Leer het stalken van je doelgroep van HEMA

Gemiddeld besteden mensen bijna 2,5 uur per dag aan sociale media. Van deze tijd bevinden we ons ongeveer 53 minuten op Instagram. Tijdens het liken, reageren, scrollen en delen komen we ontzettend veel advertenties en merken tegen. Daarom is het belangrijk dat je als merk niet wegvalt tussen de talloze profielen.

Een merk dient zich creatief en relevant voor te doen. Zo hebben veel merken een unieke hashtag ontworpen, bieden anderen een kijkje achter de schermen, werkt het ene merk met influencers en houdt het andere merk winacties.

Best Practise Hema

Het Nederlandse merk HEMA is een voorbeeld van een bedrijf dat dit goed doet. Winkelketen HEMA is vrijwel overal te vinden, daarom is haar strategie op Instagram gericht op inspireren en niet op directe verkoop. Het merk wil via Instagram de verscheidenheid aan producten laten zien en deelt hoe haar klanten hun producten gebruiken.

Op Instagram is het mogelijk om te adverteren en targetten. Dit gebeurt via Facebook, het hoofd van Instagram. Het platform biedt drie verschillende opties aan om te adverteren: foto advertenties, videoadvertenties en carousel advertenties. Bedrijven kunnen via Instagram targetten door in te spelen op demografische kenmerken, likes en interesses. Ook is remarketing mogelijk.

User generated content

HEMA toont haar verscheidenheid in producten op basis van actualiteit, assortiment en algoritme. Als we verder gaan kijken hoe HEMA dit aanpakt zien we dat zij gebruik maakt van user generated content. Op deze manier creëert het merk interactie met haar doelgroep. Het merk gebruikt posts van volgers als onderdeel van de social media strategie. Zo bestaat de feed grotendeels uit content gemaakt door de doelgroep zelf.

Bron: https://www.instagram.com/hemanederland/

Hashtags

HEMA kwam erachter dat er al veel van haar producten op Instagram werden gedeeld door consumenten. Warme interieurfoto’s, outfits, etc. werden geplaatst onder de #HEMA. Sara Mok, Creative Copywriter bij HEMA; “We besloten hierop in te springen door onze eigen visuele stijl en content te baseren op dat wat we bij onze fans op Instagram voorbij zagen komen”.

Deze user generated content speelt in op de actualiteit en is erg belangrijk. Het draagt namelijk bij dit de visie ‘HEMA is van iedereen’. Door gebruik te maken van de posts van fans voegt het merk context en emotie toe aan haar producten. Dit werkt succesvol voor HEMA op Instagram in tegenstelling tot het plaatsen van losse foto’s van producten, wat in de folder juist weer wel goed werkt.

Toen het merk begon met foto’s van consumenten reposten vroegen zij hier toestemming voor. Echter zijn ze hiermee gestopt toen het een groot succes bleek te zijn.

Content en klantenservice

Bron: https://www.instagram.com/hemanederland/

Natuurlijk wordt tussendoor ook het assortiment van HEMA gepromoot. HEMA post minstens één keer per dag en maakt een combinatie tussen Stories en posts. Dit maakt het inhoudelijker en zo kunnen ze de interactie aan gaan met de doelgroep. Ook gebruikt HEMA Instagram om service te bieden. Vragen of opmerkingen kunnen volgers kwijt in de reacties.

Bovendien maken ze gebruik van direct messaging. Iedere dag krijgt HEMA meerdere vragen en opmerkingen van hun volgers via deze tool. Consumenten vragen bijvoorbeeld om advies, hebben een vraag over een product of willen gewoon even iets mededelen. HEMA beantwoord ieder bericht.

Stijl

HEMA heeft op Instagram haar eigen stijl tot leven laten komen. Zo worden er geen filters gebruikt en ook worden de afbeeldingen niet gefotoshopt. Bovendien ligt de focus op het product, maar gebeurt dit wel in een sfeervolle context. Er wordt veel afwisseling getoond in de posts en de feed is kleurrijk in combinatie met wit. Daarnaast is er geen sprake van branding en worden er geen logo’s en prijzen getoond op het kanaal.

Door te zoeken op de hashtag #HEMA zijn de social media medewerkers achter het merk op de hoogte van wat er speelt en welke onderwerpen populair zijn. Dit is voor HEMA de grootste inspiratiebron voor haar Instagramaccount.

Door middel van een content kalender plannen de medewerkers achter het Instagram account wanneer ze wat online gaan zetten. Zo wordt er gezorgd dat het account actief blijft en enige vorm van regelmaat kent.

Een goed begin is het halve werk

Ondanks het feit dat de winkelketen Instagram gebruikt om te inspireren is het inmiddels een van de belangrijkste marketingmiddelen geworden. Ook in het buitenland wordt HEMA vooral via sociale media ontdekt, hier maken ze namelijk geen gebruik van folders.

Het merk is sinds 2013 actief op Instagram en heeft inmiddels meer dan 400.000 volgers. Dit is te danken aan de goede voorbereiding. Het is van belang om op de hoogte te zijn van de doelgroep en stijl van Instagram. Als bedrijf moet je nagaan hoe je jouw merk onderdeel van het platform kan laten zijn.

HEMA gebruikt dus Instagram op haar eigen manier om interactie te creëren op Instagram. Wees creatief, ken je doelgroep en ben net zo succesvol als HEMA!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *