Branding: “Je gebruikt het voor…”

Branding: “Je gebruikt het voor…”

Dit is een vraag die menig mens stelt als het woord branding te horen komt. Wat is het nu precies en wat houdt het in? In dit artikel ga ik je wat meer vertellen over de herkomst van branding en welke verschillende kanten je ermee op kunt.

De afkomst van branding

Branding is afkomstig is uit het Engels en heeft als betekenis: brandmerken. Tegenwoordig komt dit niet zo vaak meer voor maar vroeger was het heel gewoon om als boer je vee te brandmerken. Hiermee werd er laten zien van wie het vee was of waar het vandaan kwam. Letterlijk het opstempelen van het merk van de eigenaar. Tegenwoordig, als er over branding wordt gesproken in het bedrijfsleven wordt er bedoelt dat je laat zien van wie het bedrijf is en wat het inhoud. Dit is meer dan alleen merk bedenken en je bedrijf een naam geven.

Branding in bedrijf

Branding is dus vertellen aan je klanten wie je bent en waar je bedrijf voor staat. Het laat zien waarom je merk anders is dan de rest van je concurrenten en je geeft ze een reden om voor jouw merk te kiezen. Je onderscheid jezelf van de rest en brengt een boodschap uit. Branden doe je o.a. met een logo, merknaam, huisstijl en content dat jouw merkwaarden bevat. Doordat je jezelf onderscheidt van de rest van de concurrenten kan je je product of dienst via verschillende marketingstrategieën promoten. Branding is dus een onderdeel van je marketing in je bedrijf.

Branding in verschillende richtingen

Als je denkt aan branding komt het misschien niet meteen in je op maar er zijn verschillende soorten richtingen die je op kunt gaan. Je hebt Personal branding, Corporate branding en City branding. Bij personal branding gaat het erom dat je jezelf als persoon het merk vertegenwoordigd. Je bent als ware het merk. Dit kan bijvoorbeeld als je diensten verleent waarin jouw kennis nodig is. Het is dan belangrijk om jezelf als persoon te branden bij je doelgroep. Het is voor je klanten fijn om te weten met wie ze te maken hebben en wat je doet. Dus je laat door personal branding zien wie jij bent en wat je precies in huis hebt. Dat geeft vertrouwen bij de klant en versterkt je merk. Corporate branding draait echt om de bedrijfsnaam die je gaat promoten. Hierbij wordt je bedrijfsnaam echt gezien als je merk. Dit zal je dan ook doormiddel van branding gaan promoten bij al de betrokkenen rondom je bedrijf en je klanten. Vaak is corporate branding sterker omdat je gebruik maakt van een unieke vorm van branding. Producten hebben je concurrenten ook maar vaak is je bedrijfsnaam uniek en daardoor meer bestand tegen concurrentie. Je zou het misschien niet denken maar landen maken ook gebruik van branding. Citybranding om duidelijk te zijn. Het wordt gebruikt in het toerisme, ze gebruiken populaire plekken en andere cultuureigen eigenschappen om toeristen aan te trekken.

Aandachtspunten voor branding

Bij branding is het belangrijk om extra aandacht te vestigen op de volgende onderdelen:

Waar staan we voor als bedrijf? Is het duidelijk voor de buitenwereld wat je wilt bereiken met je merk en waar je voor staat. Wat maakt jouw merk uniek?
Het merk adidas brengt met hun slogan duidelijk naar voren waar ze voor staan en waar hun merk voor gaat.

kijk naar je concurrenten en probeer je hiervan op een unieke manier van te onderscheiden. Wees anders dan de rest zodat je opvalt in de markt.

Kijk naar deze twee merken. Ze verkopen allebei hetzelfde product maar zijn wel onderscheidend van elkaar. Beide merken hebben dus een goede branding.

Besteed tijd aan je missie en visie, hoe laat je deze terug komen in je strategie?

Bedenk hoe je wilt dat je klanten het merk beleven en ga kijken hoe je dit voor elkaar kunt krijgen. Als je kijkt naar deze reclame van Amstel Bier zie je duidelijk naar voren komen hoe ze de consument het merk laat beleven. Het biertje dat hierin gedronken wordt staat voor vriendschap. Hierdoor proberen ze een relatie te leggen tussen hun merk en vriendschap om zo een positieve relatie te ontwikkelen met het merk.

verzin een goede naam en bedenk een opvallend logo, zorg dat je een huisstijl ontwikkeld die je kunt doorvoeren in je strategie. Hierdoor is jouw content herkenbaar voor jouw merk en zullen klanten sneller een relatie leggen naar jouw merk toe. Heineken is wereldberoemd. Iedereen die deze naam met de groene achtergrond en rode ster ziet weet precies over welk product het gaat en dat is key voor een goed logo en huisstijl.

Branding en verder

Zoals je kunt lezen kan branding breed ingezet worden en bevat het een groot scala aan onderdelen waaraan gedacht kan worden. Het grootste doel hierbij is om je merkbekendheid te vergroten en een positieve indruk achter te laten bij je doelgroep. Met de bovenstaande aandachtspunten ben je al een eind op weg. Ben je nu benieuwd naar de laatste trends in branding? Lees hier dan binnenkort meer over in mijn volgende artikel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *