De impact van kleuren voor jouw webdesign

Kleuren, het is een belangrijke rol in design en in het dagelijkse leven. Het brengt de aandacht naar een afbeelding of het brengt je gedachten op een bepaalde emotie of gevoel. Zelfs het communiceren van bepaalde belangrijke dingen worden zonder communicatie door kleur en design verteld. Hoe weten wij dat bepaalde kleuren goed bij elkaar staan, of juist niet? Het antwoord is voor de hand liggend er is namelijk een kleurentheorie. 

Iedereen gebruikt kleur

Artiesten en designers volgen al jarenlang een kleurentheorie, maar iedereen kan er meer over leren. Het kan je zelfvertrouwen opleveren tijdens bijvoorbeeld een scriptie of bij het kiezen van een outfit. Alles wat je nodig hebt is een beetje inside informatie, en je zal naar kleuren kijken op een totaal andere manier!

Belangrijk is om te beginnen bij de basis, vroeger op de basisschool heb je dit al geleerd. Primaire en secundaire kleuren, als je dit nog weet heb je in ieder geval een beetje kennis van het kleurenwiel. Alle kleuren die te maken zijn met de primaire kleuren zijn in between kleuren, en al deze kleuren bij elkaar vormen samen het kleurenwiel.  

Nu zie je bij een Gamma of een Praxis natuurlijk veel meer verschillende kleuren dan alleen de kleuren in het kleurenwiel. De kleuren die daar worden bedacht worden uit drie verschillende benamingen. Hue, wat staat voor kleur (het woord is een vertaling van kleur). Saturation, de intensiteit van een kleur. Value, gaat over hoe donker of licht de kleur is. Deze drie mogelijkheden bij elkaar geven het gehele kleurenschema bij elkaar. Alle verschillende kleurmogelijkheden van marineblauw tot lichtblauw. 

Wat kunnen kleuren jou bieden?

Hoe komen al deze kleuren samen, om toch een professioneel kleurenschema te creëren voor een branding of design van een onderneming. Er zijn verschillende formules geprobeerd om hier meer duidelijkheid in te krijgen. Kleurharmonie kan hierbij helpen, alles wat je nodig hebt is het kleurenwiel. De gemakkelijkste formule die je kunt gebruiken is monochromatic. Hierbij gebruik je maar een soort hue (kleur) en gebruik hiervoor de saturation en value opties binnen deze kleur. Met deze mogelijkheid haal je veel verschillende kleuren opties uit een hue. Het voordeel aan deze monografische kleuren is dat het gegarandeerd gaat matchen. Een andere formule die veel wordt gebruikt is analogous, hier gebruik je de kleuren die naast elkaar liggen op het kleurenwiel. Deze verschillende formules zijn te gebruiken om jezelf meer uit te dagen en hierdoor jou meer te inspireren. De volgende formule is complementary, hier zitten de kleuren tegenover elkaar op het kleurenwiel. 

Risico’s bij het gebruik van kleur

Natuurlijk zijn er tijdens het werken aan de kleuren voor een design dingen die je juist wel of niet moet doen. Heb je bijvoorbeeld wel eens meegemaakt dat kleuren met elkaar gaan dansen, omdat deze kleuren het niet goed doen naast elkaar? Denk aan een blauwe achtergrond en een rode tekst. Ook dit kan je op een andere manier verhelpen, zo kan je de kleuren niet op dezelfde level leggen kwa intensiteit. Zodra je met de kleuren gaat spelen zie je wat voor verschil dit kan maken met het design. De mogelijkheid om de tekst fijn te kunnen lezen is een van de belangrijkste elementen bij het maken van een kleurenpalet voor een design. De kleuren moeten te lezen zijn, en de kleuren moeten fijn voor de ogen zijn. Soms betekent dit zelfs dat je geen kleuren moet gebruiken, tenminste, niet in elke detail. Neutrale kleuren zoals zwart, wit en grijs kunnen je hierbij helpen om de rest te laten balanceren. En wanneer je dan weer een beetje kleur gaat gebruiken, dan zie je dat het er echt uitspringt. De aandacht van de lezer wordt hier dan helemaal naar toe getrokken. 

Naast dat kleuren kleuren zijn, brengen kleuren ook gevoel en emotie over. Kleuren hebben een eigen verhaal die ze meenemen in een woord of design. Hiermee wordt de toon van het design duidelijk gemaakt of juist op een betere manier gebracht. Felle kleuren hebben bijvoorbeeld het gevoel van modern en jong. Zachte en verzadigde kleuren hebben meer het gevoel van business en accountancy. Dit is niet altijd zo, soms ligt het maar net aan de context en wat er met het design wordt verteld. Het is verrassend om te zien hoe flexibel kleuren kunnen zijn. Je kunt jouw kleurenschema uit veel verschillende dingen halen. Uit een schilderij of een branding van een product. Er bestaan ook websites die hierbij kunnen helpen om jouw kleurenpallet te maken. Iedereen haalt inspiratie uit anderen, dus de mogelijkheden zijn groot, en hou jezelf niet tegen om hierbij bij andere af te kijken. Er is niks mis door iets te vinden wat je leuk vindt en daar jouw eigen van te gaan maken. Overal waar je kijkt is kleur, kleur, kleur. Het kan soms overweldigend zijn, maar dat hoeft zeker niet altijd zo te zijn. 

Amber Schooneman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *