TikTok: een must voor bedrijven!

TikTok. Wie kent het tegenwoordig niet. Het is as we speak de snelst groeiende app van het moment. Op het relatief nieuwe socialmediaplatform worden korte video’s van meestal vijftien seconde lang gedeeld. Een leuk dansje, een challenge, een influencer die een product aanbiedt, een video om je te laten lachen of simpelweg een persoon die een verhaal deelt. Niks is er te gek. En dat is precies waarom jij TikTok als bedrijf moét inzetten!

Vooral onder tien- tot negentienjarigen is TikTok enorm populair. Focus jij je als bedrijf op deze doelgroep, dan is dit hét platform om hen écht te bereiken. Is dit niet jouw doelgroep? Niet getreurd! Het beoogde publiek van TikTok breidt zich steeds verder uit. Steeds meer mensen van middelbare leeftijd downloaden de app. Inmiddels downloadde al meer dan anderhalf miljard mensen TikTok. De app kent maar liefst drie miljoen actieve Nederlandse gebruikers. 

Tot nu toe zetten maar weinig bedrijven TikTok in. Nederlandse bedrijven doen dit vrijwel helemaal niet. Enkele Nederlandse bedrijven die dit wel doen zijn: De Efteling, Basic-Fit en Bol.com. Kleinere bedrijven lijken TikTok nog niet te zien als groot socialmediaplatform. Denk nu niet dat TikTok voor jouw bedrijf niet relevant is. Integendeel, je kan de concurrentie nu juist een stapje voor zijn. 

De For You-page
Want wat is precies hetgeen wat TikTok zo onderscheidend maakt? Op Facebook, Instagram, Twitter, etc. kunnen toch ook gewoon video’s worden geplaatst? Klopt! Echter bereik je op die kanalen vrijwel alleen je huidige volgers. Het algoritme van TikTok zorgt ervoor dat je veel meer mensen bereikt dan enkel je volgers. De content die je op de app plaatst kan een boost krijgen wanneer deze na het eerste uur van plaatsen al veel likes en reacties krijgt. Door deze boost belandt de video op een algemene pagina; de For You-page. Hoe meer likes en reacties de video krijgt, hoe meer mensen de video zien en hoe meer mensen in aanraking komen met jouw bedrijf. 

De video’s die op de For You-page belanden, hebben vaak miljoenen views van over de hele wereld. Als bedrijf kan je deze app dus ook gebruiken om je te profileren op de internationale markt, mochten de bedrijfsdoelstellingen daarop gericht zijn. 

Het genereren van likes en reacties, oftewel gezien worden op TikTok, is gemakkelijker dan je denkt. Het regelmatig posten van video’s is een must. Zo ziet TikTok dat het relevant is om jouw video’s op de For You-page te plaatsen. Verder is het belangrijk om mee te gaan met eventuele challenges, helpt het gebruiken van hashtags, is samenwerken met bekende influencers interessant en zet vooral de functie “duet” aan. Hierdoor kunnen anderen jouw video’s gebruiken in hun eigen video’s en ook zo krijg je meer bereik. Zorg er tevens voor dat je met jouw content jezelf onderscheid van de content van anderen. Hoe dit alles gedaan wordt kan je lezen in mijn andere artikel over hoe je als bedrijf een groot bereik en engagement krijgt op TikTok.

Andere features
TikTok heeft tegenwoordig een hoop features. Zo kan je bijvoorbeeld in je bio een koppeling maken naar de andere socialmediakanalen waarop jij als bedrijf actief bent. Gebruikers kunnen zo gemakkelijk doorklikken. Tevens heeft de app sinds kort de optie om de link van jouw website te publiceren in de bio. Zo kun je gebruikers naar jouw website verwijzen. Meer mensen kennis laten maken met jouw bedrijf wordt zo veel gemakkelijker gemaakt.

Op TikTok is het nu nog niet mogelijk voor bedrijven om te adverteren. De advertenties zitten nog in een bètamodus. Er zijn maar weinig bedrijven die hun voordeel mogen doen met de advertenties, waaronder Nike en Apple Music.

Het gezicht achter het bedrijf
TikTok is niet alleen goed voor het vergroten van je merkbekendheid en bereik. Door de app in te zetten laat je de mens achter de organisatie zien. Dit is belangrijk omdat men liever zakendoet met mensen dan bedrijven. Dit kan uiteindelijk leiden tot een hogere mate van conversie.

Kortom, TikTok biedt een hoop mogelijkheden voor jou als bedrijf. Je vergroot je bereik door de app (zowel nationaal als internationaal), je loopt een stap voor op de concurrent, het kan leiden tot een hogere mate van conversie én laten we ook niet vergeten dat het maken van de video’s heel erg leuk kan zijn! Elke doelgroep is inmiddels op de app te vinden, dus elke doelgroep valt op de app te bereiken. Ik zou zeggen, wacht niet langer en ga ermee aan de slag!

Bronnen:
https://www.frankwatching.com/archive/2019/12/24/tiktok-bedrijf/
https://so-mc.nl/tiktok-voor-bedrijven/
https://whello.nl/marketing-tips/social-media/4-redenen-waarom-tiktok-interessant-kan-zijn-voor-jouw-bedrijf/
https://www.dgoc.nl/kennisbank/tiktok-marketing/tiktok-voor-bedrijven/ https://sterc.com/nl/blog/tiktok
https://sobuzzy.be/nl/2020/01/08/tiktok-interessant-voor-jouw-bedrijf/ https://www.simonelevie.nl/hoe-werkt-tiktok-en-voordelen/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *