Zorg voor goede branding van jouw merk: vijf stappen

Waarschuwing! In dit artikel lees je niet hoe je de marketing voor jouw merk aanpakt, maar hoe je zorgt voor een goede branding van je merk. Let op! De branding van je merk is niet minder belangrijk. Wat precies het verschil is tussen marketing en branding wordt in dit artikel duidelijk net als welke stappen je moet nemen om tot een goede branding voor jouw merk te komen.

Maar wat is eigenlijk het verschil tussen marketing en branding. Eigenlijk is het heel simpel. Bij marketing houd je je bezig met het actief promoten van je merk en de producten/diensten die daarbij horen. Branding is alles wat daaraan voorafgaat. Bij branding richt je, je op de identiteit van je merk. Wie ben je en waar sta je voor? Dit communiceer je naar de doelgroep in de hoop dat zij zich hierin kunnen vinden en zich verbonden gaan voelen met jou als merk. Branding is dus meer strategisch en een pull-tactiek, terwijl je bij marketing, wat tactisch is, een push tactiek gebruikt. 

Dat maakt het één niet meer of minder belangrijk dan het ander. Wel is het zo dat branding richting geeft aan je marketing. De marketinguitingen die je via een push-tactiek met de consument communiceert wil je immers wel aan laten sluiten bij wie je bent en waar je voor staat, je branding dus. Dit is dan ook de reden waarom het definiëren van de identiteit van je merk zo van belang is. Als je weet wie je als merk bent of in ieder geval hoe je als merk gezien wil worden, kan je veel beter beoordelen of je marketing juist is. Dit brengt ons bij de eerste stap van het ontwikkelen van jouw brand management:

1. Definieer de missie en visie van jouw merk

Jouw missie geeft aan waar je als merk voor staat. Het beschrijft wat je doet en voor wie je dat doet. 

Jouw visie zegt iets over de toekomst. Bij het definiëren van een visie kijk je naar de wereld om je heen, de trends en de ontwikkelingen die daarin spelen en wat jij daar als merk aan kan bijdragen. Een visie geeft aan waar je als merk voor gaat en is dan ook ambitieus en inspirerend.

2. Kies een thema dat bij je missie en visie aansluit

Het kiezen van een thema is essentieel om straks tot goede marketinguitingen te kunnen. Een thema geeft je, naast het definiëren van een missie en visie, de mogelijkheid je te onderscheiden van de concurrentie. Een goed voorbeeld hiervan is de vergelijking van drie marketinguitingen van zuivelfabrikanten. Drie keer hetzelfde product, maar vanuit hun merk gestuurd, anders in de markt gezet. Zo legt Becel de nadruk op je gezondheid, focust Blue Band zich op het gezinsleven en Campina legt de nadruk op een luxe ervaring van een relaxte zondagochtend. 

Om tot zo’n specifiek thema te komen is het van belang de volgende punten goed voor jezelf op een rijtje te hebben. Deze twaalf punten geven je houvast en brengen je terug naar de basis, van waaruit je tot een authentiek thema kan komen:

  1. Wat zijn de drijfveren en motivaties van jouw merk?
  2. Wat zijn de onderscheidende waarden die je hanteert? 
  3. Wat is de missie van het merk?
  4. Wat was de inspiratiebron voor de start van jouw merk? 
  5. Waarom doe je wat je doet?
  6. Wat maakt jouw merk bijzonder?
  7. Wat is de cultuur binnen het merk?
  8. Waarom willen anderen bij jouw merk werken?
  9. Wat is de professionele stijl van jouw merk?
  10. Wat is de manier waarop het merk communiceert?
  11. Wat wil je dat anderen over jouw merk denken?
  12. Hoe wil je dat je merk door anderen omschreven wordt?

3. Trek je missie, visie en thema door in de communicatie

Nu je tot een concrete, authentieke en onderscheidende missie en visie bent gekomen en je thema hebt bepaald is het van belang dat dit overal in je communicatie terug te zien is. Je huisstijl, site content, social media-uitingen, posters en alle andere communicatiemiddelen die je inzet moeten de identiteit van jouw merk uitstralen. Het moet herkenbaar zijn en het juiste gevoel oproepen bij de klant. Let hierbij op kleurgebruik, lettertype, het beeld waar je voor kiest en de opmaak van je content.

4. Zorg ervoor dat je consistent bent.

Pas na het bepalen van je missie, visie en thema, niet alleen je Instagram content of Facebookpagina aan, maar zorg ervoor dat je communicatie één geheel blijft. Let op! Je communicatie stopt niet bij je website. Zorg er bijvoorbeeld ook voor dat de inrichting van je kantoor of werkruimte goed aansluit bij je huisstijl.

5. Instrueer je werknemers

Zorg er als laatst voor dat iedereen op de hoogte is. Niet alleen je communicatie-uitingen moeten goed aansluiten bij je missie, visie en thema, maar ook je werknemers moeten representatief zijn voor wat jij uit wil dragen als merk. Wil jij als biologische supermarkt ervoor zorgen dat het doen van boodschappen een echt relaxmomentje is? Zorg er dan voor dat de werknemers vriendelijk zijn, maar vooral ontspannen, openstaan voor een praatje en bereid zijn om extra service te verlenen.

Tijd om aan de slag te gaan. Plan een brainstorm in, maak een moodboard, zet alles op papier en breng het vooral in de praktijk. Met een sterke pull-tactiek komt je push-tactiek straks namelijk veel beter tot z’n recht.

Één reactie Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *