion webshops zijn uit liefde opgericht. Nelly.com is daar een goed voorbeeld van. Zij zijn gestart uit hun liefde voor strings. Volgens Jarno Vanhatapio (oprichter) is het succes van het Zweedse Nelly.com te danken aan drie succesfactoren.

1. Buiten het kader denken: Nelly maakt gebruik van gratis en viral marketing. Zo hebben zij tijdens hun eerste modeshows zelfs geld toe gekregen. Zij organiseerde dit bekende en grote clubs. Uiteindelijk zijn deze modeshows uitgegroeid tot de ‘Nelly Fashion Tour’ met meer dan 100 verschillende modeshows. Nelly krijgt voor elke show betaald.

2. Private labels: Nelly heeft in samenwerking met twee bekende bloggers schoenen ontworpen. Deze schoenen zijn uitgebracht onder Nelly hun eigen label. Het was direct een groot succes, met meer dan 1000 paar verkochte schoenen per dag in de eerste maand. Als je eigen productie toepast, heb je flinke marges. Bij Nelly is 40 procent van de omzet afkomstig van hun private labels.

3. Oog voor de klant: Als fashion webshop moet je duidelijk voor ogen hebben voor wie je produceert en inkoopt. Nelly heeft in hun begintijd een budget gereserveerd voor open-to-buy. Dit houdt in dat je inspeelt op goed lopende fashion items en specifieke trends (Vennegoor op Nijhuis, 2015).

Afbeelding: nelly.com/nl/womens/

E-commerce is dus echt een belangrijk onderdeel om toe te passen voor jouw fashion webshop. Van kortingscodes, reviews, buiten het kader denken tot aan AfterPay. We zien zelfs het succes bij fashion webshops als Outfittery en Nelly. De mogelijkheden voor een fashion webshop zijn eindeloos. Overtuigd? Begin nu meteen met je fashion webshop en er gaat een nieuwe wereld voor je open.

(Afbeelding: Unsplash, Charles Deluvio)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *