Branding: Hoe zijn wij eigenlijk zo ver gekomen?

Branding, ofwel de identiteit van een organisatie die producten of diensten aanbiedt, het is niet meer weg te denken uit de huidige samenleving. Iedereen heeft wel een bepaald gevoel en een bepaalde mening bij grote merken. Toch is uit een Amerikaans onderzoek gebleken dat de meerderheid van de 350.000 deelnemers het niet erg zouden vinden als 77% van de merken wegvalt.  (Meaningful Brands®, 2020)

Tegenwoordig speelt de consument ook een veel grotere rol dan vroeger. Dit komt in het bijzonder voort uit technologische ontwikkelingen. Een mooi actueel voorbeeld daarvan is Bol.com. Zij hebben laatst de keuze gemaakt om alle items met zwarte piet erop uit het assortiment te halen. Dit is een erg uitgesproken politiek statement die niet bij iedereen goed valt. Zo kreeg Bol.com direct na het bekendmaken van deze verandering veel lof maar ook veel negatieve berichten. Dit laat zien op welk niveau een groot merk in de samenleving staat. Maar hoe ging dat vroeger?

De start van Branding

In het begin van de jaren 40 waren de radio en print de voornaamste manieren waarop branding aanwezig was. Destijds was het ontwikkelen van een merkimago minder uitdagend dan het nu was omdat er veel minder concurrentie was. Een veelvoorkomend thema in reclame was toen natuurlijk de oorlog.

Vooral Campbell’s, een van de meest iconische adverterende merken van de jaren 40, speelde hier goed op in. Op veel van de advertenties stonden soldaten met hun moeders of vrouwen om ze zo te steunen. De manier waarop Campbell’s inspeelde op maatschappelijke zaken zal een groot voorbeeld zijn geweest voor andere merken. Voor de gemiddelde Amerikaan was het destijds bijna onmogelijk om negatief naar Campbell’s als merk te kijken.

Postwar-economy

Na de oorlog verschoof de algemene invalshoek meer van steun naar comfort. Soldaten en hun moeders werden ingeruild voor een Amerikaanse man en vrouw die het beste uit hun leven haalde. De tone of voice veranderde hier ook mee.

Toen de jaren 50 begon was de economie vol in bloem en gingen veel Amerikanen huizen kopen. Bij een huis horen natuurlijk meubels en andere huishoudelijke producten, dus reken maar dat hiervoor geadverteerd ging worden. De advertenties voor wasmachines bijvoorbeeld waren allemaal gericht op vrouwen. Veel van deze advertenties zouden tegenwoordig seksistisch gevonden worden maar toen keek niemand hier vreemd naar.

moeders werden ingeruild voor een Amerikaanse man en vrouw die het beste uit hun leven haalde. De tone of voice veranderde hier ook mee.

Toen de jaren 50 begon was de economie vol in bloem en gingen veel Amerikanen huizen kopen. Bij een huis horen natuurlijk meubels en andere huishoudelijke producten, dus reken maar dat hiervoor geadverteerd ging worden. De advertenties voor wasmachines bijvoorbeeld waren allemaal gericht op vrouwen. Veel van deze advertenties zouden tegenwoordig seksistisch gevonden worden maar toen keek niemand hier vreemd naar.

 Sex Sells

In de jaren 60 begonnen merken zich meer te onderscheiden op creatieve wijze. De kinderen die net na de oorlog geboren zijn worden tieners en zijn klaar voor wat nieuws. Dit was precies de doelgroep waar veel adverteerders zich op gingen focussen.

Toen met de komst van de jaren 70 kwam er een groot contrast in belangen tussen jong en oud. Bedrijven konden kiezen om mee te doen met de jongeren of om bij hun oude stijl te blijven.

Dit is ook de periode geweest waar het ‘Sex Sells’ principe is begonnen. Veel adverteerders kozen ervoor om vrouwen in suggestieve poses bij hun producten weer te geven.

Videorecorders en melksnorren

MTV en CNN gaan van start en de consumenten met een televisie beginnen meer keuzes te krijgen waar zij naar kijken. Ook de videorecorder komt op de markt en biedt gebruikers de mogelijkheid om een programma op te nemen en de reclames door te spoelen. Dit zorgde ervoor dat merken herkenbaarder moesten worden vanaf het eerste moment. Concurrentie bestond natuurlijk al maar in de 80’s begonnen merken met vergelijkingen maken in hun reclames om zo de overhand te krijgen.

Een van de grootste veranderingen in de wereld van branding heeft plaats gevonden in de jaren 90. De jongere consumenten vonden eerlijkheid en integriteit steeds belangrijker worden voor een positief merkimago.

Voor veel is de campagne van ‘Got Milk?’ de meest memorabele campagne uit de jaren 90. Dit komt door het gebruik van bekende acteurs en actrices en de onserieuze manier waarop deze zijn neergezet.

De opkomst van Facebook

Na 2000 zijn adverteerders erachter dat digitaal adverteren toch best interessant kan zijn. Omdat dit nog zo jong was en nog niet iedereen thuis een computer had staan is dit een flinke opgave. In 2004 gaat Facebook van start en in 2006 is het mogelijk om gericht op social media specifiek mensen te bereiken. Tijdens dit decennium is het duidelijk dat social media essentieel is om je merk op de kaart te hebben staan.

In de jaren 10 zijn de veranderingen vooral achter de advertenties, de precisie waarmee adverteerders de doelgroepen kunnen bereiken met behulp van AI is ongekend. Ook de opkomst van social media zorgt ervoor dat de interactie tussen merken niet meer van 1 kant komen maar de consumenten kunnen nu ook reageren. Dit zorgt ervoor dat er veel aandacht besteedt moet worden om te zorgen dat je bedrijf online er goed uit ziet want iedereen kan dit nu zien. Negatieve berichten verspreiden zich sneller dan vroeger.

De toekomst

Het is moeilijk om te voorspellen hoe de wereld van branding zal veranderen in de jaren 20. Wel is het duidelijk dat de belangen van de grote bedrijven op een lijn moeten zitten met de belangen van de consumenten. Want als een bedrijf binnen de komende 10 jaar niet duurzaam bezig is ben ik er van overtuigd dat het niet positief gezien gaat worden door de meerderheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *