De toegevoegde waarde van UGC

on

Het maken van content kan soms lastig zijn voor een merk. Met wat voor content bereik je nou eigenlijk jouw doelgroep? En hoe zorg je ervoor dat je content ook aanslaat? Het is eigenlijk heel simpel: gebruik content van de doelgroep zelf! Dit is makkelijk gezegd, want er zitten zeker nog wel een paar haken en ogen aan. In dit artikel laat ik je zien hoe jij het beste User Generated Content (UGC) kan gebruiken op al jouw socialmediakanalen.

User Generated Content is elke vorm van content die gecreëerd is door mensen die te maken heeft met een bedrijf. Het bedrijf heeft zelf geen invloed op deze vorm van productie. Deze content wordt dus gemaakt door mensen die zichzelf verbonden voelen met het bedrijf. Als bedrijf kan je er dan voor kiezen om deze content te delen via jouw eigen kanalen. Dit levert namelijk verschillende voordelen op.

Toestemming

Het inzetten van UGC op social media is dus heel interessant als bedrijf. Een van de voorwaarden om het te gebruiken voor eigen doeleinden, is toestemming vragen. Ook al gaat de content over jouw bedrijf, jij bent niet de maker ervan. Vaak moet het geen probleem vormen omdat de maker zich verbonden voelt met jouw bedrijf. Alleen soms gaat content een eigen leven lijden en heeft de maker niet bewust een link gelegd tussen jouw merk.

Een andere reden om toestemming te vragen is erkenning voor de artiest. Mensen die fan zijn van jouw merk geven hun eigen twist eraan. Hier willen ze natuurlijk wel hun erkenning voor hebben. En voor de artiest is heel tof om te zien dat zijn favoriete merk, zijn werk heeft gebruikt als content.

Hier een voorbeeld van het merk Shinola via marketingfacts

Vertrouwen bouwen

Voordat iemand een product of dienst bij je heeft afgenomen is je naam vaak al ingetypt in Google. Mensen controleren tegenwoordig vaak genoeg online al of jij betrouwbaar bent, een positief gevoel of voor een goede klantenservice zorgt. Of je doelgroep bekijkt even je socialmediakanalen. Door gebruik te maken van User Generated Content bouw je ook een vorm van vertrouwen op. Jouw doelgroep ziet dat je betrokkenheid toont naar content die zij zelf maken. Dit kan hun motiveren om voor jou te kiezen boven de concurrent.

Risico’s van UGC

User Generated Content klinkt als hemel op aarde. Je hoeft als bedrijf niet meer moeite te steken in het produceren van content. Je bekijkt even wat iemand heeft gemaakt en je repost het. Zo simpel is het. Of niet?

Er zitten ook nadelen aan het gebruik maken van UGC. Want vindt je doelgroep de content die jij als bedrijf produceert nog wel interessant genoeg? Content die door een bedrijf gemaakt wordt is toch anders dan iemand die het voor de lol doet. Gaat de doelgroep hier doorheen kijken?

Verder kan UCG ook voor schade zorgen. UGC kan namelijk ook in een negatief daglicht worden gezet. En hierdoor loopt jouw bedrijf onbedoeld imagoschade op. Bijvoorbeeld McDonalds die een eigen hashtag begon maar deze na een paar al offline haalde.  

Tips voor User Generated Content  

UGC begint een steeds groter rol te spelen in de marketing van vandaag. Mensen die zich verbonden voelen met de content die jij maakt. Zo erg verbonden, dat ze hun eigen draai eraan gaan geven en een eigen leven gaat leiden.

Wil jij met jouw bedrijf gebruik gaan maken van User Generated Content? Dan heb ik hier nog wel een paar tips voor je:

Gebruik een Hashtag voor je UGC

Een eigen hashtag creëren voor jouw doelgroep helpt heel erg bij het verzamelen van de content. Doordat de doelgroep deze hashtag gebruikt bij het delen van de content kan jij het makkelijk verzamelen. Alle content komt dan op dezelfde plek terecht en houdt het overzichtelijk. En de consument weet dan ook op welke manier ze jou kunnen bereiken.  

Bouw loyaliteit op

Beginnen met UCG is de eerste stap. Als je ervoor kiest om er helemaal voor te gaan, neem het dan ook op in marketingstrategie. Je kan ervoor kiezen om een terugkerend thema te tonen aan je doelgroep. Dat kan ervoor zorgen dat er een vorm van loyaliteit naar je volgers ontstaat. Zij weten dat hun content op jouw pagina terecht kan komen.

Biedt een meerwaarde

Naast het plaatsen van UCG, kan je het ook stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan een wedstrijd met als prijs een gratis pakket van producten. Of een gratis dienst. Dat kan ervoor zorgen dat er een meerwaarde bij de consument bestaat. Als zij weten dat het maken van content iets op kan leveren staat jouw hashtag straks helemaal vol met content!

Ik hoop dat het begrip van User Generated Content nu duidelijker is geworden. Zou je meer willen weten over dit onderwerp of andere marketingonderwerpen? Neem gerust een kijkje op micwatching.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *