Hoe je als meubelgigant met goede branding hotdogs verkoopt.

Een bezoekje aan IKEA is een ervaring waar iedereen zich mee kan identificeren. Van het leedvermaak dat we allemaal voelen als we kijken naar onze partner, wanneer die PAX-kast in elkaar moet worden gezet. Tot het gemak wanneer je na het shoppen kunt genieten van een hotdog, terwijl je eigenlijk niet eens trek had. In beide situaties kun je jezelf vast wel vinden. Maar wat maakt nou dat we IKEA de stempel ‘goedkoop’ geven, terwijl je aan het eind van het winkeldoolhof vaak schrikt van het eindbedrag? Dit alles heeft te maken met branding en strategie.

Waar sta jij voor?

Veel mensen denken tegenwoordig dat branding gaat om huisstijlen en logo’s, maar there’s more than meets the eye. Branding is erg belangrijk. Om je als bedrijf zijnde te onderscheiden en een groei door te kunnen zetten, zul je als merk moeten weten waar je voor staat en wat je strategie is. Zoals IKEA. De tagline van IKEA luidt: We design the pricetag first. Wanneer je namelijk voor iets staat zullen er altijd mensen zijn die zich bij die gedachte zullen aansluiten. En hoewel het bedrag van je kassabon hoog kan oplopen tijdens een dagje shoppen in deze Zweedse loods vol met meubels, word je aan het eind van de rit altijd verlekkerd met een softijsje of hotdog voor 50 cent. Goede deal, toch? Bij een goede branding gaat het er dus om dat je meeneemt waar je voor staat en het mensen gemakkelijk maakt om te onthouden. De manier om dat te doen, is door ze het te laten voelen.

Emoties

Nobelprijswinner Daniel Kahneman zei het jaren geleden al. Al die emoties, daar hebben we geen controle over. Door bewust specifieke gewenste emoties te koppelen aan je product of dienst, vergroot je de kans dat de klant een voorkeur ervaart voor jouw merk. IKEA, Starbucks en Nike zijn groot geworden door hun branding. Echter zijn de producten en diensten in essentie niet anders dan die van de concurrent. Het enige wat anders is, is de beleving en emotie van deze merken in het brein van de consument. Het mag dus emotioneler. Zoek die verbinding op. Mensen willen een ervaring kopen en denken dat het een meerwaarde is. Net zoals dat mensen die een goed voornemen hebben om te gaan sporten, eerst een mooie sportoutfit kopen bij Nike. De aankoop an sich doet hen al beter voelen, ze zien zichzelf al helemaal het zweet inwerken met in hun nieuwe sportkleren. Ze kopen dus geen gebruiksvoorwerpen, maar de verwerkelijking van hun goede voornemen. Daarom is het belangrijk dat je je er bewust van bent welk gevoel jouw product of dienst tot uiting doet komen. Waarom geef jij hen net dat ene gevoel, zodat ze uiteindelijk toch voor jou kiezen en niet de concurrent.

Storytelling

Verhalen of ervaringen worden altijd doorverteld. Al onze gesprekken en herinneringen zijn verhalen. Het vertellen van verhalen doe je om een bepaald effect te realiseren. Of een gevoel op te roepen. Ondernemers zijn er goed in, IKEA de beste. De storytelling is zo in het merk verweven dat alle onderdelen verwijzen naar het verhaal van het bedrijf. Zo is er een campagne ontwikkeld waar de medewerkers hun verhaal doen, die talenten meer beeld moeten geven hoe het is om bij het Zweedse warenhuis te werken. Wat ook laat zien dat internal branding ook erg belangrijk is voor het overbrengen van jouw beloftes als merk en je geloofwaardigheid te vergroten. Ook hebben de producten naast het gewoonlijke artikelnummer, ook een Scandinavische naam. BILLY, KLIPPAN of HEMNES. Die namen refereren niet alleen aan de oorsprong van het bedrijf, maar door hun bekendheid worden ze dus ook direct met het blauw-gele logo geassocieerd. Net als dat die gehaktballetjes achter de kassa deel uit maken van organisatie. Het is dus belangrijk dat je een sterk verhaal kunt vertellen en de gehele beleving rondom jouw product of dienst aansluit bij waarde en strategie, om zo je doelgroep zo goed mogelijk aan te kunnen spreken.

Ben je net begonnen als ondernemer, probeer je dus te onderscheiden en wees je bewust van het overbrengen van jouw visie, een gevoel, een voordeel en een meerwaarde. En de volgende keer als je een bezoekje neemt aan IKEA, neem dan gewoon twee hotdogs. Zodat ze op deze manier weten dat wij ze nog steeds het allergoedkoopste meubelmerk vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *