Haal gratis het optimale uit je SEO

Klanten bereiken, boeien en binden. Het begint bij zoekmachinemarketing, want welke website klikt de bezoeker aan tussen de miljoenen zoekresultaten? Simpel: vindbaarheid. SEO is een onderdeel van zoekmachinemarketing.

SEO: Search Engine Optimization. Het is een verzameling van technieken, die gericht zijn op het verbeteren van de website, door de vindbaarheid in de Google zoekresultaten.

SEO is gericht op organische zoekresultaten. Hierbij moet je inzicht hebben in de doelgroep, zodat je weet hoe je de content kunt verbeteren, welke interne links relevant zijn of welke zoekwoorden je moet inzetten. Verschillende tools, zoals Google Analytics of SEM Rush, kunnen jou helpen om meer kennis te krijgen over bijvoorbeeld kliks, weergaven, bouncerate of paginabezoeken. Zeker als start-up is dit een goede manier om in korte tijd veel bezoekverkeer naar je website te krijgen en jouw bedrijf onder de aandacht te brengen. Weten hoe en wanneer bezoekers op je website terechtkomen is belangrijke data, die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van je website.

5-stappenplan

Tijdens mijn stage bij een guerrilla marketing bureau heb ik onderzoek gedaan naar de voorwaarden van een goede bedrijfswebsite. Het bedrijf voerde offline veel marketing en promotieacties voor merken als SPA, Netflix en Albert Heijn. Mijn onderzoeksresultaten heb ik toegepast en dit heeft gezorgd voor een stijging in de websitebezoeken van maar liefst 194%. Door de SEO is de website aantrekkelijker geworden voor bezoekers en met dit bereik is de conversie ook omhoog gegaan. Kijken naar hoe je iets kunt verbeteren en hier meteen stijgende resultaten in zien. Hiervoor volgde ik het 5 stappenplan voor een goede SEO:

Stap 1: Specifiek

Bij een specifiek zoekwoord zal iemand sneller klant worden, omdat ze de website relevant vinden. Ook zul je hoger eindigen in de zoekresultaten en is de concurrentie minder. Wanneer is een zoekwoord interessant? Als het genoeg relevantie heeft, maandelijks voldoende bezoekverkeer, er commerciële waarde voor (potentiële) klanten inzit en het onderscheidend is van de concurrent. ‘Boekhouder Amsterdam’ is bijvoorbeeld relevanter dan ‘boekhouder’.

Tool voor zoekwoorden is Ubersuggest.

Stap 2: Clusters

Het is belangrijk om per webpagina relevante zoekwoorden te clusteren. Hoe komen bezoekers op jouw contactpagina en zijn dit andere zoekwoorden dan bij jouw productpagina? Verwerk deze zoekwoorden dus zeker in je webpagina. Zet je zoekwoorden in de paginatitel, metadiscription, URL, eventuele afbeeldingen of de tekst.

Tool die checkt of je bericht goed geoptimaliseerd is zou Yoast SEO in WordPress kunnen zijn.

Stap 3: Contentwaarde

Denk vanuit de gebruiker. Google vindt het belangrijk dat content past bij de wensen en behoeften van de gebruiker en niet bij die van de zoekmachine. Content moet van waarde zijn, zodat er meer links en shares kunnen ontstaan. Deze content moet ook door te voeren zijn op de social media kanalen en bezoekers moeten er iets aan hebben. Sterke, unieke en nuttige content dus. Daarnaast met het makkelijk te lezen zijn en overzichtelijk zijn ingedeeld.

Maar hoe pak je dit aan? Lees dit artikel die jou 10 tips geeft voor het schrijven van een goede website tekst.

Stap 4: Linkbuilding

Misschien is het je al opgevallen, maar ook in dit artikel link ik regelmatig door naar een artikel die meer achtergrondinformatie geeft. Het is belangrijk om door te linken naar andere websites. Natuurlijk wil je dat een bezoeker zo lang mogelijk op jouw website doorbrengt, maar door links wordt de content geloofwaardiger. Google waardeert dit ook en hierdoor kun je hoger in de ranking komen. Communiceer ook als je hebt gelinkt, want misschien gebruikt die persoon jouw websitelink wel terug op zijn website of deelt jouw bericht op social media.

Stap 5: Laadtijd

Dit is vaak de grootste irritatie bij bezoekers, een langzame website. Hierdoor zullen bezoekers snel wegklikken en dat willen we natuurlijk niet. Snelheid speelt namelijk een rol bij het bepalen van de ranking. Laadtijd is dus niet alleen belangrijk voor een goede functionerende website, maar het kan er ook voor zorgen dat je hoger in de zoekresultaten eindigt.

Tools die je kunt gebruiken om de laadtijd van jouw website te achterhalen zijn GTmetrix of PageSpeed.  

Case Hogeschool van Amsterdam

PageSpeed maakt een analyse van de content op jouw website en op basis van inzichten worden er aanbevelingen gegeven. Hiervoor heb ik een analyse laten maken van mijnhva.nl. Zoals je ziet scoort de website hoog, namelijk 97 uit de 100 punten. De ‘first contentful paint’ gaat over de eerste inhoud vertoning en de ‘largest contentful paint’ over de vertoning van de grootste inhoud op de website. ‘First input delay’ zegt iets over de tijd tussen de interactie van de bezoeker en de reactie van de website. ‘Cumulative layout shift’ gaat over de onverwachte verschuivingen van de pagina-indeling, want een website laadt in verschillende delen. Op basis van deze resultaten heeft PageSpeed aanbevelingen gegeven voor een snellere laadtijd. Extra vertraging kan voorkomen worden door omleidende URL’s te verminderen. Ook kan mijnhva.nl kijken naar de downloadgrootte van bronnen en deze beperken.

SEO is dus een belangrijk onderdeel van je website en als het goed is beschik jij nu over de nodige basiskennis. Zo heb ik mijn ervaring gedeeld, een 5 stappenplan opgesteld en een voorbeeldcase laten zien. Tot slot is het natuurlijk belangrijk om de voortgang bij te houden. Start je analyse met het opstellen van een nulmeting en gebruik hiervoor PageSpeed, Google Analystics of een andere tool.

Bekijk ook de SEO checklist

Succes!

Bronnen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *