Verhoog je conversie met een goede nieuwsbrief

Is de nieuwsbrief nog wel van deze tijd? Zeker, uit actuele cijfers over e-mailmarketing blijkt dat voor 86% de e-mail in de top 3 staat van belangrijkste online kanalen. Nieuwsbrieven kunnen aanzetten tot meer verkopen, maar het kan ook averechts werken. Het bereiken van zoveel mogelijk mensen is één, maar hoe zorg je ervoor dat je ontvangers interesseert?

In dit artikel leg ik jou uit hoe je meer conversie kunt behalen met de nieuwsbrief, door middel van simpele aanpassingen. Hiermee hoop ik jou na het lezen van dit artikel expert te maken op het gebied van nieuwsbrieven schrijven, met als resultaat niet alleen meer nieuwsbriefaanmeldingen, maar ook meer conversie op een aankoop, aanvraag of download.

Het begint bij meer aanmeldingen

Er zijn verschillende manieren om de nieuwsbriefaanmeldingen te stimuleren, zoals de pop-up tool. Zorg ervoor voor dat deze content aansluit bij de uitgangspunten van je bedrijf en laat geen irritatie ontstaan bij de doelgroep. Vul een lege ruimte op, zoals de rechterkant van de landingspagina en laat na minimaal 25 seconde een pop-up verschijnen.

De drempel voor een nieuwsbriefaanmelding moet laag zijn. Maak het invulformulier niet te lang en geef de bezoeker een reden voor een inschrijving. Ben jij de goedkoopste of heeft jouw bedrijf misschien wel belangrijke certificaten? Ook sociale dwang kan de drempel verlagen. “Meld je net als 100.000 andere bezoekers aan voor de nieuwsbrief”, is bijvoorbeeld een effectieve quote.

Social media kunnen natuurlijk niet ontbreken. Zet kanalen als LinkedIn en Facebook in om gebruikers nieuwsgierig te maken naar jouw nieuwsbrief. Geef ze een korte preview en vergeet hierbij geen visuele elementen.

4 belangrijke tips

De ontvanger moet de nieuwsbriefinhoud binnen een paar seconde kunnen scannen en weten waarom het voor hem relevant is, wat het onderwerp is en welke volgactie van hem wordt verwacht.

Een specialist in het behalen van conversie op de nieuwsbrieven en mede-eigenaar van nieuwsbriefsysteem.nl heeft mij de 4 belangrijkste tips gegeven voor het schrijven van een nieuwsbrief:

  • Informeren: in de nieuwsbrief spreek je (potentiële) klanten aan om jouw producten of diensten af te nemen. Terwijl je in de interne nieuwsbrief collega’s op de hoogte stelt.
  • Inspelen op de actualiteit: trek de aandacht door een trend of een actuele gebeurtenis te koppelen aan je boodschap. Hierdoor krijgt de nieuwsbrief meer lading.
  • Verkoop bevorderen: met een nieuwsbrief kun je een product waar veel vraag naar is onder de aandacht brengen. Licht dit product uit en stimuleer een aankoop met een kortingscode of promotieactie.
  • Relatie opbouwen met je doelgroep: regelmatig contact zoeken met de doelgroep en in beeld blijven is belangrijk. Zorg ervoor dat je makkelijk vindbaar bent en klanten niet afhaken.

De aanpak van een goede nieuwsbrief

Een eigen unieke nieuwsbrief die zorgt voor een waardevol klantcontact, dat leidt tot aanbevelingen en kans op extra verkopen.

  • Het begint bij een afzendernaam. Maak het persoonlijk met iets als,  “Milou namens de Hogeschool van Amsterdam”.
  • Prikkel de lezer in de ontwerpregel en wees duidelijk over welke actie jij wilt dat ze gaan ondernemen. Niet langer dan 35 tekens. Zoals: “Ga nu naar de website …”, “Meld je nu aan …”.

In de nieuwsbrief moet je de aandacht trekken met een goede call-to-action en visuele elementen.

  • Houd bij de call-to-action je doelstelling in de gaten. Wil je dat ze doorklikken naar de website of dat ze tickets kopen voor een evenement? Maak buttons met een opvallende achtergrondkleur.
  • Uit onderzoek is ook gebleken dat het menselijk brein 60.000 keer sneller visuele content kan verwerken. Ondersteunend beeldmateriaal kun je ook koppelen aan een link, omdat ontvangers vaak op de afbeelding klikken. Bedenk hierbij ook weer waar je ze naartoe wilt leiden, zoals de over ons pagina op de website of een belangrijk artikel over je bedrijf.

Meten = weten

Vooruitgang in de nieuwsbriefaanmeldingen? Bekijk na de optimalisatie altijd je resultaten, om de voortgang van het behalen van je doel in de gaten te houden. Welke elementen werken bij de doelgroep? Waar is nog ruimte voor verbetering? Zo verhoog je de kwaliteit en het effect ervan, om zo het maximale uit je nieuwsbrief te halen. Doe bijvoorbeeld een nulmeting, zodat je resultaten kunt vergelijken in de toekomst. Kijk hierbij naar het aantal verzonden e-mails, geopende e-mails, unieke kliks per link etc. Breng het effect van je nieuwsbrief overzichtelijk in beeld.

Tot slot heb ik nog extra tips: de beste dagen voor het versturen van de nieuwsbrief zijn dinsdag en donderdag. Deze mail wordt het meest gelezen om 6:00 bij het opstaan, 10:00 bij aankomst op het werk, 14:00 tijdens het werk en om 20:00 op de bank voor de tv. Houdt hierbij rekening met de invulling van je nieuwsbrief. Hoe wil je dat de ontvanger reageert en welke benadering past hierbij? 55,48% opent de nieuwsbrief op smartphone, dus zorg dat de nieuwsbrief op elk device goed werkt.

Bedankt voor het lezen van dit artikel en succes met het schrijven van een nieuwsbrief! Inspiratie nodig? Bekijk de nieuwsbrief van Nike en let hierbij goed op de vormgeving. Zie ook de aanmeldingspagina van Coolblue en richt je op de call-to-actions.


https://www.nike.com/nl/email-signup
https://www.coolblue.nl/aanmelden_nieuwsbrief

Bronnen:

https://e.loavies.com/2/4/1803/1/WxFVgRraV-XtQDtNN_I1mjue45_APXzcAaQx16ZY5cLp1EExzp9tdNayRWQOHRbSAHXfqt7xpVMwc-4f6rGqGg

https://spotler.com/conversie-optimaliseren-in-de-nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *