Hoe je ervoor zorgt dat producten tastbaar worden op je webshop

We zitten op dit moment nog steeds middenin de coronacrisis. De hele tijd thuis zitten en niet naar buiten mogen is slopend. Maar wat doe je als je je verveelt? Inderdaad online shoppen! Het lijkt erop dat heel Nederland zoveel mogelijk online koopt. Je spullen online bestellen brengt een hoop voordelen, maar je kunt producten nooit eerst in het echt zien voor je ze bestelt. Nu iedereen thuis zit, is dit is hét moment om je eigen webshop te openen. En je wil bezoekers natuurlijk een zo goed mogelijk beeld geven van jouw producten. Heb je al een webshop? Dan is dit ook een goed moment om foto’s op jouw webshop te verbeteren! 

Iedere webshophouder weet dat slechte productfoto’s funest zijn voor de conversie en zelfs klantbinding. Slechte productfoto’s zorgen ervoor dat het product niet goed overkomt bij je (potentiële) klant. Het product zal simpelweg nooit voldoen aan de verwachtingen. En als je helemaal pech hebt zal niemand je product kopen. Maar maak je geen zorgen! Dat klanten ontevreden zijn, je product retourneren, een klacht schrijven of helemaal niets kopen is eenvoudig te voorkomen als je foto’s goed zijn. Maar hoe doe je dat?

Een goede basis is het halve werk

Goede productfoto’s maken is niet zo heel moeilijk. De kwaliteit en de belichting van de foto is het belangrijkste. Uit onderzoek van GFK blijkt dat webshopbezoekers aan de hand van een productfoto binnen 3 seconden bepalen of zij verder kijken naar jouw product. Een scherpe productfoto met de juiste belichting verhoogt de kans dat ze verder kijken met 61%. Het is daarom goed om te beginnen met een effen achtergrond, een goede camera, een statief en studiolampen. Als je deze basics hebt, is het maken van goede productfoto’s in principe een eitje. Het kledingmerk Abercrombie and Fitch is een goed voorbeeld als het gaat om mooie scherpe productfoto’s met een effen achtergrond en goede belichting. De foto’s op hun website geven goed hun stijl weer en hebben een uniforme look.

abercrombie.com

Als je niet zoveel verstand hebt van fotoapparatuur is het verstandig om een bezoekje te brengen aan een fotografiewinkel. Daar kun je advies op maat krijgen. Ben je helemaal een beginner, en weet je niets van fotografie? Dan is het wellicht verstandig om een fotografie cursus te volgen. Zo leer je hoe camera instellingen werken en over al de basisprincipes van belichting. 

Oog voor detail

Veel webshopbezoekers vinden het een groot nadeel dat zij producten niet aan kunnen raken en van alle kanten kunnen bekijken, zo blijkt uit onderzoek van het CBS. In een fysieke winkel is dit wel mogelijk. Deze ervaring kun je ook online creëren. Het is daarom erg belangrijk dat producten van alle kanten te bekijken zijn. Zorg daarom voor een foto van de voorkant, de achterkant en de zijkanten. Als het van toepassing is zelfs van de boven- en onderkant. Ga hierbij zelf na of dit nut heeft. Een bank hoef je natuurlijk niet van de onderkant te bekijken, maar bij schoenen zijn bezoekers nog wel eens benieuwd naar hoe de zolen eruitzien. Om producten extra tastbaar te maken kun je foto’s van praktische en/of leuke details toevoegen. Zoals een close-up van de knoopjes op een blouse, of een close-up van de stof. Bezoekers willen graag zoveel mogelijk van het product te weten komen voordat ze het aanschaffen. Hou dit dus in gedachte bij het fotograferen.

Extra: inspiratie

Zijn je foto’s al op orde, maar wil je jouw webshop naar een hoger niveau tillen? Misschien zijn sfeerfoto’s dan iets voor jouw webshop. Sfeerfoto’s hebben de kracht om gelijk een goede indruk te geven van producten. Door een bank bijvoorbeeld in een mooi gestyled interieur neer te zetten, hebben bezoekers een beter beeld van hoe de bank bij hun in huis zou staan. Een webshop die dit heel goed doet is vtwonen. Je kunt op de site van vtwonen de artikelen los zien, maar er is vrijwel altijd een sfeerfoto bijgevoegd.

vtwonen.nl

Als je nog andere producten uit je webshop in deze sfeerfoto’s gebruikt en deze aan elkaar koppelt, kun je het gemiddelde orderbedrag nog omhoog halen ook. Met sfeerfoto’s kun je bezoekers extra inspireren en er dus voor zorgen dat ze de de andere producten in de foto ook kopen. Sfeerfoto’s hoeven overigens niet beperkt te worden tot productpagina’s. Je kunt ze ook inzetten op je homepage om je bezoekers meteen te laten zien wat er in jouw webshop te vinden is. Zo krijgen ze gelijk een goed beeld van de persoonlijkheid van je merk en raken ze geïnspireerd om te kopen. Sfeerfoto’s zijn ook bij uitstek geschikt voor social media uitingen. Losstaande productfoto’s zijn enkel praktisch, niet inspirerend. Het doel van social media voor je webshop is meestal om je volgers te inspireren (om iets aan te schaffen). Plaats daarom sfeerfoto’s om je (potentiële) volgers nieuwsgierig te maken en nieuwe ideeën te geven. Het maakt je webshop een stuk persoonlijker!

Dit waren mijn tips om jouw webshop meer op een fysieke winkel te laten lijken door middel van foto’s. Heb jij nog tips voor (nieuwe) webshophouders? Of heb je wat aan deze tips gehad? Laat het in de reacties hieronder weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *