Hoe kies je het perfecte lettertype voor je website?

Ben je bezig met het (her)ontwerpen van je website? En lukt het je maar niet om het juiste lettertype te kiezen? Dat is zeer begrijpelijk. Er bestaan namelijk eindeloos veel lettertypes die lang niet allemaal geschikt zijn voor gebruik op websites. Daarnaast moet een lettertype naast mooi ook leesbaar en zinvol zijn. Het is belangrijk voor de effectiviteit van je website dat bezoekers geen enkele moeite hoeven doen om teksten te lezen en begrijpen. Ook moet het lettertype passen bij de uitstraling van je merk. Kijk bijvoorbeeld naar het sierlijke lettertype van Disney, dat perfect past bij de magische en sprookjesachtige feeling die Disney jou wilt geven. Prachtig toch?! Maar hoe kies je het juiste lettertype voor jouw website? Wat zijn de verschillen? En waar moet je op letten bij je keuze?

Bron: Unsplash

Lettertype met of zonder schreef?

Voordat je een lettertype kiest is het belangrijk om te weten welke soort lettertypes er allemaal bestaan en waarvoor je elk van deze het best kunt gebruiken. Dit zijn volgens tekstschrijfster Marije van Wijngaarden de verschillende soorten lettertypes:

  • Schreeflettertypes (serif) hebben dunne dwarsstreepjes waar de letter als het ware op rust. Dit lettertype is traditioneel, betrouwbaar en formeel en wordt vooral bij print gebruikt, want op een beeldscherm wordt het wazig.
Bron: Unsplash
  • Schreefloze lettertypes (sans serif) hebben geen streepjes en worden vooral online veel gebruikt, zoals ook in dit artikel. Dit lettertype is informeel en modern.
  • Decoratieve lettertypes onderscheiden zich door hun unieke vorm en creativiteit. Dit lettertype wordt vooral gebruikt voor koppen en komt vriendelijk, informeel en eigenzinnig over.
  • Script lettertypes lijken op klassieke, handgeschreven letters en staan vooral mooi op formele uitnodigingen. Doordat ze minder goed leesbaar zijn, zijn ze minder geschikt voor een lopende tekst.
Bron: Unsplash

Schreefloze lettertypes zijn de beste keuze voor platte tekst in combinatie met een schreef, script of decoratief lettertype voor (tussen)koppen. Hiernaast bestaan er ook verschillende varianten van één lettertype. Dit heet een lettertypefamilie. Rechte lettertypes staan voor stabiliteit en eenvoud, Italic voor beweging en onderscheiding, Light voor vrouwelijk en schoonheid, Bold voor krachtig en dominant en aan elkaar geschreven lettertypes voor eenheid en verbinding.

Kies een lettertype dat bij je merk past

Elk lettertype heeft dus een eigen uitstraling en doel. Denk goed na over welk soort lettertype bij jouw merk en positionering past. Volgens grafisch vormgever Kelly Eekhof zijn dit de kenmerken van verschillende lettertypes:

  • Moderne lettertypes zijn altijd schreefloos, zoals Montserrat, Varela, Assistent en Raleway.
  • Stoere lettertypes zijn vaak dikgedrukt en lijken op moderne fonts. Een kenmerk is dat ze zeer strak zijn, zoals bijvoorbeeld Open Sans, Bowbly One SC, Anton en Orbitron.
  • Retro en vintage lettertypes zijn perfect voor koppen en quotes, zoals Signika Negative, Squada One, Bungee en Lekton.
  • Minimalistische lettertypes zijn smal en dun, zoals Work Sans, Heebo, Yantramanav en Alegreya Sans.
  • Handgeschreven lettertypes zijn speels en alleen geschikt voor korte zinnen. Denk hierbij aan Shadows Into Light, Bad Script, Neucha en Architects Daughter.
  • Klassieke lettertypes zijn vaak schreeflettertypes die je niet voor platte teksten kunt gebruiken. Ze geven juist een mooie uitstraling aan grote koppen en quotes. Denk hierbij aan Roboto Slab, Josefin Slab, Lora en Noto serif.

Gebruik maximaal drie lettertypes

Naast je lettertypekeuze is het belangrijk om er geen poppenkast van te maken. Combineer daarom maximaal twee of drie lettertypes. Maak bijvoorbeeld onderscheid tussen (tussen)koppen, platte teksten en quotes of call to actions. Gebruik voor de kopteksten een opvallend, groot lettertype en voor de platte tekst een duidelijk leesbaar lettertype. Zo creëer je een goede balans. Kijk bijvoorbeeld hoe perfect de koppen en platte tekst van bol.com bij elkaar passen. Ook is het belangrijk om goed na te denken over wat je wil uitstralen. Ga je voor harmonie of juist voor een mooi contrast? Hierbij is ook de lettertypegrootte belangrijk volgens SpringWeb, want je tekst moet natuurlijk leesbaar zijn. Een grootte van 16px of 18px maakt de tekst overzichtelijker en beter te scannen.

Downloaden en inspiratie opdoen

Maar waar haal je deze lettertypes precies vandaan? Google stelt tal van gratis lettertypes ter beschikking via Google Fonts. Je kunt zelfs kijken hoe jouw tekst eruit ziet in een bepaald lettertype. Ideaal toch?! Benieuwd naar de populairste Google Fonts? Kijk dan eens op deze Analytics website. Heb je inspiratie nodig voor een mooie combinatie? Neem dan eens een kijkje op Fontpair. Naast deze website zijn er nog diverse andere websites waar je inspiratie op kunt doen. Google is je beste vriend!

Het vinden van een lettertype via What The Font

Heb je ergens op het internet een lettertype gezien dat je echt gaaf vindt, maar vind je nergens welke dit is? Daar is een oplossing voor! Maak een screenshot en laad de afbeelding op What The Font. Deze superhandige website vertelt jou meteen welk lettertype gebruikt is. Als What The Font dit lettertype niet vindt, stelt het de meest soortgelijke lettertypes voor. Hoe handig is dat?!

Het kiezen van de juiste lettertypes voor je website is dus een kwestie van bepalen wat je wilt uitstralen met je merk. Ga je voor een klassiek schreeflettertype of toch een modern schreefloos lettertype? Kies je voor decoratieve koppen of juist niet? Kortom, kies een combinatie aan lettertypes die past bij jouw merk/bedrijf. Zorg ervoor dat je lettertype goed leesbaar is en niet teveel afleidt zodat jouw bezoekers klanten worden!

Ook benieuwd naar welke kleuren bij jouw merk passen? Lees dan eens mijn artikel over kleurgebruik op je website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *