Waarom Social Branding onmisbaar is

on

Social Branding. De naam verklapt het al, ‘social’. Social media is hot. Steeds meer mensen en bedrijven investeren erin. Het merendeel is bekend met social media en heeft een Facebook of Instagram account. Maar wanneer ben jij als merk sociaal? Hoe gaat de doelgroep zich identificeren met jou als merk? En waarom zou je social media in moeten zetten?

Branding

Branding. Maar wat is branding nu eigenlijk? Branding is meer dan een logo, een vorm van marketing of een reclame. Het heeft te maken met vertrouwen, actie, een veilig gevoel en een gevoel van beloning. Je merk valt of staat met branding. Vraag jezelf maar eens af waarom je altijd weer zwicht voor de cappuccino van de Starbucks, terwijl je weet dat dezelfde koffie om de hoek goedkoper en even lekker is? Waarom je bij de Ikea altijd wegrijdt met een volle kofferbak, terwijl je alleen een paar mokken nodig had. En hoe het komt dat je van Disney zo’n onbeschrijfelijk magisch en bijna betoverend gevoel krijgt? Juist, dat alles heeft te maken met branding.

Branding is alles wat een merk visueel maakt. Denk bijvoorbeeld aan het logo, de naam, de huisstijl, symbolen, sfeer, normen en waarden en ga zo maar door. Je wil als merk een specifiek gevoel creëren bij de klant. Dat gevoel moeten ze krijgen als ze jouw merk zien, horen, voelen of zelfs ruiken. Het doel van branding is, om als merk een identiteit te creëren. Wanneer je weet wat de persoonlijkheid van jouw merk is, kun je dat nauwkeurig gaan uitwerken. Kijk bijvoorbeeld naar Starbucks. Hun missie is om de menselijke geest te inspireren en te verzorgen. Deze missie is voortgekomen uit de identiteit van Starbucks. Dat is wie je als merk wilt zijn. Hoe je tot zo’n sterke identiteit als die van Starbucks komt lees je hier, een artikel dat gaat over het boek “De Starbucks strategie”.

Social media als marketinginstrument

Social media zorgt voor een grote betrokkenheid van klanten. Klanten delen online voortdurend hun mening en hun ideeën. Dit kan je als merk gebruiken om diensten en producten te verbeteren. Social media bieden merken een geweldig platform om op een interactieve manier in contact te zijn met hun klanten. In tegenstelling tot een eenzijdige reclameboodschap op televisie, kunnen klanten via social media relevante imput geven door directe communicatie. Dit zorgt voor meer betrokkenheid bij je merk en is essentieel voor het succes van social media als marketinginstrument.

Hoe zet je social media op de juiste manier in?

Tegenwoordig moet je als merk ‘sociaal’ zijn om te kunnen overleven in deze digitale wereld. Je kan geen sturing geven aan wat online gezegd wordt over je merk, maar wel aan hoe jouw merk overkomt. Denk daarom aan deze tips om jouw merk op social media te versterken.

Is je doelgroep al op social media te vinden? Voordat je begint met social media is het van belang om te weten wie je doelgroep is en hoe je hier het best op in kan spelen. Er zijn bedrijven die niet kunnen bestaan zonder sociale media, ze zijn er tenslotte door groot geworden, zoals Rumag. Rumag is een Nederlands merk dat is groot geworden dankzij social media. Eerst bouwden ze hun merk alleen online op, waarna ze ook lifestyle spullen gingen verkopen. De volgers van Rumag kunnen zich goed identificeren met het merk, waardoor hun berichten veel worden gedeeld en geliket. Volgens UvA-professor Willemijn van Dolen begon het als een hype, maar is het inmiddels een beweging met een grote groep loyale volgers.

Een handige tool om erachter te komen welk platform je het beste kan inzetten voor je doelgroep is, de socialmedia-factsheet van Frankwatching. Met behulp van deze socialmedia-factsheet weet je waar jouw doelgroep actief is. Wil je je bijvoorbeeld voornamelijk richten op mannen? Dan is YouTube, Twitter, LinkedIn en Reddit daar erg geschikt voor. Toch liever richten op vrouwen? Gebruik dan Facebook, Instagram en Pinterest.

User Generated Content

User Generated Content is content gecreëerd door (potentiele) klanten of gebruikers, en niet door een merk zelf. Je kunt hierbij denken aan reviews of foto’s en video’s van een product. Deze makkelijke vorm van content is een goede manier om je feed te vullen met content waar je zelf niks voor hoeft te doen. Daarnaast werkt het ook heel goed om nieuwe volgers aan te trekken en je bestaande volgers om te zetten in klanten. Uit onderzoek van Business2Community blijkt dat millennials 50% meer vertrouwen hebben in user generated content dan in branded generated content. Volgens Nielsen heeft 66% van de consumenten vertrouwen in reviews van andere klanten. Probeer daarom te experimenten en je voordeel op te doen door het inzetten van content gecreëerd door je klanten.

Om een sterk merk op te bouwen op social media is het van belang dat je een specifiek gevoel creëert bij de klant. Zorg voor een krachtige beeldtaal die je klanten gaan herkennen door relevante content aan te bieden. Blijf onderscheidend, vernieuwend en motiverend om je doelen op social media te gaan realiseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *