LinkedIn voor de win

3 Tips & tricks om te groeien als professional op LinkedIn

Een promotie op je werk? Een nieuw hoogtepunt voor je eigen onderneming? Een superinteressant artikel wat je wilt delen? Dan is het meest logische platform om dit op te doen LinkedIn! LinkedIn is hét social mediaplatform voor professionals. Je hebt vele functies zoals het feliciteren van een connectie op een nieuwe baan tot het delen van bedrijfsvideo’s. Maar hoe gebruik je LinkedIn nu eigenlijk voor professionele doeleinden?

LinkedIn is een zeer uitstekend platform om actief op te zijn voor je eigen onderneming. Voor vele professionals is dit echter nog onbekend terrein. Daarom zal ik jullie wat algemene informatie geven over LinkedIn én handige tips & tricks om je bereik op LinkedIn te vergroten.

De meeste mensen kennen LinkedIn wel, maar wat is het nu precies en wat kan je ermee?
Linkedin is een professioneel social mediaplatform en staat bekend als het grootste professionele netwerk ter wereld. LinkedIn brengt professionals van over de hele wereld bij elkaar. Daarnaast kunnen bedrijven hier vacatures op plaatsen en zo helpt LinkedIn mensen bij het vinden van een baan, freelance werk, klanten of potentiële partners. Ook kan je hier erg goed op netwerken. Allemaal nieuwe mensen leren kennen op een congres of beurs? Voeg ze toe op LinkedIn! Het is als het ware een online cv en visitekaartje. Jij kunt hier potentiële klanten en partners vinden en contact met hen opnemen. Dit klinkt nog niet heel verleidelijk en spannend, maar er is meer! Je kunt hier veel vakinformatie op vinden. Daarnaast is dit platform zeer geschikt om je te profileren als expert in jouw vakgebied. Een social mediaplatform als LinkedIn is belangrijk en vaak onmisbaar in een digitale strategie.

Tips & tricks om het meeste uit je LinkedInaccount te halen.
1. Je profiel

Het eerste wat belangrijk om te doen is het optimaliseren van je account. Laat hier je opleidingen, werkervaring, een professionele foto en een headline achter. Dit is het eerste wat anderen zien als ze op jouw account terechtkomen. Zorg er dus voor dat dit er representatief uitziet, maar blijf vooral bij jezelf! Als je dit hebt gedaan, is de volgende stap het creëren van een samenvatting van je account.

Waarom is een goede samenvatting belangrijk? Als je een designer bent is het handig om termen als design, webdesign, ontwerper terug te laten komen op je profiel. Als dit in de samenvatting van je profiel staat, is de kans groter dat je hoger in de zoekresultaten eindigt. Hierdoor vinden mensen je dus sneller. Daarnaast is het handig om vaardigheden te vermelden. Denk hierbij aan programma’s waar je goed mee kunt werken, het spreken van meerdere talen en eventuele cursussen die je succesvol hebt afgerond.

2. Houdt rekening met relevante trends op LinkedIn
Influencer marketing op LinkedIn is hier één voorbeeld van. LinkedIn influencers is misschien wel de meest verassende trend op LinkedIn. Negen van de tien keer gaat het dan ook om een bepaalde post. Ik begrijp dat dit voor velen een beetje gek klinkt, influencers op LinkedIn. We zien veel influencer marketing op de business to customer markt en aangezien LinkedIn veel business to business is, is dit dus een beetje vreemd. LinkedIn is niet het eerste platform waar ik aan denk als ik aan influencer marketing denk, maar toch is het er. En het is nog succesvol ook! Zie hier een goed voorbeeld van hoe dat er dan uitziet. Een post van Gary Vaynerchuk over de sneakers K-Swiss. Hij laat hier zijn eigen (positieve) mening horen over de sneakers en motiveert andere ondernemers om deze ook aan te schaffen.

Dus stel jij hebt hét nieuwe product voor op kantoor. Dan is dit een goede manier om dit product onder de aandacht te brengen. Met een influencer wat een aardig bereik heeft, kan je grote stappen maken.

3. Bouw engagement op
Hoe bouw je nou die zo gewilde engagement op? Het is belangrijk dat je relevant bent, maar wat nog belangrijker is authentiek zijn. Dit geldt voor merken én voor personen. Het gaat hier niet om de perfecte plaatjes met de mooiste mensen en producten. Foto’s van het moment, zonder het te bewerken op fotoshop, zijn vaak de mooiste en meest gewaardeerde foto’s.

Vooral de Millennials houden van authenticiteit en zij zijn de toekomst. Denk hierbij aan de verhalen van startups en hoe zij de wereld willen veranderen. Of juist de verhalen van grootste bedrijven als Nike en Apple. De eerlijkheid en uniekheid is wat het authentiek maakt en wat zo wordt gewaardeerd voor de Millennials. Zelfs hier kunnen de influencers helpen.

Het is dus erg belangrijk om een compleet profiel te hebben op LinkedIn. Niet alleen om in te spelen op relevante trends, maar vooral om engagement om te bouwen. Wees actief, relevant en jezelf. Met deze tips moet en zal je kunnen groeien als professional of als bedrijf op LinkedIn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *