Zet jouw horecaonderneming op de kaart

Ben jij van plan om een horecazaak te openen, maar heb jij geen idee hoe je jezelf op de kaart kan zetten als nieuwkomer op de markt? Dan ben je aan het goede adres.

In dit artikel wordt er gebruik gemaakt van een fictieve horecagelegenheid
In dit artikel wordt er gebruik gemaakt van een fictieve horecagelegenheid ter visualisatie

In dit artikel gaan we ons focussen op online marketing tips die jij als jonge, ambitieuze ondernemer kan toepassen om naamsbekendheid te creëren door middel van social media. Deze tips komen voort uit ervaring, deskresearch en meerdere succesverhalen. Deze vier tips tillen jouw tent binnen no-time naar een hoger niveau.

TIP 1 – Doelgroep

Ik voel me aangesproken door de content van de Borrel Bar. – doelgroep

Het is belangrijk om je doelgroep altijd als uitgangspunt te nemen. Is jouw gewenste doelgroep niet te specificeren? Dan kan je hem gaan segmenteren. Dit betekent dat je de doelgroep opdeelt in subgroepen. Iedere keuze die je maakt moet aansluiten op je doelgroep: van menukaart en gerechten tot interieurs van je onderneming. Het belang van dit uitgangspunt is hetzelfde online. Ook bij iedere digitale keuze die je maakt is het belangrijk om de doelgroep in je hoofd te houden. Een mooi voorbeeld van dit uitgangspunt is te zien op de Instagram van @fivebrothersfat. Dit is een restaurant die zijn feed vult met afbeeldingen van hun aantrekkelijke, gerechten en mannelijke werknemers. Hun doelgroep? Vrouwen (of mannen) die van mannen en van lekker eten! Don’t we all?

TIP 2 – Social mediakanalen

Heb jij de Borrel Bar al voorbij zien komen op Tik Tok? – doelgroep

Tik Tok account @BorrelBar

De tweede tip die ik je zal meegeven is om te onderzoeken welke kanalen je wilt inzetten. Het is hierbij van belang dat je je blijft innoveren en je dus meegaat met de huidige trends binnen de markt. Dit vergt een beetje onderzoek naar de online activiteit binnen de doelgroep. Bestaat jouw doelgroep voornamelijk uit middelbare scholieren en studenten? Dan is het medium Tik Tok niet te negeren. Of is jouw onderneming gericht op 40+ers? Dan kan je je beter focussen op Facebook of Instagram. Veel restaurants hebben het social medium Tik Tok al ontdekt en het wordt dan ook steeds meer ingezet. Time to jump the brandwagon!

TIP 3 – Consistentie

Ik zie elke dag de posts van Borrel Bar voorbijkomen. – doelgroep

De consistentie van je content is op te delen in: consistentie van de inhoud en consistentie/ frequentie van het posten. De inhoud moet aansluiten bij wat jij als onderneming wil uitstralen. Is duurzaamheid een belangrijk uitgangspunt binnen het bedrijf? Laat dit weten. Plaats relevante content dat de sfeer van de horecaonderneming goed weergeeft. Tot slot is het echt van belang dat de content die je post van goede kwaliteit is, omdat je hierdoor professioneler overkomt. De consistentie/ frequentie is net zo belangrijk. Hierbij gaat het om de hoeveelheid van de posts en de momenten. De Instagram van @spaghetteria_pastabar plaatst dagelijks foto’s van hun lekkernijen en aanbiedingen. Daarnaast heeft de feed een consistente en duidelijke sfeerimpressie. Stay on top of mind.

TIP 4 – Wederkerigheid

OMG, zag je die Story van Lisa op Insta? Ik wil daar ook borrelen. – doelgroep

Instagram account van iemand uit de doelgroep

Wil jij graag dat jouw gasten terugkeren en anderen motiveren om ook langs te komen? Hierbij kan je denken aan het geven van kortingen. Wanneer X een foto plaatst bij jouw onderneming krijgt hij/ zij bij het volgende bezoek 10% korting. De foto wordt gedeeld onder de ‘volgers’ van de gast. De volgers worden gemotiveerd om te komen eten en doen vervolgens hetzelfde. Zo vergroot je je bereik binnen een handomdraai. Let the audience spread the word.

Concluderend kun je zeggen dat je sprongen gaat maken wanneer je content gericht is op de doelgroep; je de juiste kanalen inzet; je consistent blijf en je zorgt voor wederkerigheid. Heb jij al je eerste stap gezet naar succes? Waar wacht je dan nog op. Dit is iets wat ik persoonlijk veelal voorbij zie komen bij de mensen die ik volg op social media en ik kan uit ervaring zeggen dat het mij meerdere keren heeft gemotiveerd om een nieuwe tent uit te proberen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *