Social branding betekent één zijn met je doelgroep

Razend snel flitsen de nieuwe ontwikkelingen voorbij. Voor je het weet is er weer een nieuw product, merk of technologie op de markt geïntroduceerd. Door de komst van deze nieuwe ontwikkelingen en de groei concurrentie op social media is het voor bedrijven belangrijk om zich op een creatieve en sociale manier te positioneren. Maar hoe doe je dat als bedrijf, hoe laat jij je stem horen? Hoe zorg je ervoor dat jij gezien wordt in een wereld vol creatievelingen en marketeers?

Social branding

Een belangrijke strategie die veel merken hanteren om in contact te komen met hun doelgroep is Social branding. Dit is een combinatie van de termen ‘social media en branding’. In deze tijd is het belangrijk dat je als merk sociaal bent. Het gaat er niet meer alleen om hoe je jouw merk presenteert, maar het gaat er vooral om of je als merk sociaal bent. Als social brand bestuur je jouw merk op een menselijke manier, je geeft je merk een sociaal karakter waar de doelgroep zich in terug kan vinden. Want mensen willen zaken doen met mensen. Het is een goede manier om authentiek te zijn en zo een sterke band met je doelgroep te creëren.

Starbucks

Een voorbeeld van zo’n social brand is Starbucks. Deze internationale keten van koffiehuizen is met 27.339 vestigingen in 76 landen de grootste en populairste koffieketen van de wereld. Maar populair word je niet zomaar. Naast dat ze verschillende koffies schenken, stonden ze in de top drie van de Social Brands Top 100 (van Headstream) in 2011. Hieruit mogen wij dan ook opmaken dat zij een hele goede social brand strategie hebben.

Starbucks zorgt op verschillende manieren dat zij een social brand zijn en dat de doelgroep een engagement voelt. Bij de content die zij posten op verschillende kanalen gaat het dan ook om kwaliteit over kwantiteit. Zo posten zij hoge kwaliteit foto’s in video’s die voorzien zijn van veel creativiteit en gewaagde kleuren. Een ander aspect is dat zij bij de Instagrampost veel gebruik maken van ‘creative captions’. Dit doen ze door veel gebruik te maken van emoties. De captions (onderschriften) van Starbucks bevatten regelmatig oproepen tot actie, humor en details over nieuwe producten, om meer likes, reacties en shares te genereren.

Andere aspecten die Starbucks maakt als een social brand is het contact met de consument. Door middel van de social mediakanalen staan zij altijd in contact en reageren zij op consumenten. Op hun foto’s staan vaak mensen waardoor het voor de consument gemakkelijk wordt om contact te maken met het product en Starbucks als merk menselijk wordt. Ook wordt de mening van de consument veel gebruikt in het creëren van nieuwe content en maakt Starbucks het mogelijk producten te personaliseren.

Als laatste creëert Starbucks urgentie door social media te gebruiken om nieuwe acties, producten te promoten en tijdelijke deals aan te geven. Op deze posts wordt veel gereageerd en gedeeld met vrienden, dit zorgt voor een hoge mate betrokkenheid bij de consument.

Social branding in jouw bedrijf

Al met al kunnen we dus stellen dat Starbucks een goede strategie heeft gevonden om een social brand te creëren. Maar hoe pas je dat goed toe in je eigen bedrijf? Luister actief!

Contact houden met je doelgroep via social media, het starten van conversaties en het aanbieden van interessante content in combinatie met een juist reactievermogen naar je doelgroep is wat jouw merk sterk en sociaal maakt. Het contact krijg je door te reageren op privé berichten, het liken van de posts van je doelgroep en bijvoorbeeld stories te reposten. Jouw doelgroep voelt zich hierdoor gezien en zal en fijn gevoel bij jouw merk creëren. Of in het algemeen en online conversatie starten met verschillende mensen laat zien dat jij als merk een sociaal karakter hebt.

Sociaal zijn houdt ook in dat je net zo reageert op mislukkingen als op successen. Het ontvangen van kritiek en feedback zodat dit verwerkt kan worden en het merk nog succesvoller wordt. Authentiek zijn is van belang; wie ben jij als merk en wat onderscheidt jou? Geef jezelf als merk een gezicht en een ‘sociaal karakter’ hiermee win jij als bedrijf de doelgroep voor je. Als laatste zoekt elke social brand naar nieuwe (samenwerking) relaties met de doelgroep waar beide met een goedgevoel uithalen. Het goed doorhebben dat je als social brand niet voor campagnes zorgt maar je sociaal bent zowel binnen het merk als buiten. En een fijne omgeving creëert voor iedereen die met het merk te maken heeft.

Laat je horen

Kortom, wees als merk vooral jezelf. Start conversaties met jouw doelgroep waar jij als merk mooie relaties uithaalt. En wat ervoor zorgt dat jij als merk groeit en engaged blijft met jouw doelgroep. Mensen willen zaken doen met mensen, maar in hun natuurlijke aard zit het creëren van vriendschappen. Wees een ‘online social friend’ dat maakt jouw als social brand sterk.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *