Ontdek hoe jij klanten met het juiste design kan beïnvloeden

Iedereen kent het wel. Op je vrije middag lekker online shoppen. Je bent niet per se opzoek naar iets, maar je gaat automatisch je favoriete websites af. Maar wist je dat deze websites niet voor niets jouw favoriete go to’s zijn? Indien een website jou namelijk niet bevalt, zal je waarschijnlijk niet zo snel meer terugkomen. De makers hebben hier goed over nagedacht. Door het juiste design in te zetten, word jij onbewust aangestuurd. In deze blog vertel ik jou wat belangrijk is en waar je op moet letten.

09.10.2020 | Danique Mulder

Marketeers zijn dagelijks bezig met het beïnvloeden van klantgedrag. Zij willen namelijk graag dat jij en ik overgaan tot een actie. Dit kan een aankoop zijn, maar bijvoorbeeld ook het maken van een afspraak. Om jou een iets duidelijker beeld te geven, zal ik je een paar dingen uitleggen.

Het brein

Ieder mens krijgt per seconden miljoenen prikkels tot zich. Dit zijn er zoveel, dat wij dit geen eens doorhebben. De hersenen bestaan namelijk uit twee delen. Systeem 1 is snel, automatisch en onbewust. Systeem 2 is langzaam en zal eerst alles overwegen. Je zal wel denken dat wij vooral gebruik maken van systeem 2, maar dat is verre van waar. 95% van onze handelingen gebeuren namelijk onbewust en dus via systeem 1. Marketeers kennen dit fenomeen en spelen hier maar al te graag op in. 

Wat is er nodig om je klant te sturen? 

Marketeers blijven onderzoek doen naar onze onbewuste handelingen en systeem 1. In de afgelopen jaren hebben zij ontdekt welke onderdelen jij precies moet inzetten om tot het beste resultaat te komen.

Een belangrijk onderdeel is de affordance van de website. Affordance houdt in dat jouw design makkelijk in gebruik is. De klant moet meteen snappen wat de bedoeling is en welke handelingen zij moeten verrichten. Een goed en makkelijk design bespaart jouw klant tijd. Daarnaast zorgt dit voor minder fysieke en mentale moeite. Je klant zal hierdoor eerder overgaan tot een aankoop.

Daarnaast is het belangrijk om de aandacht te trekken. Zonder aandacht gebeurt er namelijk niets. Aandacht trekken kan op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan bewegende beelden, verschillende vormen en kleuren en het gebruik van afbeeldingen die een emotie oproepen. 

Als de basis van je design goed is, is het belangrijk om nog wat dieper te kijken. Een belangrijke man die de gedragsbeïnvloeding heeft bestudeerd is Cialdini. Hij is een Amerikaanse psycholoog gespecialiseerd in overtuigingprincipes. Cialdini heeft zes kenmerken benoemd om het gewenste gedrag te beïnvloeden. Indien je deze kenmerken verwerkt, wordt de klant onbewust aangezet tot een actie. In de onderstaande illustratie worden de kenmerken toegelicht. 

Illustratie door Danique Mulder

Wil je meer informatie over Cialdini en de zes kenmerken? Kijk dan eens op deze website. 

Hoe NA-KD de theorie tot leven brengt

Laten we even kijken naar de website van NA-KD. Hopelijk wordt de bovenstaande uitleg dan meteen duidelijk. NA-KD is een online kledingwinkel. Ze hebben een groot en breed assortiment. NA-KD staat bekend om hun samenwerkingen met bekende influencers. Hierdoor stralen zij autoriteit uit, wat dus meteen zorgt voor een groter bereik en meer binding met de klant. Helemaal onderaan de homepagina kan jij je aanmelden voor de nieuwsbrief. Indien jij je hiervoor aanmeldt krijg je 20% korting op je eerste aankoop.

Als klanten op de website komen, zien zij meteen een georganiseerde website. NA-KD wisselt kleuren en vormen goed met elkaar af. Het is voor de klant meteen duidelijk wat bij elkaar hoort en wat niet. De knoppen op de website zijn logisch verwerkt. Je kan per categorie kledingitems bekijken en ook het filteren is bovenaan duidelijk weergegeven. Ook maakt de website gebruik van een responsive design. Door met je muis over de kledingitems te gaan, komt de bestelknop naar voren. Wanneer je op een kledingitem klikt, zie je hoeveel mensen er op dit moment naar het product kijken, hoe vaak het is gekocht en wordt het duidelijk aangegeven als de voorraad laag is. 

Als we de website dus goed bekijken, zie je dat NA-KD aan veel voorwaarden voldoet. Zij hebben een mooi ontwerp, het is makkelijk in gebruik, ze trekken de aandacht en voldoen aan de principes van Cialdini. Systeem 1 kan hier dus heerlijk zijn gang gaan zonder dat wij het doorhebben. NA-KD heeft haar doel dan ook goed weten te behalen, want door dit design zullen zij een veel hogere conversie hebben dan websites die deze onderdelen niet hebben geïntegreerd. 

Illustratie door Danique Mulder

In het kort 

Het design op zich is dus al heel belangrijk, maar het onbewust inspelen op systeem 1 is nog belangrijker. Door dit met elkaar te verweven kom jij tot het gewenste resultaat. Als mediaprofessional wil ik je vooral meegeven dat het draait om de klantervaring. Maak het hen makkelijk en bespaar de klant tijd en inspanning. Zorg voor een makkelijk design, aandacht en de zes principes. 

Ik hoop dat je nu een duidelijk beeld hebt gekregen over hoe jij je website kan inrichten om je klanten te beïnvloedden zonder dat zij dit zelf doorhebben. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *